Снимка: Архив infostock.bg
Данъчните се прицелиха в автосервизи и адвокати. Данъчни проверки на предлаганите медицински, юридически и автосервизни услуги в страната ще стартират през настоящата година, научи "Труд" от свои източници. През миналата година експертите на Националната агенция за приходи са направили анализ на рисковете за укриване на налози от тези три бранша и е решено контролът върху тях да бъде затегнат.
За проверки ще бъдат набелязани както отделни фирми, така и граждани, които работят като хора със свободна професия и предоставят медицински, юридически и автосервизни услуги. Ако бъде установено, че официално обявените оборот и доходи не отговарят на клиентите им, ще стартират ревизии за дейността им 5 години назад. Наред с проверките обаче предстоят и срещи с представители на трите бранша, както и провеждането на информационни кампании, като крайната цел не е да бъдат събрани дължимите данъци за 5 години назад, а хората в тези сфери на икономиката да започнат доброволно да плащат данъците си.
И в трите бранша повечето от клиентите плащат в брой. Има случаи, в които дори големи частни медицински заведения не приемат плащания с банкови карти, а само пари в брой. При отделните лекари и зъболекари на свободна практика, както и при кинезитерапевти и рехабилитатори плащанията също винаги са в брой. Първите две пломби в рамките на година на всеки пациент би трябвало да се покриват от здравната каса. Всеки зъболекар обаче взима и допълнителна сума от пациента като това доплащане варира в доста широки граници. Често тези приходи не се отчитат пред НАП.
При сервизите рискът от укриване на данъци също е доста голям. При ремонт на фирмени автомобили сервизите трябва да издават фактури за да може клиентите им да отчетат разходите си. Но при ремонт на коли на граждани плащането също става в брой, а фактура никой не иска. При големите сервизи, които работят със застрахователни компании или пък са към официалните вносители на автомобили, оборотът най-често се отчита коректно. Най-голям е проблемът при кварталните сервизи, където трудно може да бъде засечен броят на клиентите и сумите, които оставят.
Пишем кой ще кара колата ни. В застраховките "Гражданска отговорност" да записваме имената на хората, които може да карат колата ни. Това е една от идеите, които обсъждат експертите от Комисията за финансов надзор (КФН), научи "Труд" от свои източници. Целта е от 2020 г. да бъде въведена системата "бонус-малус" за цената на "Гражданска отговорност". В резултат изрядните шофьори ще купуват по-евтина полица, а нарушителите - по-скъпа.
Новият председател на КФН Бойко Атанасов е разпоредил на експертите да проучат международния опит при прилагането на "бонус-малус". Вече е решено да отпадне обсъжданият през миналата година вариант при продажба на автомобил натрупаните наказателни точки, или т.н. "малус", да вървят с него. За сметка на това една от идеите е в полиците "Гражданска отговорност" да бъде записвано кой ще кара колата. При извънредни ситуации, например ако собственикът на колата си счупи крак или се напие, всеки ще може да кара колата му, нищо, че предварително не е бил записан в полицата. Но условието е през това време собственикът на колата да се вози в нея. Има и идея да бъдат предвидени случаи, при които някой страничен човек кара колата без собственикът да се вози, но все още не е уточнено как да стане това.
Ако семейният автомобил се кара от двамата съпрузи, имената им ще трябва да бъдат записани в полицата. А цената на "Гражданска отговорност" ще се определя от провиненията на пътя на съпруга с повече нарушения.
За колите на транспортни фирми, които се карат от много хора, правилата ще бъдат различни и в полиците няма да се пиша имената на всички шофьори. В противен случай за всички коли на фирмата би трябвало да се плащат завишени цени на полицата.
Друга съществена промяна от предишния обсъждан вариант, е че повечето нарушения на пътя няма да водят до завишаване на цената на застраховката. По-скъпа ще бъде полицата за шофьорите, които са причинили катастрофа, ако застраховател е изплатил обезщетение по "Гражданска отговорност", както и за сериозни нарушения като превишение на скоростта с поне 50 км. в час.
100% фpенска била офертата за Летище София на Aeroport de Paris и TAV. Във френско-турския консорциум, който даде една от най-добрите оферти за концесията на летище София, Aeroport de Paris е водещ член с дял от 75%, а турската TAV е младши партньор с 25% от акциите. Това става ясно от изявление до медиите на председателя на френско-българската търговска и индустриална камара Стефан Делайе. Мотивът за становището е появила се в различни медии погрешна информация във връзка с процедурата за отдаване на концесия на летище София, пише Делайе.
На 9 май в министерството на транспорта бяха отворени офертите на петте кандидати за концесионери на летище София. Консорциумът Aeroport de Paris/TAV даде оферта с най-високо концесионно възнаграждение за държавата - 32,82 млн. евро на година, което е 42,8% от приходите. Министърът на транспорта Росен Желязков още тогава заяви, че предстои оценяване на техническите оферти, така че нищо не е ясно.
В следващите дни лидерът на БСП Корнелия Нинова попита какво европейско вижда ГЕРБ в даването на летище София на концесия на Турция.
Председателят на френско-българската камара заявява, че Aeroport de Paris е базирана в Париж френска компания и настоящ световен лидер в летищните операции с повече от 281 милиона пътници по целия свят през 2018 г. Тя е регистрирана на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50,6%), холандската група Dutch Royal Schiphol Group (8%), както и различни частни индустриални и финансови инвеститори. Опирайки се на своите повече от 70 г. опит в Париж, групата Aeroport de Paris се е превърнала в европейски и глобален оператор със силна френска местна база (повече от 105 млн. пътници в Париж през 2018 г.), съобщава Делайе.
По-нататък обяснява, чеТАУ е младшият партньор, а освен това от юни 2017 г. 46,12% от акциите на TAV са собственост и се контролират от Aeroport de Paris, което я прави част от тази международна група, а не турска компания. Другите акционери са предимно международни (основно американски и британски компании).
Председателят на камарата пише, че TAV вече е активна в много европейски страни, с инвестиции и операции в Хърватия, Северна Македония, Латвия и други държави. От април 2019 г. компанията вече не е оператор на летище Истанбул. Поради това би било неточно представянето на компанията да бъде ограничавано до турския й произход, заявява той.
Гръцка фирма ще доставя тръбите за газопровода с Гърция. Гръцката компания Corinth Pipeworks Industry S.A. ще доставя тръби за газовата връзка с Гърция, съобщи проектната компания Ай Си Джи Би. Процедурата бе обявена в края на 2017 г. и проведена в две фази -предварителен подбор и подаване на оферти. В първата заявления за участие са подали 11 кандидата, до втора фаза са допуснати трима - Erciyas Celik Boru Sanayi A.S., "Топливо - 2" ЕООД и Corinth Pipeworks Industry S.A.
И трите фирми са подали окончателни оферти. След извършване на детайлна техническа оценка, включително посещения във всяка една от фабриките на участниците, е установено, че техническото предложение на участника Corinth Pipeworks Industry S.A. съответства на техническата спецификация и дори я надгражда, съобщават от Ай Си Джи Би. В хода на процедурата турският холдинг Erciyas Celik Boru Sanayi A.S. се е отказал. Другият участник -"Топливо - 2" ЕООД, е подал техническо предложение, което не покрива в пълна степен изискванията, казват от Ай Си Джи Би.
Договорът с избрания доставчик ще се изпълнява 12 месеца. Стойността е 58 229 759,16 евро. Още не е известен строителят на газовата връзка. На 23 април бяха отворени ценовите оферти на двамата кандидати, достигнали до втората фаза. Това са консорциум IGB-2018 - италианската "Бонати", "Главболгарстрой Интернешънъл" и "Джи Пи груп" с оферта от 229,7 млн. евро, другият е гръцката J&P AVAX S.A с оферта от 144,85 млн. евро без ДДС. Прогнозната стойност е 145 млн. евро без ДДС.
Куриерските пратки поскъпват с 20%. Обикновените пощенски услуги, предлагани от частните куриерски фирми, поскъпват с 20%. Причината е, че върху тях вече ще се начислява ДДС. Освободени от данъка остават единствено услугите на "Български пощи", което според засегнатите компании означава само едно - държавата се опитва да върне монопола на държавната компания.
Промяната е уредена с поправки в закона за пощенските услуги, които в момента се гледат в парламента. В същото време Националната агенция за приходите (НАП) изненадващо реши да търси от частните куриери ДДС за тези услуги и със задна дата. Така компаниите неочаквано се оказаха данъчни нарушители, дължащи милиони левове ДДС на хазната.
Повече от 10 години в конкуренция с "Български пощи" частните куриери предлагат универсална пощенска услуга, която по Закона за ДДС е освободена от облагане за доставка. Става дума за писма до 2 кг, включително и препоръчани, както и на колети до 20 кг, които, за разлика от другите пратки, се доставят в срок от 3 дни и не се връчват лично на получателя, а в пощенската му кутия или в съответния офис на куриерската фирма. Сега обаче Националната агенция на приходите (НАП) твърди, че освободени от ДДС са единствено услугите на "Български пощи", но не и тези, предлагани от частните оператори.
Специално указание на НАП по въпроса няма. Че дължат ДДС за обикновените пощенски услуги, куриерските служби разбират в средата на април. Тогава са поканени на срещи в приходната агенция по повод данъчни ревизии, започнали във фирмите им в края на миналата година. Срещите са били провеждани поотделно с всеки един от частните пощенски оператори, като някои твърдят, че им е казано, че ще трябва да платят ДДС върху тези услуги за пет години назад, колкото е давностният срок. От НАП не са отговорили до момента на запитването на в. "Сега" дали това е вярно и защо след 13-годишна практика на освободени от ДДС услуги данъчните променят прочита на закона. От най-голямата куриерска компания "Еконт Експрес" заявиха пред в. "Сега", че за плащане на ДДС със задна дата не е станало въпрос по време на срещата. От фирмата обаче очакват с притеснение ревизионния акт, от който ще стане ясно дали и за колко години назад ще трябва да се внесе данъкът.
Ако се стигне до възстановяване на налога, то това би било убийствено за бранша, защото означава компаниите да извадят общо десетина милиона лева за всяка отминала година, без да се броят лихвите.
Кабинетът прави мегаагенция за държавните предприятия. Правителството ще прави ново ведомство - Агенция за публичните предприятия и инвестициите (АППИ). Това предвижда проект на закон за публичните предприятия. Новата структура ще обедини две съществуващи агенции - за приватизацията и за инвестициите. АППИ ще координира държавната политика по отношение на публичните фирми и ще наблюдава и докладва за нейното изпълнение на министрите, гласи проектът.
Кабинетът пристъпва към тази реформа под външен натиск, а не защото най-после е осъзнал, че при липсата на раздържавяване няма смисъл данъкоплатците да издържат цяла агенция за приватизация. Всъщност проектозаконът се появява, защото по-доброто управление на държавните предприятия е едно от условията, поставени миналия август за допускане на България в "чакалнята" на еврозоната. Това е посочено и в мотивите на МС. Дали от бързане да придвижи закона, за да покаже напредък пред европейските партньори, или по друга причина, правителството е пропуснало да приложи оценка на въздействието от предлаганите промени.
Според проекта АППИ ще се занимава с приватизация, с управление на държавните дружества, с издаване на сертификати за инвеститори, а също и с концесиите и индустриалните зони. С други думи, мегаагенцията доста ще дублира функциите на Министерството на икономиката, чието съществуване става все по-неясно и безсмислено.
Мегаагенцията ще е подчинена на премиера или на негов заместник. Тя трябва да изготви политика за управление на държавните фирми, която да осъвременява на всеки 4 години.
Списъкът "забранено за приватизация", в който през годините бяха вкарани десетки предприятия като БДЖ, ВМЗ-Сопот, ВиК дружества, пристанища, летища и др., ще бъде премахнат. За всяко конкретно предприятие, в което държавата има 50 или повече процента, решение за приватизация ще се взема от Народното събрание. За продажба на обособени части от такива фирми думата ще има Министерският съвет. Когато става въпрос за отделни активи на държавни болници, ще се произнася АППИ. Отново агенцията ще решава, ако става дума за продан на имот от държавно дружество с данъчна оценка над 10 000 лв.
Строителните фирми се впуснаха в надпревара за 474 млн. лв. Общо 63 оферти бяха подадени в шестте обществени поръчки на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за поддържане на републиканската пътна мрежа в следващите 5 години. Бюджет им е 474 млн. лв., като е разпределен между шестте района в страната - Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югозападен, Южен Централен и Югоизточен. Кандидатите са толкова много, тъй като всяка поръчка е разделена на няколко позиции - по области, за които фирмите участват поотделно, без ограничения. От големите строители отсъстват само "Джи Пи груп" и "Главболгарстрой".
Това е вторият опит на пътната агенция да възложи дейностите по превантивно, текущо и зимно поддържане на републиканската мрежа. След решение на Комисията за защита на конкуренцията, което установи редица допуснати грешки в документацията на предишните търгове, в началото на тази година те бяха прекратени. АПИ нанесе корекции в тръжната документация и обяви процедурите отново, като сега се отварят техническите оферти на кандидатите. През лятото се очаква да бъдат обявени и ценовите им предложения.
Настоящите договори за поддържане са за срок от 48 месеца, като бяха подписани между 2014 и 2016 г. Заради забавения избор на нови строителни фирми, които да отговарят за тази дейност, обаче се наложи старите споразумения да се удължат.
Кой участва
Най-много - за цели 10 области, наддава "Трейс груп холд", като използва различните си подразделения. Навсякъде обаче дружеството участва чрез обединение както между свои, така и с други компании, като "Автомагистрали Черно Море" например.
С по 6 кандидатури са "ПСТ груп" и "Инфра експерт", а с по четири - "Щрабаг" и ВДХ. Всички те също са сформирали обединения.
На този фон изключително впечатление прави отсъствието на едни от най-големи строителни компании - "Джи Пи груп", "Главболгарстрой" и "ГБС - Инфраструктурно строителство". От една страна, това може да се обясни с немалкото обекти, по които вече работят тези фирми, и липсата на достатъчно техника и кадри, за да поемат още. Но от друга, не е изключено именно това да са българските дружества, които ще бъдат използвани като подизпълнители при строителните дейности на новите газопроводи. Както е известно, продължението на "Турски поток" през България беше спечелено от саудитската "Аркад", а междусистемната газова връзка с Гърция вероятно ще се прави от регистрираната в южната ни съседка J&P Avax. Точно затова се очаква тежи чуждестранни фирми да ползват услугите и техниката на местни играчи за изкопните работи.
Experian откри новата си офис сграда в София. Софтуерната компания за аналитични решения Experian премести екипа си в нова офис сграда в София. От българското дружество "Експириън България" съобщиха, че за изминалата година екипът ѝ се е разширил с 200 души до общо над 1000 служители, като само за последните две години броят им се е удвоил.
Сградата
Space Tower е девететажна сграда с площ 12 хил. кв.м на бул. "Цариградско шосе". Проектирана е от бюро "Иво Петров", а фирмата изпълнител е "Главболгарстрой". Тя осигурява на служителите разнообразна работна среда, предоставяща различни пространства. На разположение са 89 подземни паркоместа, а също и осигурени места за велосипеди, 35 на ниво терен и 40 в подземния паркинг, както и станции за зареждане на електрически автомобили. Служителите разполагат с библиотека, зала за игри, спортна зала, център за иновации, а също и станции за електрическо зареждане на автомобили.
"Сумата, инвестирана в интериорния дизайн, е около 45 хил. долара", каза при откриването Джим Фик, изпълнителен директор на глобалните операции на Experian. Той добави, че компанията отчита 30% увеличение на броя наети бизнес сгради през последните 4 години. На въпроса обмисля ли се разширяване на фирмата и в други градове Петър Банков, изпълнителен директор на "Експириън България", отговори, че се разглеждат опции, но фирмата няма конкретни планове за момента.
Порожанов пропуснал заплатата си в декларацията. Несъответствието в декларацията ми за имущество и интереси за 2018 г. е в резултат на технически грешки, заяви пред тв „Канал 3" министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов.
В петък КПКОНПИ съобщи, че проверката на декларацията му е показала несъответствия без да съобщи подробности. Порожанов обясни, че пропуснал да си напише заплатата от министерството, но като получил писмо от комисията „Антикорупция" коригирал пропуска. Като техническа грешка той обясни и неправилното попълване на графата в декларацията, където се посочва дали да бъде публикувано името на жената му. „Аз съм семеен с брак, а това беше графа за фактическо съжителство. Подал съм заявление до КПКОНПИ да публикуват данните", каза Порожанов. Той отрече синът му Антоан да е свързан по какъвто и да било начин с къщите за гости, каквато информация се появи преди седмица в публичното пространство.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |