Снимка: Архив infostock.bg
Обмислят нова такса водомер. Такса водомер може да бъде въведена с новия Закон за водоснабдяване и канализация. Това стана ясно от думите на зам.-регионалния министър Николай Нанков. Въвеждането на фиксиран компонент в цената на ВиК услугата се обсъжда, за да се създадат предвидими финансови потоци, които да позволят по-ефективно управление на водните дружества, обясни Нанков. В момента цената на водата се формира на база на доставеното количество питейна вода, но са включени и разходите за отвеждане и пречистване на отпадъчните води.
В новия закон може да залегне и възможност за служебна промяна на цената на водата. Сега, за да поскъпне водата се изисква одобрение от Комисията за енергийно и водно регулиране. Ако бъде приета обсъжданата идея обаче, цената ще може да нараства „служебно" при промяна на структуроопределящи компоненти за формирането на стойността е като повишаване на минималната заплата или на цената на тока.
В закона ще се предвиди неотменим праг на социалната поносимост на цената на водата, което означава, че определено минимално потребление на вода от 2,8 куб. м на едно лице няма да надхвърля 2,5% от средномесечния доход на домакинствата в една област. Възможен вариант е и разделянето на регулаторния орган на две - за водата и за тока.
Апартаментите носят доходност от 5%. Ниските лихви по кредитите, постоянно увеличаващото се население на София, по-високите заплати и по-малкият брой нови сгради по време на така наречената криза, дадоха своето отражение на пазара на имоти и повишиха както продажните цени, така и наемните нива.
Покупко-продажбата на имот е едно от най-важните събития в живота на българина. Всеки се стреми да вземе възможно най-правилното решение за това дали сега е най-удачният момент да продаде или купи имот. Ако разгледаме по-детайлно пазара на недвижими имоти в София и процесите през последните 10 години, ще получим отговори на много въпроси.
През последните 3-4 години основен двигател на пазара са банките. Според БНБ 2008 г. стартира със среден годишен лихвен процент по ипотеките в размер на 9,68%, през 2015 г. той е 6,75%, за да стигне до средни годишни нива от 3,81 % през 2018 г. Оказва се, че средният лихвен процент в България е намалял с 60,6% за разглеждания период.
Посоката на движение на лихвите по депозитите в началото е противоположна -средният годишен лихвен процент през 2008 г. е 5,44%. През следващата 2009 г. наблюдаваме покачване до 6,2%, но през последните години средната лихва върви надолу като през 2018 г. е едва 0,18%. Това е значително по-малко от инфлацията и затова спестяванията на хората и бизнеса в банките реално се топят.
Улесненото кредитиране, падащите лихви и високите наеми в София накараха много хора да се насочат към покупка на собствено жилище. Ниските лихви по депозитите, финансовата култура на българина и добрата доходност от недвижим имот (средно около 5% брутна възвръщаемост на годишна база от жилищен имот в София) пренасочиха голяма част от инвестициите именно в този сектор.
Караха кану в пловдивски подлез, глътнал 7 млн. лв. Два пороя в рамките на два дни удавиха Пловдив. Най-страшни бяха обновените за десетки милиони левове булеварди - по тях граждани тръгнаха с канута, за да оказват помощ на закъсали автомобили. Липсва само рибата, шегуваха се мрачно пловдивчани.
Точно 55 дни се навършват от тържественото рязане на лентата на транспортния подлез на ул. "Гладстон". Според някои това е най-скъпият басейн в града. В продължение на 8 месеца съоръжението беше затворено за основен ремонт и в него бяха вложени 7 млн. лева. Осветление, хидроизолация и преасфалтиране включваше реконструкцията. Точно този подлез в петък и неделя се превърна в капан. Водата стигаше до кръста. Още при пускането му в експлоатация кметът Иван Тотов предупреди, че при по-обилни валежи е възможно да се събира вода. Самият подлез е строен през 80-те години на миналия век.
Според пътни експерти обаче при такъв мащабен и скъп ремонт е трябвало да бъде предвидена помпена отводнителна система за подобни ситуации, а такава няма. Въпреки новата хидроизолация течове се виждаха и по стените. "Силни дъждове е имало и преди, но подлезът на "Гладстон" никога не е бил в такова състояние, категорични са те.
Кметът на район "Централен" Георги Стаменов отвръща, че последните два пороя са били изключително тежки. "Целият отток от хълма Бунарджика се стичаше по бул. "Руски" и по наклона се събра в подлеза на "Гладстон", където е най-ниската точка. От източната страна пък по бул. "Мария Луиза" водата също влезе в транспортното съоръжение. Няма система, която да поеме за толкова кратко време такова огромно количество", обясни той.
Според шефа на националната пожарна Николай Николов в Пловдив са се излели в неделя над 70 л на кв/м. По тази причина всички подлези в града бяха затворени. МВР официално предупреждаваше гражданите да не ги използват. Синоптици разясниха, че падналите валежи под тепетата надминават двойно месечната норма.
Още 80 млн. лв. за общини да сменят печки на екогориво. Жителите на няколко български общини, в които има превишение на нормално допустимото съдържание на фини прахови частици във въздуха, ще могат да се възползват от нови 80 млн. лв. за замяна на старите печки на твърдо гориво. Това съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Това са общините, които нямаха право да кандидатстват по първата процедура на оперативна програма "Околна среда" за подмяна на отоплението със замърсяващи твърди горива. Ресурсът за останалите беше 111 млн. лв., като условието беше общините да имат разработени и действащи общински програми за подобряване на чистотата на въздуха и замърсяването от битовото отопление да е идентифицирано като проблем.
Програмата е насочена към домакинства, които се отопляват на твърдо гориво. Те не плащат нищо за подмяната на уредите и на инсталациите. Там, където има газоснабдяване, разходите покриват присъединяването към газовата мрежа. Където няма, се подменят старите печки с печки за пелети. Една от възможностите е и отоплителните печки да се сменят с климатици.
Кметицата на столицата Йорданка Фандъкова обяви вчера, че срокът за кандидатстване за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво е до 15 юни. До тази дата всяко домакинство може да подаде заявление до районното кметство, че иска да му се смени безплатно старата печка с един от четирите варианта: централно топлоснабдяване или централно отопление на газ, отопление с климатик или печка на пелети. Средствата са от първата процедура.
В момента в София 55 хиляди домакинства се топлят с въглища или дърва, каза Фандъкова. Парите, предвидени в сегашната процедура, ще стигнат за около 15 хил. домакинства. 35% от замърсяването на въздуха в София идва от печките на въглища и дърва.
Цената на водата ще расте „служебно" с минималната заплата. Управляващите готвят нова изненада на народа - цената на водата да "скача" автоматично при всяко вдигане на минималната работна заплата (МРЗ). Това стана ясно на дискусията "За устойчиво развитие на ВиК сектора и достойни работни заплати на работниците и служителите", организирана от КНСБ.
Готви се приемането на нов закон за ВиК услугите, който ще промени изцяло формулата за изчисляване на тарифите. Ще се обсъждат варианти за служебно изменение на цената при промяна на компоненти като минимална работна заплата, цена на електроенергията, на доставната вода и др., обяви на форума зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков. "Служебно" означава, че дори няма да се налага ВиК фирмите да мотивират нуждата от поскъпване, а Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) просто ще одобрява поредното покачване на тарифите. Движение надолу едва ли ще има -минималната заплата планирано ще расте, а прогнозите за тока сочат продължително поскъпване.
Ако тази промяна на ценовата формула мине, цената на водата ще расте особено драстично за потребителите в райони, където и сега ВиК услугите са най-скъпи - където водата се доставя с помпи на ток и в бедни области, където доходите са ниски и заплатите масово са близки до минималната. Във Видин например в местното ВиК на минимална заплата са 100 служители и тъй като от 1 януари МРЗ се вдигна от 510 на 560 лева, една трета от цената на водата ще отиде да покрие това увеличение. Така поне твърди шефът на "Водоснабдяване и канализация-Видин" ЕООД, цитиран и в доклада на КЕВР за новите тарифи.
За добро или за лошо, законът, за който Нанков говори, е в "процес на приемане" от години, но и до днес няма представен официално проект. В края на 2017 г. Нанков, тогава в ролята си на министър, съобщи, че още в началото на 2018 г. за обществено обсъждане ще бъде представен нов законопроект за ВиК сектора, който през февруари най-късно ще бъде внесен в Народното събрание. Пак тогава министър поясни: "Плавното и прогнозируемо поскъпване на питейната вода остава неизбежно". В тази връзка управляващите през последните години заговориха и за нов вид помощи за по-бедните -именно заради растящите сметки за вода. Държавната подкрепа е неизбежна, защото има европейски "праг на поносимост" и сметките за вода не могат да отнемат повече от 2.5% от средния месечен доход на домакинствата в една област.
Бюджетният излишък вече гони 3 милиарда лева. Правителството продължава практиката с трупането на бюджетен излишък за сметка на планирани, но неизвършени разходи. В края на май превишението на приходите над разходите вече достига 2.979 млрд. лв. - 2.6% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП). В същото време бюджетът за тази година е разчетен с дефицит от 0.5%, или на минус от 600 млн. лв.
За май Министерството на финансите очаква да се изпълнят 43% от годишния разчет на приходите. Постъпленията по консолидираната фискална програма - държавния бюджет плюс общинските бюджети - по прогнозни данни ще са в размер на 18.709 млрд. лв. Спрямо май миналата година това е с 2.73 млрд. лв. повече. 1.369 млрд. лв. от тях се формират от увеличение на данъчните постъпления, а 497.2 млн. лева повече идват от грантовете по европейските програми. Неданъчните приходи са с 864.5 млн. лв. повече спрямо май миналата година, като основно причината е новият начин на отчитане на постъпленията във фонд „Сигурност на електроенергийната система". От средата на миналата година фондът вече е част от консолидирания бюджет.
КЗК спря и глоби "Такси Максим". Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) нареди спиране на дейността на компанията за споделени пътувания "Такси Максим" и глоби дружеството. Фирмата е руският еквивалент на американската Uber, която също беше блокирана в България през 2015 г., след едва година в страната. Спирането на "Такси Максим" идва след пет години работа тук, според сайта на компанията.
КЗК наложи и глоба на "Такси Максим" от 3520 лв., или 8% от приходите на фирмата за 2018 г. Оборотът за миналата година - 44 хил. лв., обаче изглежда нереалистично нисък и разкрива един от проблемите, за които става дума и в решението на КЗК - липсата на отчетност от дружеството и сред шофьорите, които превозват пътници чрез приложението, без да имат таксиметрови апарати.
Такси или не точно
Въпреки че се брандира като "Такси Максим", компанията твърди пред КЗК, че не е таксиметрова компания. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, където клиентите могат да си поръчат кола през мобилно приложение. Пред КЗК дружеството е заявило, че "не извършва транспортни или таксиметрови услуги чрез приложението си в София, както и свързване на превозвачи и клиенти през мобилни приложения, което да е в противоречие с добросъвестната търговска практика".
Моделът е почти идентичен с този на Uber, като според сайта на компанията всеки може да превозва пътници, когато поиска, със собствената си кола.
КЗК започна проверка на "Такси Максим" в началото на март тази година, но тогава информацията беше оскъдна. Сега в решението си комисията се позовава на сигнали от общо 13 лица, агенции, сдружения и компании, сред които Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", "Национален таксиметров синдикат", "Съюз такси", "ТаксиМи", "Таксистарс" и други, като и тук може да се открие паралел със случая на Uber, която беше спряна именно след натиск от страна на таксиметровото лоби.
В решението си КЗК посочва, че "услугата, предлагана от мобилно приложение, представлява превоз на пътници срещу заплащане с леки автомобили. Автомобилите са без отличителни знаци и без електронен таксиметров апарат с фискална памет, какъвто се изисква съгласно нормативната уредба за превоз на пътници".
Магистрала "Черно море" е отпаднала от приоритетите на правителството. Няма финансиране за магистрала "Черно море", затова действията по нейното развитие са прекратени за момента. Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) до "Капитал".
Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.
По оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" бяха предвидени 2.6 млн.лв. за подготвителни стъпки по "Черно море", преди да се изпълни същинското проектиране и строителство (за които пари все още не бяха предвидени). Тези стъпки включваха разширен идеен проект и парцеларни планове, доклад за въздействие върху околната среда и доклад за предварителни археологически проучвания.
От АПИ обясниха, че проектът с тези дейности е бил включен в оперативната програма, но неговото изпълнение така и не е започнало и е изваден от програмата. Агенцията обаче така и не уточни защо се е случило това и кой е взел решението. "Тръжни процедури по проекта не са провеждани и не са изразходвани никакви средства по оперативната програма", допълват те.
За строителство съвсем пък няма
Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. За възможни източници се сочеха както европейски средства, така и национално финансиране, но засега други проекти са приоритетни - като магистрала "Хемус". В края на миналата година бяха отпуснати 1.34 млрд. лв. от излишъка в бюджета за изграждането на 134 км, които обаче не е ясно кога ще са готови.
Периодично през годините се появяваше идеята за частно финансиране на магистралата между Варна и Бургас - с публично-частно партньорство или концесия. През 2017 г. например имаше странна среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Димитър Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Разбира се, както с всички стратегически китайски инвестиции у нас и тази остана само на етапа "среща".
През март тази година новият регионален министър Петя Аврамова каза по време на изслушване в парламента, че към магистралата няма интерес от инвеститори, за да се осъществи проектът чрез публично-частно партньорство.
"С ресурсите, които могат да бъдат отпуснати от държавния бюджет, и със средствата по различни оперативни програми Агенция "Пътна инфраструктура" и министерството се опитваме да направим възможното - в най-кратък срок България да има магистрален пръстен, като автомагистрала "Черно море" е част от този пръстен, да има добри и скоростни пътища и магистрали в Северна България като приоритет", каза Аврамова през пролетта.
14 БГ плажа и яхтена марина посрещат туристите със „Син флаг". 14 плажа и една яхтена марина по Българското Черноморие ще посрещат туристите със сертификат „Син флаг" . Така ивиците с чист пясък и морска вода са с две повече в сравнение с миналото лято. Това са , „Оазис", „Дюни", „Созопол Харманите", „Поморие Изток" , „Несебър Юг „,"Слънчев бряг Юг", „Слънчев бряг Централен", „Слънчев бряг Север", „Свети Влас Нов", „ Елените", „ Слънчев ден", „Златни пясъци", „Албена" и „Бялата Лагуна" и „Марина Диневи".
Това лято централният плаж в Слънчев бряг откри туристическия сезон със „ Син флаг", а с престижното отличие след няколко години прекъсване е и „Златни пясъци". За да се получи екосертификат „Син флаг" един плаж трябва да отговаря на още 32 критерия относно чистотата, управлението на околната среда и организация, образование и информация за околната среда, безопасност за посетителите и услуги, както и за защита на природата, на брега и крайбрежната зона, коментират екоспециалисти.
Централният плаж в Слънчев бряг получава за първи път отличието, след като от тази година управлението бе поето от нов концесионер. Само за няколко месеца плажът беше преобразен и след оспорвана световна надпревара доказа, че има място в списъка с най-добрите ивици. "Синият флаг е голямо признание за нас, защото изключително активно прилагаме високите изисквания на Международната Фондация за екологично образование ", заявиха от управата на ивицата.
От фирмата концесионер информираха, че два пъти в месеца се правят проби на морската вода, дезинфекцира се редовно плажът, осигурени са и достатъчно съдове за отпадъци. Освен това плажът е пригоден и за хора с увреждания. За тях са изградени специални тоалетни и рампи за лесно придвижване.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |