Снимка: Архив infostock.bg
Бойко Борисов: Пускаме ТОЛ системата през август. „Искаме тол системата да влезе от август, но дори и да се забави с месец или два, не е фатално, загуба на пари е. Ще се опитаме дотогава с превозвачите да направим така, че да не им се отрази. Действаме с всички сили." Това каза премиерът Бойко Борисов, който инспектира реконструирания път Пловдив - Асеновград.
„Трябва да въведем тол системата, защото няма как да се прекосява България за 10 евро с тир. Няма друга такава цена. Нашите шофьори, като отидат в Гърция, плащат, в Македония - плащат, в Сърбия - плащат, и го считат за нормално, но в България трябва да е безплатно. И все нови и по-хубави пътища искат", добави Борисов.
В ремонта на трасето Пловдив - Асеновград, известно като Пътя убиец, до момента са вложени 34 млн. лв. - 30 милиона по оперативна програма „Региони в растеж" и 4 - съфинансиране от държавния бюджет. Предстои да бъдат изградени локалните плана, които ще струват 15 млн. лв., и ново кръгово кръстовище за 2 млн. лв.
В най-близко време започва е ремонтът на пътя Асеновград - Кърджали, за който са заделени 33 млн. лв. От държавата се очакват пари и за околовръстния път на Пловдив, както и за 2 нови моста над Марица в града. „Той затова Горанов ми вика: Що не ме заключиш тука в джипката, хич не ми се слиза", разказа Борисов.
Компании изтеглят капитали от страната. Чуждестранни компании изтеглят капитали от страната. Преките чужди инвестиции в България за първото тримесечие на годината са отрицателни - минус 254,4 млн. евро, обявиха от БНБ. За същия период на миналата година чуждестранните вложения също са отрицателни - минус 52,6 млн. евро. Само за месец март чуждите инвестиции са положителни - 53 млн. евро, при отрицателни вложения в размер на минус 289,2 млн. евро година по-рано.
Привлеченият дялов капитал (вноски на чуждестранни компании в капитала на български дружества, както и постъпления по сделки с имоти) за първото тримесечие е отрицателен и възлиза на 562,8 млн. евро. Това означава, че чуждестранни компании се изтеглят от пазара и продават дяловете си от дружества в страната на български фирми. Година по-рано привлеченият дялов капитал също беше отрицателен в размер на 184,5 млн. евро.
Нетният поток от инвестиции на чуждестранни граждани и фирми в имоти е 2,2 млн. евро, при 7,1 млн. евро година по-рано. Това означава, че чуждестранните вложения в имоти намаляват с 69%. По страни, най-голям дял в инвестициите в имоти имат Казахстан (0,5 млн. евро), Холандия (0,5 млн. евро) и Латвия (0,4 млн. евро).
От януари до март промяната в нетните задължения между фирми с чуждестранно участие и преките чужди инвеститори възлиза на 380,9 млн. евро. Най-големите нетни преки чужди инвестиции за тримесечието са от Холандия (174,3 млн. евро), Ирландия (70 млн. евро) и Великобритания (52,2 млн. евро).
България в топ 3 с финансиране по плана "Юнкер". България е в топ 3 на държавите по инвестиции спрямо БВП с финансиране по плана "Юнкер", съобщиха от Европейската комисия. На първите две места са Гърция и Естония, а след нас -Португалия и Латвия.
Очакванията са по плана "Юнкер" ефектът да бъде за 398,6 млрд. евро, станало ясно на срещата на съвета на директорите на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Към май 2019 г. сделките, одобрени по него, са за 73,8 млрд. евро. Прогнозата е 949 000 стартиращи и малки фирми да се възползват от лесното финансиране.
ЕИБ е одобрила 54,3 млрд. евро за инфраструктура и иновационни проекти, които ще генерират 249,7 млрд. евро допълнителни инвестиции.
Европейският инвестиционен фонд е одобрил 19,5 млрд. евро, които да привлекат 148,9 млрд. евро допълнително.
"Главболгарстрой" започва изграждането на новото посолство на Германия в София. Капсула на времето поставиха в основите на бъдещата сграда на посолството на Германия в България външните министри на двете държави Хайко Маас и Екатерина Захариева.
В нея бяха сложени Конституция на Германия по повод 70-ата й годишнина, парче от падналата през 1989 г. Берлинска стена, почва от Берлин, указ за назначаването на първия български посланик в Германия, както и послание за бъдещите поколения от министър Захариева.
На тържествената церемония в понеделник беше даден старт на изграждането на новото посолство.
Възложител на строителните работи е Федерална република Германия, представена от Федералната строителна агенция на Баден-Вюртемберг, а след конкурс за изпълнител е избрана българската строителна компания "Главболгарстрой" АД.
Новата сграда на дипломатическата мисия ще е на терена на досегашната на улица "Фредерик Жолио-Кюри". Планираните дейности са разделени на отделни етапи, така че съществуващата сграда на посолството да се използва и да изпълнява дипломатическите и консулските си функции по време на целия процес.
Съгласно графика на проекта всички строителни мерки, свързани с изграждането на новата сграда, са предвидени да приключат до края на 2020 г., а работите по разрушаване на старата и пълното му финализиране - до края на юли 2021 г.
Управляващите най-после прозряха, че „безплатното" саниране е нечестно. Четири години след началото на програмата за така нареченото "безплатно саниране" на старите жилищни сгради и след като в нея бяха налети 2 милиарда лева от парите на всички данъкоплатци у нас, някои от управляващите най-после прозряха, че тя е нечестна и в крайна сметка не е довела до сериозен резултат. Това не попречи на премиера Бойко Борисов бодро да обяви, че програмата ще продължи през следващата година, без да уточни под каква форма.
Обещанието на премиера бе дадено по време на вчерашната му обиколка из Южна България. В разпространено във Фейсбук видео премиерът шофира по улиците на Пазарджик автомобил, придружен от кмета на града Тодор Попов и вицепремиера Томислав Дончев. Той получи от кмета петиция с над 7000 подписа за продължаване на програмата за саниране. "Досега с държавни средства са санирани около 2000 сгради", казва във видеото премиерът. Но на въпрос на кмета какво ще се случва по-нататък Томислав Дончев обяснява, че програмата не е справедлива, защото натоварва всички българи да плащат за малцина. Факт, който в. "Сега" е коментирал многократно.
"Като промовариант да тръгне беше добро начало, за да видят хората, че енергийната ефективност е нещо хубаво. Но не може да продължи по този начин. Събираме пари от всички, ремонтираме къщите и апартаментите на малцина. За да тръгне програмата, да видят хората, че енергийната ефективност е нещо хубаво - това беше ефективно. Но не може по същия начин. Всичките разходи, които са необходими, са 15-16 млрд. лв. Може да се направи по друг начин - базиран на т.нар. договори с гарантиран резултат, където инвестицията се изплаща от икономиите на сметките за ток. Имаме подобни планове да продължим, но не по същия начин", каза вицепремиерът. Премиерът Борисов пък добави, че когато трябвало, от сдружението на общините не ги подкрепили.
По какъв начин ще продължи програмата не се знае, тъй като изискванията и параметрите все още се обмислят.
Националната програма за саниране започна през 2015 г., в навечерието на тогавашните местни избори. За нея бяха предвидени 1 млрд. лв. от държавния бюджет. Последваха сериозни съмнения за силно надути цени от фирмите изпълнителки, както и за откровено корупционни схеми сред местните власти, които одобряваха обектите за обновяване. Две години по-късно бюджетът отпусна още 1 млрд. лв. за довършване на одобрените дотогава малко над 2000 блока в цялата страна. От тях към момента 1669 жилищни сгради са изцяло санирани, а за 17 не са започнали каквито и да е дейности, показват данните на регионалното министерство към 13 април.
Всяка кутия цигари в ЕС вече ще излиза от фабриката с код. От 20 май всяка произведена или внесена у нас кутия цигари трябва да бъде маркирана с уникален код, който разкрива пътя й от машината до продажбата в търговския обект. Кодът представлява комбинация от символи, указващи кой е производителят, къде точно са пакетирани, кой е вносителят, кои са дистрибуторите, в кои складове е съхранявана стоката и кой я предлага на крайните потребители.
Изискването важи и за цигарите, произведени извън ЕС, които се продават на територията на съюза. То бе въведено с еврорегламент, чиято цел е да се ограничи контрабандата и продажбата на безакцизни тютюневи изделия. Цигарите, които към 20 май вече са били произведени или внесени на територията на ЕС, ще може да се продават без кодиране до 20 май догодина.
15 000 производители, вносители, дистрибутори и търговци на цигарени изделия на едро са направили първата стъпка - регистрирали са се и са получили уникален код. Отделно с "личен номер" са се снабдили и 22 000 търговски обекти у нас, съобщи за в. "Сега" директорът на печатницата на БНБ Красимир Михов.
Печатницата е определена за издател на уникалните номера за проследяване на цигарените изделия в България. По данни на Агенция "Митници" фирмите, получили идентификатори, почти се доближава до компании с активни разрешителни за търговия с тютюневи изделия.
Печатницата на БНБ приема по електронен път заявки на търговците още от средата на април, за да избегне опашките и претоварването на системата при старта й на 20 май, обясни Михов. Все още нито един производител не е поръчал от печатницата на БНБ специални кодове за ново производство цигари. В момента се обработват заявки за регистрация на 15 машини за тютюневи изделия, предназначени за продажба на българския пазар, като те са както и на български, и на чужди производители. Междувременно през последните седмица-две се наблюдава поскъпване на тютюневите изделия. Цената на масовите марки се е покачила с около 20 стотинки. Възможно е това да се дължи и на инвестициите, които производителите трябва да направят заради новото евроизискване.
Ново движение за "Хемус" и за пътя Асеновград-Кърджали. Личи си, че идват избори. Докато Бойко Борисов и министрите му обикалят страната в един автомобил и излъчват на живо нещо като инфраструктурен дневник на страната, Агенция "Пътна инфраструктура" не спира да бълва поръчки.
В един и същи ден стана ясно, че АПИ търси кой да създаде разширен идеен проект за 46 км от "Хемус" след Велико Търново, както и стартирането на разширение на пътя Асеновград-Кърджали за още 33 млн. лв. Всичко това първо мина през разговорите в колата на премиера, за да достигне до публиката през профила за поръчки в АПИ.
Още "Хемус"
След като през декември правителството възложи на държавна фирма да строи 134 км, а по думите на министъра на регионалното развитие цялата магистрала трябва да е завършена през 2024г., новините около "Хемус" не спират.
Новата поръчка е за разширен идеен проект за 6.7 млн лв. Участъкът е част от общо 90 км между Велико Търново и Търговище, които са на най-изостанал етап. В момента за участъка има идеен проект, но той трябва да се разшири и да се изготви парцеларен план, който да послужи впоследствие в отчуждителните процедури. След това ще трябва да се направи и технически проект и чак тогава да се премине към строителство.
В рамките на поръчката има две особени позиции, съответно на стойност малко над 3.30 млн. лв. и 3.36 млн. лв. Първата позиция е за участъка от км 222 след пресичането с път I-5 Плевен - Ловеч до км 244+200 след пътен възел "Горски Сеновец". Втората позиция е за отсечката от п.в. "Горски Сеновец" до км 268+209,46 след пътен възел "Ковачевско Кале".
Избраните изпълнители трябва да изготвят геодезически измервания, полска работа, инженерно-геоложки проучвания и да изработят разширен идеен проект. Критериите за оценка на оферти са два с равна тежест - техническа оценка и предложена цена. Кандидатите нямат право да участват и за двете позиции, като това може би е опит да се скъсят сроковете за изпълнение.
Заданието ще трябва да е готово в рамките на 150 дни или пет месеца от подписване на договор. Оптимистичният срок за поръчка и изпълнение е година, тъй като понякога оценителните комисии действат бавно. Крайният срок за събиране на оферти е 24 юни.
За "Хемус" след Търново няма заделено финансиране засега и не е ясно дали държавата пак ще се възползва от услугите на държавната "Автомагистрали" или ще използва процедурата за открит търг.
Манипулиран ли е Имотният регистър? Поводът за този въпрос е публикация от сайта "Биволъ" от неделя, в която се твърди, че в партидата на главния прокурор Сотир Цацаров по физическо лице към Службата по вписванията в Пловдив е изтрита информация за негова сделка от февруари 2007 г.
Внимателна проверка на фактите обаче показва, че евентуалната злоупотреба е само едно от многото обяснения и е много малко вероятно това да се е случило точно този уикенд.
Става дума за придобит от главния прокурор (тогава председател на Окръжен съд - Пловдив) и съпругата му апартамент в Пловдив от фирмата "Калисто Мати". "Биволъ" прави връзка между липсващата информация и факта, че през уикенда Имотният регистър, който е част от Агенцията по вписванията, беше в профилактика.
Какво точно липсва?
Справките в Имотния регистър могат да се правят по различни критерии - име или идентификатор (ЕГН или ЕИК) на физическо или юридическо лице, адрес или документ, на базата на който е станало вписването (нотариален акт, договор за ипотека, акт за държавна собственост и т.н.).
При справка по лице излизат хронологично (от най-новата към най-старата) всички сделки, по които лицето е страна. В тях се описва номерът на акта, на базата на който е станала справката, входящи номера, нейният вид, качеството на страните по сделката и описание на имота.
КАТ глобява с 25% повече шофьори. КАТ е съставил с 25 процента повече глоби за изминалата отчетна година в сравнение с предходната. Това показват данни на „Пътна полиция", предоставени специално за „Монитор". Само за цялата 2018-а година санкциите, които служителите на МВР на пътя са съставили, са били 1 109 375 електронни фишове и 271 961 акта за установени административни нарушения, сочи справката. Това прави близо 1,5 млн. нарушения за година.
В сравнение със същия период на 2017-а са издадени 325 282 повече фишове и електронни фишове и 4308 повече актове. Сметката показва, че това са с 25 процента установени повече нарушители.
Сумата, която е прибрана, обаче не е ясна, тъй като санкциите се дават за събиране към НАП. Наскоро дори беше отправено предложение това да се прави и от частните съдебни изпълнители. Такова обаче все още не е прието.
За момента се знае, че глобите към КАТ ще скачат двойно, ако нарушителите не ги платят до месец. С тази мярка държавата ще се опита да повиши събирането на глобите от актове и електронни фишове, които са под 30 процента според неофициални данни. Новите предложения са ако глобата е платена до 14 дни, нарушителите да ползват отстъпка от 50%. След този срок, но до 30 дни от съставянето на акта, да се плаща целият размер. А ако не се плати до месец, глобата да скача двойно. Това предвиждат новите предложения за промени в Закона за движение по пътищата, които предстоят да се гласуват.
Идеята , ако два пъти не открият нарушителя на адрес, честитката да се качва в интернет.
И така да се счита за връчена. От тази дата ще текат и сроковете, определени от закона. Ако не се плати, задължението е предвидено да бъде изпращано в Агенцията по приходите - НАП. Там ще се образува изпълнително дело, което ще завиши значително сумата. Въпросът е как и кой ще смогне да търси и намира длъжниците. Според частните съдебни изпълнители Приходната агенция няма да смогва и именно заради това предлагат те да събират задълженията.
Всеки трети шофьор пък, нарушил правилата, не плаща глобите си. Това показват официалните данни на „Пътна полиция".
От средно 180 млн. лв. санкции за нарушения годишно държавата успява да събере не повече от 90 млн. лв. Сега са решени да затегнат контрола, съобщиха пък от Нова телевизия.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |