Снимка: flickr
Отдавна не се бе случвало за месец бензинът и дизелът да поевтинеят с 5 стотинки, но за юни това е факт. Това показват данните на специализирания сайт fuelo.net, който проследява динамиката на цените на дребно на горивата по бензиностанциите в България ежедневно.
На 1 юни цените на най-масовия бензин А-95 са били 2.27 лв./литър, а на дизела - 2.33 лв./литъра. В края на месеца на 28 юни - последният работен ден, цените и на двата вида горива са спаднали съответно до 2.22 лв./литъра за бензина и до 2.28 лв./литъра за дизела. Това означава, че за месец и двата вида горива са поевтинели с около 2%.
Всъщност това е нормално на фона на световната пазарна конюнктура на суровия петрол, който от началото на май до края на петия месец на годината е поевтинял средно с около 2.5%. Имаше и моменти на по-голям срив. Например в началото на май европейският вид суров петрол Brent, който се ползва от рафинериите в Румъния, Гърция и Австрия, откъдето се захранват повече вериги бензиностанции у нас, варира от 72.23 долара на за барел на 1 май, до 64.15 долара за барел на 31 май, според данните на „Ройтерс".
Трябва да се уточни, че сделките се сключват с фючърси и по този начин ги отчитат и стоковите борси по света (доставката се забавя средно с около месец, когато фючърсната цена се калкулира в крайната цена на бензина и дизела).
Все пак по-малко от половината от крайната търговска цена зависи от петрола, като при бензина тя формира 43% от стойността, а при дизела 41 на сто.
Какво предстои
През юни обаче имаше силно изразена волатилност на петролните пазари и цените на фюърсите се движеха в двете посоки с разлики от около 3%, най-вече заради напрежението около Близкия изток и санкциите на САЩ срещу Иран и Венецуела, а в същото време производството и износа на петрол от САЩ се увеличаваха. Според данните на „Ройтерс", фючърсите на европейския вид суров петрол Brent са по-ниски от тези през май, което означава, че би трябвало в края на юли или началото на август цените също да спаднат леко. Например на 3 юни цените на петрола са били 61.61 долара за барел, а на 27 юни 65.61 долара за барел.
От средата на юли обаче може да има повишение, тъй като между 15 май и началото на юни средните котировки на петрола са били около 2.5% по-високи от тези в началото на май. Например на 17 май цените на суровия петрол са скочили до 73.00 долара за барел, а на 31 май борсовият пазарът е затворил на ниво от 66.28 долара за барел, което е най-големият месечен спад от ноември 2018 година.
Какво става с вноса на стари дизелови автомобили
И въпреки че в някои западноевропейски страни ограничават старите дизелови автомобили, у нас все още не е решено окончателно дали ще продължи вноса на старите дизели. Има идея в България да бъде ограничена търговията със стари дизелови автомобили. В разработената от Министерството на околната среда и водите Национална програма за контрол на въздуха, която е публикувана за обществено обсъждане на сайта на ведомството, се предлага oт 1 янyapи 2021 г. да се забрани вносът на коли втора ръка с екологичен клас под Евро 4.
Заради това в много страни в Западна Европа продажбите на дизелови автомобили намаляват, а разликата между цените на бензин А-95 и на дизела се увеличават. Освен това, автомобилният парк в България е доста по-стар от този в Западна Европа, откъдето основно се внасят колите втора употреба, при това се предпочитат дизелови.
Последното проучване на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) показва, че средната възраст на автомобилния парк в ЕС се увеличава. При леките автомобили средната възраст е била 11.1 години през 2017 години, в сравнение с 10.5 години през 2013 година. В България по последни данни на Пътна полиция за 2018 година най-много са колите над 20 години (40% от автопарка), следват от 15 до 20 години (26%), между 11 и 15 години (21%), между 6-11 години (8%) и до 5 години (само 5%).
Това означава, че дори и да се забрани вносът на стари дизели, закупените до 2021 година ще се движат по пътищата, затова и разликата на цените между дизела и бензина ще се запази на сегашните нива от 6-7 стотинки в полза на дизела. Докато разликата в Холандия е 69 стотинки в полза на бензина, в Германия (47 стотинки), Португалия (35 стотинки), докато в страните, където се внасят повече стари коли, като у нас, разликата дори е отрицателна - бензинът е по-скъп от дизела: Румъния (с 10 стотинки), а в Сърбия (с 23 стотинки).
Още по темата:
7 стотинки по-скъп бензин от началото на май, цената му доближава тази на дизела
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |