Снимка: БГНЕС
Всички въпросителни около третия мост на Дунав между България и Румъния отпаднаха. Новото съоръжение ще бъде изградено при Свищов от българската страна и при Зимнич - от румънска. Това е решило румънското правителство на заседанието си миналия четвъртък, 18 април, съобщават медиите в северната ни съседка.
Преди това и премиерът Бойко Борисов обяви, че третият мост ще бъде при Свищов, за което са се договорили с колежката си Виорика Дънчила по време на срещата в Дубровник във формата „16+Китай". За ускорено изграждане на мостове между двете съседни страни се споразумяха румънското и българското правителство по време на Петата среща на Съвета за сътрудничество на високо равнище между България и Румъния, проведена на 29 март 2019 година в Букурещ.
Вижте още: Къде ще бъде третият мост на Дунав между България и Румъния
В подписания в Букурещ Меморандум за разбирателство между правителствата на двете страни за изпълнение на съвместни инициативи за подобряване на условията за корабоплаване в общия българо-румънски участък на река Дунав и за транспортната свързаност между двете страни е записано, че експертна група на двете държави започва проучване за изграждане на трети мост на река Дунав между България и Румъния.
Какво реши румънското правителство
Има принципна договорка между правителствата на двете държави изборът на локацията за третия мост на Дунав да е на Румъния, тъй като България е избрала Видин-Калафат за втория мост. Затова и решението на кабинета на северната ни съседка може да се приеме за окончателно за локацията на транспортното съоръжение. Според румънските медии, в мотивите при приемането на Меморандума за строителство на нов мост на река Дунав между градовете Зимнич и Свищов правителството на Виорика Дънчила посочва, че мостът ще се свърже с магистралата между Букурещ и западния град Лугож през Александрия, Крайова и Дробета-Турну Северин, а за отклонението до Зимнич вече са задействани всички процедури по проектиране и отчуждаване на частни имоти.
Освен това, на Министерството на транспорта и на Националната комисия за стратегия и прогноза се възлага спешно да се заемат със законодателните и организационните инициативи за приоритетно прилагане на проекта "Мост над Дунав между Свищов и Зимнич".
Като допълнителен аргумент правителството в Букурещ посочва, че този проект ще допринесе за реализацията на транзитни коридори за пътния трафик с осигуряване на връзки между Централна и Северна Европа и южната част на континента - респективно Турция, Гърция, Албания, чрез Румъния и България.
За избора на мост в окръг Телеорман, според най-стария румънски информационен сайт Hotnews.ro, са натежали и два лидерски фактора - в този регион са родени председателят на управляващата Социалдемократическа партия Ливиу Драгня и премиерът Дънчила.
Правителството припомня, че сред проектите, предложени за публично-частно партньорство, е и хидротехническият комплекс Турну Мъгуреле-Никопол на река Дунав, който се явява допълнителен проект, предвиждащ създаването на шосейна и железопътна връзка между двете страни. Град Турну Мъгуреле също се намира в окръг Телеорман, а този проект е от времето на комунизма, от 70-те години на миналия век. Така Румъния анонсира четвъртият мост да бъде между Никопол и Турну Мъгуреле, но за него ще трябва да си каже „тежката дума" българското правителство, което има по-големи предпочитания към втори мост при Русе.
Вижте още: България и Румъния с план за нов мост на р. Дунав при Русе
България подкрепя румънската идея
И въпреки че в интегрираната транспортна стратегия до 2030 г. не се предвижда мост между Свищов и Зимнич, след решението на румънското правителство проектът оставя на заден план другите четири, които е планирано до се изградят в следващите 15 години: Оряхово - Бекет (357 млн. лв.), Силистра Кълъраш (267 млн. лв.), Никопол - Турну Мъгуреле (357 млн. лв.) и втори мост при Русе - Гюргево (267 млн. лв.).
В България също се действа бързо. След като се завърна от Дубровник, премиерът Борисов на практика потвърди в аванс, което по-късно реши правителството в Букурещ: "И аз исках да направим още един на Русе, но те не искат, оттатъка е тресавище, трябва да правят много тежки обществени поръчки, те се плашат от тях, докато за Свищов - Зимнич са готови. Ми нека да го направим. То е публично-частно партньорство, държавата пари няма да дава, ще подготвим само инфраструктурата. Надявам се тази седмица да финализираме."
Последва спешно посещение на транспортния министър в Свищов, където с кмета на крайдунавския град Генчо Генев са обсъдили предстоящата съвместна среща, в която ще вземат участие Министерство на транспорта, Министерство на регионалното развитие, Агенция „Пътна инфраструктура" и Изпълнителна агенция „Морска администрация", и на която ще бъдат набелязани мерки относно терените на Дунавския индустриален технологичен парк и начина на преминаване.
Според местния информационен сайт svishtov-news.com, кметът е повдигнал въпроса за състоянието на пътната инфраструктура в общината и начинът за извеждане на трафика на камиони извън града и населените места. Обсъдено е изграждането на 25-километрова скоростна отсечка, която да свързва Свищов с магистралата Русе - Велико Търново до Полски Тръмбеж. Двамата са обсъдили проблемите с транспортната схема на община Свищов и недостатъчните средства от държавната субсидия за дотация, и обслужването на малките населени места. Най-вероятно ще бъде финансиран обходен път по който използващите моста камиони и автомобили да се насочват към магистрала „Хемус" по направлението София - Солун и Белград и към магистралата Русе - Велико Търново по направлението Свиленград и турската граница. Остава да разберем кога ще бъде първата копка, за която желанието на Борисов е това да стане още следващата седмица, но най-вероятно ще бъде отложено, поради очевидна липса на готовност.
Университетски анализ от 2010 година
потвърждава идеята за третия мост при Свищов, лансирана от местните власти на двата бряга на Дунав още от края на миналия век. Като основен аргумент преподавателите в свищовската академия проф. Андрей Захариев, доц. Стоян Проданов и докторанта Ивайло Маринов посочват високия бряг, който е удачен за строителство, а мястото попада в средата между другите два налични моста (при Видин и при Русе) и е в центъра на Северния район за планиране, а в града са застъпени всички видове транспорт - има речно пристанище, жп гара, фериботен терминал, а летището в Горна Оряховица, което е на 80 километра, предлага и транспортиране със самолети.
Картографско разположение на мост Дунав при Свищов-Зимнич
Тримата учени предлагат мостът да се изгради източно от пристанище Свищов, на територията на бившето военно поделение, което да се използва за изграждане на обслужващи моста дейности - гаражи, паркинги, офиси, терминал, пътен възел. В момента там са изградени съоръжения, които могат да бъдат пригодени за тази цел без допълнителна инвестиция, потвърди и настоящия кмет Генчо Генчев, който придружи транспортния министър Росен Желязков в обиколката му по цялото поречие на река Дунав от българска страна, вкл. и до бившите казарми.
Първото правителство на Бойко Борисов също е смятало, че вариантът за мост между Свищов и Зимнич е сред най-удачните, след като получава анализа на учените, публикуван на сайта на Министерството на транспорта.
В полза на третия мост при Свищов-Зимнич
е принципната подкрепа от 2014 година на европейския лобистки алианс C.R.E.A.M Europе, който подпомага осъществяването на публично-частни инфраструктурни проекти, а негов член е бившият вицеканцлер на Австрия Ерхард Бузек, който по това време е председател на Института за Дунавския регион и Централна Европа, а преди това е една от основните фигури, които са помогнали съществено за изграждането на втория мост на Дунав между Видин и Калафат.
Преди години един от най-богатите румънци - милиардерът Йон Николае, е имал интерс към изграждането на съоръжението и обещал да се включи при условие, че се построи на базата на публично-частно партньорство. Новината за това разпространи през 2012 г. в България бившият председател на футболния съюз Валентин Михов, припомня свищовският информационен сайт SvishtovToday.com.
Йон Николае е собственик на пет завода в Зимнич, сред които фабрика за биодизел. Той ръководи румънско-британска агроиндустриална и финансова група InterAgro, с бизнеси в секторите селското стопанство, химическа индустрия, туризъм и енергетиката.
Още по темата:
Частни компании имат интерес за изграждане на мостове над Дунав
Правителството определи шест магистрали в България
Равносметка: 2880 инфраструктурни обекти въведени в експлоатация през 2018 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |