Снимка: Архив infostock.bg
Кражбите в Борисовата градина. Факти, свързани с продажби и заменки на знакови места в Борисовата градина както и прехвърляне на капитал в смесени търговски дружества в периода 1997 - 2005 г. представи кметът на София Йорданка Фандъкова в специален доклад.
Тя внесе документа в Столичния общински съвет, който ще го разгледа в четвъртък.
Освен информацията за търговия с терени в парка по времето на кмета Стефан Софиянски, в доклада има и предложение четири имота да бъдат върнати за управление на Столична община - Кръглото кафене "Кривите огледала", Детски кът -"Водно каналче", Велописта и Трите дансинга.
Сини общински съветници като Марта Георгиева са притеснени, че с приемането на устройствения план за Борисовата градина, там ще бъде допуснато много сериозно ново строителство.
При обсъждането на проектоплана за парка Фандъкова увери, че такова не се предвижда. "Въпросът за недопускане на ново строителство е изключително важен поради факта, че в Борисовата градина съществуват терени, които преди 15-20 г. са станали частна собственост. Припомнянето на фактите е ключово с оглед на обсъждането на подробния устройствен план", е на мнение кметът.
Опрощават дългове след 10 години по пътя към Голгота. Дълговете на граждани с трайни финансови проблеми ще бъдат опрощавани и ще им се даде втори шанс да тръгнат начисто. Преди това обаче 5 или 10 години финансовите им дела ще се водят от назначен от съда управител на имуществото им, а кредиторите ще взимат всичко, което изкарат над определен минимален доход, посочен в Гражданския процесуален кодекс (ГПК). Това гласи проект на нов закон за несъстоятелност на физически лица, който представи омбудсманът Мая Манолова.
Според ГПК, ако заплатата на човек е под минималната, кредиторите не могат да му я запорират. Но ако човек получава например 590 лв., кредиторите може да взимат една трета, или 197 лв. С новия закон кредиторите няма да могат да взимат и колата на фалирал длъжник, ако тя е на стойност до 8 минимални заплати, т.е. до 4480 лв.
Новият закон няма да се прилага за дългове до 5 минимални заплати, т.е. до 2800 лв. Не бива да се бърза със закона, защото когато тарикати не си плащат заемите, сметките за вода и ток, всички останали ги плащат и едно недобро решение ще се отрази на лихвите по кредитите, каза Васил Велев от АИКБ.
В ЕС е приета директива за освобождаване от дълг, но тя се отнася за хора, които са затънали в борчове във връзка с упражнявана от тях дейност - например адвокат вземе заем за кантора.
Забраняват вноса на дизели втора ръка. България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства. За първи път в официален документ - проект на Национална програма за контрол над замърсяването на въздуха, се предвиждат мерки за огринаване на дизеловите автомобили втора употреба. През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.
Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре (виж графиката).
Има обаче важна забележка - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.
Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили
Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.
Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един.
В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.
Част от предвидените мерки за намаляване на фините прахови частици във въздуха са познати от вече действащата национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която бе приета миналата година от кабинета и ще действа до 2024 г. Там се предвижда в общините, в които нормите за фини прахови частици са превишени, да бъдат подменени печките за изгаряне на въглища и дърва с т.нар. печки с евроетикет.
Столична община се изгаври със закона заради барбекюто на Пламен Георгиев. Абсурдите около покрива-тераса на шефа на антикорупционната комисия Пламен Георгиев достигнаха нови висоти. Строителният контрол на Столична община откровено се изгаври със закона за устройство на територията и отказа да издаде заповед за премахване на установеното незаконно строителство на покрива - два дървени навеса, ползвани като барбекю.
Администрацията на район "Слатина" твърди, че постройките са незаконни, но шефът на контрола по строителството Влади Калинов, който трябва да разпореди премахването им, твърди, че не може да направи нищо по въпроса. Според Калинов навесите не могат да бъдат съборени, защото изграждането им е станало преди въвеждането на сградата в експлоатация и нарушението не е било констатирано навреме. "Това е абсурдно тълкуване на закона. По тази логика не би трябвало да се санкционират десетки незаконни строежи", коментираха пред "Сега" районни архитекти. Столичният кмет Йорданка Фандъкова вчера не коментира скандала.
Проверката на администрацията на район "Слатина" бе разпоредена през април, в разгара на "Апартаментгейт". При проверка на документите и посещение на място е установено, че на покрива-тераса незаконно са изградени два дървени навеса. За тях няма одобрен проект, нито е издавано разрешение за строеж. Те са захранени с ел.енергия и представляват строеж 5-а категория. Изграждането им без одобрен проект и разрешение е категорично нарушение на императивни членове от закона и е основание за започване на производство за премахване на незаконни строежи, става ясно от констативния акт на районната администрация. Това е вторият опит на районната администрация да реши проблема с незаконното строителство на въпросната тераса. Първата проверка е разпоредена още през 2012 г., но служителите на района така и не са допуснати до мястото от предишния собственик на апартамента.
През април Пламен Георгиев пусна проверяващите, но и този път премахването на незаконните обекти се оказва невъзможно. bTV първа показа заповедта на Влади Калинов, с която шефът на строителния контрол на Столична община отказва да премахне незаконните постройки. От документите, с които "Сега" разполага, става ясно, че Пламен Георгиев и съпругата му са оспорили акта на районната администрация, като са представили доказателство - декларация, че въпросните постройки са изградени през 2007 г. от строителя на сградата преди въвеждането й в експлоатация. Това е било достатъчно за Калинов да даде амнистия на барбекюто.
Борсов отстъпи пред патриотите за партийните субсидии. В стремежа си да опази стабилна управляващата коалиция премиерът Бойко Борисов отстъпи пред партньорите си от „Обединени патриоти" и се съгласи да бъде отложено окончателното решение за промените в модела на партийното финансиране. На заседание на коалиционния съвет във вторник той и лидерите на патриотите се договориха да се проведат допълнителни консултации между основните политически сили и определиха срок до края на юли, за да разрешат казуса.
Така става ясно, че Борисов няма намерение да се съобрази със сделката, която неговите депутати направиха с ДПС. От ГЕРБ получиха подкрепата на движението за предложението си държавната субсидия за партиите да бъде орязана до 1 лв. на действителен глас. В замяна приеха идеята на ДПС да бъдат отменени всички ограничения пред корпоративното спонсорство на политическите сили.
Това провокира остро недоволство от страна на патриотите, като съпредседателят им Валери Симеонов директно обвини хората на Борисов, че приемат движението за коалиционен партньор. Борисов реагира веднага, като насрочи коалиционния съвет. От взетото на него решение става очевидно, че всички уговорки с партията на Ахмед Доган отпадат. От ДПС изглежда са усетили това по загрижеността, която лидерът на ГЕРБ прояви към патриотите, и още миналата неделя обявиха, че предпочитат държавната субсидия да бъде запазена на сегашното й равнище от 11 лева на глас.
Вчера Борисов демонстрираше, че взима мнението на коалиционните си партньори на сериозно. Той поднесе извинения на патриотите и отстъпи воденето на брифинга след коалиционния съвет на Валери Симеонов, който буквално преповтори досегашните свои аргументи, но вече като обща позиция на ГЕРБ и „Обединени патриоти".
„Обсъдихме актуалната тема, свързана с промяна на размера на субсидиите, и се обединихме около една обща позиция, че по този въпрос не трябва да се действа припряно и че е редно той да бъде подложен на по-мащабно обсъждане между всички политически сили в парламента, а и не само в парламента, и да бъде обвързан с промени в Закона за политическите партии (ЗПП), тъй като всички сме на една обща позиция, че субсидиите трябва да бъдат намалени", посочи Симеонов. Той обяви, че патриотите ще инициират политически консултации още тази седмица, като целта им била „постигането на разумен компромис". Симеонов не се ангажира с конкретно число, но е известно, че националистите не одобряват драстичното намаляване на субсидията до 1 лев и ГЕРБ най-вероятно ще се съобрази с тях.
Турция, България и Volkswagen: интригата продължава. Турция взима преднина пред България като предпочитана дестинация за новия завод на Volkswagen. В неофициалната битка между двете държави за огромната инвестиция очевидно съседната държава е включила всички възможни лостове, ако се съди по публикациите в германски медии.
Окончателното решение на автогиганта от Волфсбург обаче все още не e взето, като предстои това да стане в следващите няколко седмици, научи "Капитал" от запознати с преговорите. Те считат, че България все така има шанс да привлече тази инвестиция.
Няколко плюса за Турция
Според две престижни германски издания - Handelsblatt и Frankfurter Allgemeine Zeitung, изборът на Volkswagen Group се насочва към град Измир в Турция заради няколко определящи фактора. На първо място е държавната субсидия, с която правителството в Анкара може да подпомогне проекта за 1.4 млрд. евро. Става дума за трицифрена сума в милиони евро, плюс земята и строеж на част от съоръженията. Заради европейските правила за държавната помощ България не може да предложи подобни условия, въпреки че е сложила на масата възможния максимум.
На второ място е фактът, че страната има много по-устойчиви традиции в автопроизводството. През годините там са инвестирали и германски производители, и много други, въпреки че последната голяма инвестиция в този сектор е от 1997 г. Една от локациите, предложени в Измир, е завод на Opel.
И на трето, но не последно място е предимство, което Турция има пред всички останали дестинации наоколо: голям вътрешен автомобилен пазар. С 80 млн. население и над 120 хил. продадени автомобила само от Volkswagen миналата година турският пазар е един от най-важните в Европа и Близкия изток. Турски държавни агенции например са едни от големите клиенти на модела Passat на Volkswagen.
Тук България не може да се конкурира. Обемът на българския пазар на нови автомобили е нищожен спрямо турския, като през миналата година тук са продадени общо към 40 000 леки коли, от които малко над 3000 са Volkswagen.
Силата на старото приятелство
Предимството на страната ни е членството в ЕС, който сам по себе си е най-големият вътрешен пазар в света. Това се очакваше да бъде най-силния ни лост заедно с политическите проблеми в самата Турция.
Това обаче може би се обръща. Въпреки възраженията в някои партийни и бизнес среди в Германия срещу инвестиции в Турция Volskwagen обмисля внимателно политическата страна на решението си и евентуалния риск за имиджа си, коментира Handelsblatt. "А и компанията е свикнала с взимането на деликатни решения", обяви изданието, като посочва инвестициите на VW в Китай например. Един германски журналист и един български източник предположиха, че изборите в Истанбул, на които триумфира опозицията, също ще бъдат от полза в преговорите, защото ще дадат възможност на германския концерн да се спаси от обвинения в съдействие на авторитарна власт.
Очевидно върви силна кампания от турска страна с активизиране на дълголетните търговски контакти с германската индустрия. Достатъчно е да бъде посочено изказването на премиера на Долна Саксония и член на Надзорния съвет на Volkswagen Щефан Вейл (провинцията е вторият най-голям акционер в групата). Неотдавна той обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната". Според Handelsblatt турският президент Реджеп Тайип Ердоган умишлено не е споменавал името на Volkswagen по време на местните избори в страната в последните месеци.
До средата на юли
Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието е промененият профил на завода, коментира Handelsblatt. От завод под управлението на Skoda, в който да се сглобяват два модела - Skoda Karoq и SEAT Ateca, се върви към т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Според германското издание все повече надделява идеята в него да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.
Тол-системата: отложен старт, неясен обхват и още въпроси. Тол-системата си има дом. На третия етаж на сградата на Научноизследователския строителен институт, на ул. "Никола Петков" 86 в столичния квартал "Овча купел" се намира Националното тол-управление (НТУ), което отговаря за електронните винетки и тол-системата. Сградата е в сравнително лошо състояние, на фасадата й виси огромен транспарант с надпис "Дава се под наем", а на един от етажите се помещава дори нещо като хале на българска модна марка.
На това тайно място (дори на сайта на тол-системата като адрес за контакт е посочен този на пътната агенция на бул. "Македония" 3) журналисти бяха поканени за първи път, за да бъде представена "готовността на тол-системата". И подобно на сградата, в която се помещава, накратко, не е готова.
От отговорите на Николай Нанков, зам.-министър на регионалното развитие, и Олег Асенов, директор на Националното тол-управление, вече официално стана ясно, че тол-системата се изтегля напред във времето за неопределен период, а в разгара на лятото ще се взимат ключови решения като кои пътища ще се таксуват и колко ще струват.
Истински разисквания по темата ще започнат другата седмица - на 3 юли министерството ще се срещне с превозвачите, а на 5 юли ще се проведе първото събрание на Обществения консултативен съвет по въпросите на тол-системата, където държавата официално ще си говори с превозвачите и изобщо заинтересованите лица.
На срещата с журналисти присъстваха и Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи, Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи, Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България, както и Мартин Димитров и Лиляна Деянова от "Телетол", които кандидатстваха като втори национален доставчик на услуги, сключиха договор, а след това пътната агенция изненадващо го прекратибез особено основателна причина.
От изявления на Лалов и Милтенова стана ясно, че чуват за срещите другата седмица за първи път, а от регионалното министерство отговориха, че ще ги поканят тази седмица официално.
На въпрос на "Капитал" защо едва на този етап се коментират темите за обхват и тарифи на тол-системата, зам.-министър Нанков напомни, че темата всъщност съществува още от 2015 г., когато Световната банка изготвя задание за провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител на тола. Защо оттогава досега не е воден дебат по темата Нанков не даде конкретен отговор. "По отношение на тарифирането сме в срокове", каза обаче той.
Гъста мъгла
От представянето пред журналисти стана ясно, че държавата изобщо не е готова с нито едно съществено решение по тол-системата. Обхватът на пътната мрежа, която ще се таксува, и размерът на тарифите, които тежкотоварните автомобили ще трябва да заплащат, ще са ясни чак в ранна есен. Нанков заяви, че няма да се таксуват 10 800 км пътища, както беше планирано, а по-малко, но това тепърва ще се уточнява.
Все пак ще се построи същото количество необходима инфраструктура, защото хипотетично може да се използва в бъдеще или пък за контрол на скоростта по пътищата, обясни той.
МВР отчете повече катастрофи, целият личен състав е на пътя. До минимум ще се сведе времето за реакции при инциденти и нередности на пътя, заяви министърът на вътрешните работи Младен Маринов след изнесено заседание на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред в ГД "Национална полиция".
МВР отчита повече инциденти на пътя в последните две седмици. За справяне с проблема, според министъра, ще допринесе Национален координационен център за безопасно движение по пътищата, чието създаване ще бъде обсъдено на Министерски съвет утре и който се очаква да заработи до половин година. Министърът обясни, че чрез него до минимум ще се сведе времето за реакции при инциденти и нередности. За центъра няма да има нужда от средства или още служители, допълни Маринов, цитиран от БТА. Според него причината за увеличения брой катастрофи на пътя през последните седмици е започването на активния летен сезон. По думите му проблемът е комплексен и касае инфраструктурата, водачите и превозните средства.
"Целият личен състав е на пътя", каза Маринов.
Преседателят на вътрешната комисия Пламен Нунев отбеляза, че на заседанието днес са били обсъдени основните приоритети на ГДНП. Той допълни, че практиката с изнесени заседания ще продължи като такива може да се организират и в Главна дирекция "Гранична полиция" и в ОДМВР, при които оперативната обстановка е усложнена.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |