Реконструкцията на първата гара - софийската Подуяне, започна на 2 май тази година. Снимка: БГНЕС
Днес бе даден старт на строителните дейности по реконструкцията на жп гара Карнобат по общ проект на стойност над 30 милиона лева. По него вече започна ремонтът на софийската жп гара Подуяне и ще се ремонтират още две софийски гари - Искър и Казичене, както и тези в Стара и Нова Загора. Така общо 6 гари ще променят облика си и ще бъдат изградени изцяло нови гари в Обеля и Костенец.
Проектът за реконструкцията на гарите се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
Сградата на
гарата в Карнобат
е по ключовото за страната трасе между София и Бургас и не е ремонтирана повече от 30 години.
„Тази железопътна гара е изключително важна и е единствената жп връзка между Югоизточна и Североизточна България. Тя е четвъртият по големина железопътен възел в страната и е част от транспортния коридор Пловдив - Бургас", това обяви министър Желязков по време на днешната церемония за стартиране на реконструкцията на жп гарата в Карнобат. Той изтъкна, че от нея ще започне развитието на направлението Бургас - Синдел, като амбициите са да бъде и част от инфраструктурата, която ще продължи към Русе.
По думите на министъра, само за жп гара Карнобат инвестицията е над 4 млн. лв., като ще бъде ремонтирано не само приемното здание, но и пероните и подлеза. Ще бъдат извършени конструктивни укрепвания, архитектурно обновяване, както и изграждане на асансьори и съоръжения за лица с намалена подвижност за достъп до пероните.
„Това реално ще бъде една нова гара, която ще запази духа на времето, когато е строена, за да има устойчивост и приемственост. Строителството ще продължи две години, като през този период няма да бъде преустановена дейността на гарата, за да продължи да обслужва пътниците", отбеляза още Росен Желязков.
Гарата в Подуяне
Преди седмица, когато започна реконструкцията на гарата в Подуяне, министър Желязков каза, че очаква след обновяването гарата, тя да бъде част от културно-историческо наследство на България. Подуянската гара е една от първите, построени в София през далечната 1930 г., и до този момент там не е правен основен ремонт. „Проектът има за цел да запази не само автентичния вид на гарата, но и да го подчертае. Това е голямо предизвикателство към изпълнителя, който пое ангажимент реконструкцията да приключи в предвидения срок от 15 месеца", обясни министърът на транспорта.
Гаровият комплекс Подуяне е част от жп линията София-Пловдив, която е най-натоварената в страната. За 2017 г. броят на пристигащите и заминаващи пътници по това направление са 1.4 млн.
Сключването на договора за ремонта на другите две софийски жп гари - Казичене и Искър, се бави, заради обжалване на процедурите за избор на изпълнители в Комисията за защита на конкуренцията. Общо за реконструкцията на трите софийски гари са предвидени 5.4 млн. лева - 2.9 млн. лева за Подуяне, 1.2 млн. лева за Искър и 1.1 млн. за Казичене.
Защо се ремонтират гарите
На журналистически въпрос: Защо се ремонтират жп гарите в България, транспортният министър отговори: „Европа, а и целият свят, инвестира в железопътната инфраструктура и транспорт. Това е по-евтин, по-удобен, по-целесъобразен и екологичен транспорт, така че ние трябва да продължим да поддържаме инфраструктурата и да я модернизираме."
Очакванията на транспортното ведомство, а и общоевропейската тенденция за развитие на сектора, показват, че през следващите 10-15 години железопътният транспорт ще се превърне в основен.
Реконструкцията на гарите в България върви успоредно с големите инфраструктурни проекти за модернизиране на жп линиите, като на първо място е трасето от София до Бургас през Пловдив.
Какво предстои
Необходимият бюджет за всички стратегически железопътни проекти у нас след 2021 г. е 4 млрд. лева. Това заяви на 18 март транспортният министър Росен Желязков на работна закуска с Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и Австрийското търговско представителство Advantage Austria. Той уточни, че това жп връзките със Сърбия и Северна Македония, участъците Видин-Медковец, Карнобат-Синдел, внедряване на Европейска система за управление на влаковете в няколко участъка в страната, както и развитие на два жп възела - във Варна и в Горна Оряховица.
Вече са направени разчетите за железопътната инфраструктура с двете западни съседки. За свързването със Северна Македония са необходими 400 млн. евро, а със Сърбия - между 150 и 200 млн. евро.
Плановете са до 2030 г. да бъдат завършени проектите, разположени на основната трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) мрежа, а до 2050 г. - всички проекти на широкообхватната мрежа.
Предстои до няколко месеца да бъдат утвърдени транспортните проекти, които ще бъдат включени в новата оперативна програма в сектор „Транспорт" за следващия програмен периода 2021-2027 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |