Снимки: Пресслужба на Министерския съвет
Днес беше даден символичен старт на поетапното изграждане на нови 134 км от автомагистрала „Хемус" от пътен възел "Боаза" до връзката с високоскоростния път Русе - Велико Търново. Проектът ще се изпълнява изцяло със средства от републиканския бюджет от държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД.
В края на миналата година правителството осигури за този участък 1.12 млрд. лв. без ДДС. На церемонията присъстваха премиерът Бойко Борисов, министрите на финансите Владислав Горанов, на регионалното развитие Петя Аврамова, председателят на Агенция „Пътна инфраструктура" Георги Терзийски, кметове на общини.
10 километра от Ябланица до пътен възел „Белокопитово" готови на 78%
Преди това беше направена проверка докъде е стигнало изграждането на отсечката от АМ „Хемус" между Ябланица и пътен възел „Боаза", която е близо 10 км. Строителството й започна в края на март м. г. и се финансира също с национални средства. По думите на премиера, работата по нея напредва и е напълно реалистично да е готова през есента, около половин година по-рано от предвиденото. Пред журналисти той каза: „С построяването на автомагистрала "Хемус" брутният вътрешен продукт на страната ще се вдигне с 10-20 процента."
Строителите увериха премиера, че от 15 май започва полагането на трите пласта асфалт на трасето от Ябланица до "Боаза", което е изградено на 78 процента, така че строителството ще приключи в срок. „Правят се изключителни инженерни съоръжения", подчерта Борисов в разпространанено видео от пресслужбата на Министерския съвет.
По-късно от съобщението на МРРБ до медиите стана ясно, че в момента на обекта на трисменен режим работят около 250 души и над 150 специализирани машини. На отсечката между Ябланица и "Боаза" е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, от който 28 м армонасип. Това е почти вертикална стена на откоса и в конструкцията на насипа се вложени специални укрепителни мрежи и системи.
На церемонията по
Символичния старт
на новото 134-километрово трасе на магистрала „Хемус", Борисов обяви, че до края на 2022 година има реална възможност магистралата да стига до Плевен. "Убеден съм, че за две години ще се справят от Белокопитово до Търговище. През това време правим и инженеринговите проекти, за да вържем обратно от Търговище до пътен възел Плевен", посочи премиерът. По думите му финансовият министър е обезпечил плащанията, а регионалният подготвя инженеринговите проекти за следващите лотове.
"Ние сме чували всякакви глупости за "Хемус" кой какво правил, но всъщност тя е била направена до Правец. Няма проекти. Никой никога не е мислил да прави "Хемус" след Правец. А всички говорят за Северозапада. Аз съм убеден, че с построяването на "Хемус" брутният вътрешен продукт на страната ще се вдигне поне с 10-20 процента", каза Бойко Борисов.
Отсечката от п.в. „Боаза" до п.в. „Дерманци", на която днес символично дадохме старт, трябва да бъде завършена през 2021 г. Имаме готовност да започнем работа и по третия участък между пътните възли „Каленик" и „Плевен". Поетапно ще се работи във всички трасета, където е извършено проектиране и са приключили отчуждителните процедури. При възможност ще се работи на повече от едно място", каза министър Петя Аврамова.
Тя изрази увереност, че „Автомагистрали" заедно с АПИ като възложител ще работят качествено по новите 134 км от „Хемус". МРРБ също ще следи целия процес и изразходването на средствата. От изключителна важност е качеството на изпълнение на проектите, подчерта министърът. По веригата всички са отговорни - от проектанта до строителя и надзора, който получава пари от държавата да контролира цялостното изпълнение. Затова са изготвени промени в Закона за устройство на територията за повишаване на изискванията към лицензираните надзорни фирми.
Шестте участъка на новото трасе
Новата 134.14-километровата отсечка от АМ „Хемуск" от пътен възел „Боаза" до пресичането с високоскоростния път I-5 Русе - Велико Търново, в края на миналата година правителството осигури от бюджета 1.12 млрд. лв. без ДДС. Трасето, което ще се изгражда от „Автомагистрали" ЕАД, е разделено на 6 участъка:
Участък 1 е с дължина 15,26 км. Започва от „Боаза" и ще е до пресичането с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел „Дерманци". Връзката със съществуващата републиканска мрежа ще се осъществява чрез два пътни възела - п. в. „Боаза" при 88-ми км и п. в. „Дерманци" при 98-ми км.
Участък 2 е 19.2 км и е от края на пътен възел „Дерманци" - при пресичане с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин, до връзката с път ІІІ-3005 Радювене - Катунец, включително пътен възел „Каленик" (от км 103+060 до км 122+260).
Участък 3 е дълъг 17.08 км и започва от края на пътен възел „Каленик" при пресичането с път ІІІ-3005 Радовене - Катунец до връзката с път ІІ-35 Плевен - Ловеч, включително и п. в. „Плевен" (от км 122+260 до км 139+340).
Участък 4 е 26.8 км и започва от края на п. в. „Плевен" при пресичане с път II-35 Плевен - Ловеч до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел „Летница" (от км 139+340 до км 166+144.09).
Участък 5 е 23.2 км и започва от края на пътен възел „Летница" при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344).
Участък 6 е 32.6 км и започва от края на пътния възел на път III-303 Павликени - Левски до път I-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000).
Изграждането на първите три участъка ще стартира тази година, а техническото проектиране на участъци на другите три ще бъде изпълнено през 2019 г. Целта е цялостното изграждане на АМ „Хемус" в участъка от Боаза до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново да приключи до 2023 г.
В отговор на журналистически въпрос зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков отговори, че за участъка от разклона с пътя Плевен - Ловеч до Велико Търново има готови идейни проекти и напомни, че с препроектирането на трасето от Боаза до разклона с пътя Плевен - Ловеч на българския данъкоплатец са спестени около 250 млн. лв.
Относно другата страна магистралата, след Шумен в посока София, регионалният министър Петя Аврамова обясни, че до края на май трябва да приключат всички 29 съдебни дела за размера на обезщетенията при отчуждаването на терени в отсечката от п.в. „Белокопитово" до п.в. „Буховци". Така че скоро и там ще стартира реалното строителство.
По думите на министър Аврамова, вече има внесено предложение в Народното събрание с цел Законът за държавната собственост да даде възможност да има предварително изпълнение преди реално да приключат обжалванията по отчуждителни процедури. Промените ще са факт до месец и това ще спести до година - година и половина от отчуждителните процедури, без да накърнява интересите на гражданите.
Още по темата:
Третият мост на Дунав между България и Румъния ще бъде при Свищов
Строителството на магистралата Русе - Велико Търново започва през 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |