Снимка: Архив infostock.bg
Клетва за фейърплей във футола пред Борисов. Безпрецедентната среща на най-високо ниво в българския футбол, за която "Труд" информира обществеността, стана факт. В понеделник точно в 11 часа, броени дни преди старта на новия сезон в Първа лига, премиерът Бойко Борисов събра в своя кабинет босовете на грандове "Лудогорец", "Левски" и ЦСКА. В Министерски съвет по реда на пристигане се появиха бизнесмените Георги Домусчиев, Гриша Ганчев и Васил Божков. Освен собствениците на трите клуба, в сградата на бул. "Дондуков" №1 бе привикан и Борислав Михайлов, президентът на БФС. Присъстваха също главният прокурор Сотир Цацаров и неговия заместник Иван Гешев, както и министърът на вътрешните работи Младен Маринов. А министерството на младежта и спорта бе представлявано от Гошо Гинчев, съветник на министъра Красен Кралев, който е в отпуск и се възстановява от операция.
Последното събитие от подобен характер у нас бе през 2003 година, но тогава в хотел "Родина" липсваха висши представители на държавата и магистрати.
Срещата "тежка категория" се свика само 4 дни след писмото на ЦСКА до БФС за преразглеждане на телевизионните права заради четворен сблъсък на интереси от страна на Кирил Домусчиев. Той обаче не се появи в Министерски съвет, но първи пристигна неговият брат Георги като съсобственик на телевизията с право да излъчва българското първенство до 2021 година, футболния клуб "Лудогорец" и компанията "Футбол Про Медия". Минути след това "онзи джип", извел Михайлов от задния вход на стадион "Васил Левски" след загубата от Косово (2:3), остави Първия на футбола ни пред входа на Министерски съвет. Гриша Ганчев бе трети, а последен дойде Васил Божков, придобил "Левски" чрез свои фирми през февруари тази година.
Емигрантите изпратиха в България 400 милиона евро. Българските емигранти са изпратили на своите близки в родината близо 400 млн. евро за месеците от януари до април, показват данните на БНБ. За сравнение за същия период на 2018 г. сумата е била 392,5 млн. евро, или със 6,9 млн. евро по-малко.
Само за април постъпленията са над 105 млн. евро, което обаче е с около 5 млн. евро по-малко, отколкото през март, когато са били 110 млн. евро. Най-малко преводи от началото на годината е имало през януари - 88 млн. евро. Средно на ден през четвъртия месец от годината българите зад граница са изпращали тук по 3,5 млн. евро. Като е важно да се подчертае, че в данните на БНБ не влизат парите в брой, които внасят емигрантите при посещенията си в страната, както и преводите на суми под 5000 лв.
Емигрантите са най-големият чуждестранен инвеститор в страната. По данни на БНБ за периода януари-април 2019 г. нетните преки чужди инвестиции в България са отрицателни и възлизат на минус 55 млн. евро. Това означава, че чуждестранни компании продават бизнеса си на български фирми и излизат от страната. За същия период на миналата година чуждите инвестиции бяха само 10,7 млн. евро. Важно е да се отбележи, че данните са предварителни и ще бъдат ревизирани с годишните данни на НСИ и допълнително постъпили отчети на предприятията с чуждестранно участие, като обикновено промените са в посока нагоре.
Основните трансфери на българи зад граница идват от САЩ, Испания, Италия и Гърция. Тези средства се използват веднага за потребление - за плащане на кредити, за лечение, образование, както и за редица покупки за дома. Често парите се използват и за ремонти, както и за покупка на жилища, като всичко това вдига ръста на икономиката.
Димитъp Радев: БНБ взе навреме мерки, за да няма риск с кредитите. "България в момента е във възходящата фаза на натрупване на риск. Запазването на финансовата стабилност, което е една от основните задачи на централните банки, не би било възможно, ако те не могат да го диагностицират навреме. Затова БНБ взе решение да активира и след това да повиши нивото на нашия контрацикличен капиталов буфер".
Това заяви управителят на централната банка Димитър Радев на конференция в София с участието на банкери от цял свят. Според последното решение банките ще заделят по 0,5% от всеки рисков кредит от 1 октомври т.г., а от април догодина -1%.
Радев е посочил още, че у нас паричният режим може да бъде разглеждан като традиционен, като основната цел на централната банка е да поддържа стабилността на националната парична единица.
Кризата от 2008 г. е дала на централните банки нови задачи и инструменти, за да поддържат стабилността. Тяхната намеса обаче е ефективна само ако навреме се диагностицира смяната на посоката на цикъла. Около това мнение са се обединили представителите на централни банки, на ЕЦБ и БНБ на конференцията в София. Поводът за нейното провеждане са 140 г. от създаването на БНБ.
Дискусията събра генералния мениджър на Банката за международни разплащания Агустин Картенс, Вирал Ачаря - подуправител на централната банка на Индия, Олдрич Дедек от УС на чешката централна банка, заместник- генералния директор на ЕЦБ Фатима Пириш, управителят на датската централна банка Ларс Роде, председателя на управителния съвет на швейцарската централна банка Томас Джордан, и управителя на централната банка на Австрия Евалд Новотни.
Голяма китайска банка иска да отвори клон у нас. Китайската China Construction Banc имала намерение да открие клон у нас, съобщиха работодателски организации.
Банката е втора в света по капитал, има активи за 3,3 трилиона долара и годишна печалба от 37 млрд. долара.
Стъпването на такава банка би било гаранция, че китайските инвестиции неминуемо ще я последват. Това заяви пред "24 часа" Иван Велков от Управителния съвет на Българската стопанска камара.
Така щяло да се гарантира на китайските компании, че възможностите, които ще имат, ще са еднакви, тъй като за тях единният подход бил задължително условие.
Велков смята също, че China Construction Banc може да прояви интерес към проекти като АЕЦ "Белене" и концесията на летището в София.
Откриването на клон на китайска банка у нас е било предмет на разговори и обсъждания отдавна. Последните съобщения за такива дойдоха от посещението на президента Румен Радев в Китай.
Велков обаче е категоричен, че най-близки шансове да стъпи реално у нас има Националната банка на Китай.
През 2018 г. пък Българската банка за развитие сключи споразумение за заем от 1,5 млрд.евро с Китайската банка за развитие.
Министър Петков обеща промени в помощите за хора с увреждания, но догодина. Социалният министър Бисер Петков обяви готовност да се обсъжда промяна на текстове от закона за хората с увреждания, които лишават хиляди хора от полагаемите им се помощи. Корекциите обаче могат да станат реалност едва през следващата година, освен това финансирането им може да създаде допълнително противопоставяне. Сумата, необходима, за да се направи веднага това, е нищожна на фона на 3.2 млрд. лв. бюджетен излишък до средата на годината, но въпреки това хиляди българи ще трябва да преглътнат далеч по-ниски помощи от очакваното в следващите най-малко 6 месеца. Това се разбра от обясненията на Петков при учредителното събрание на Съвета за наблюдение и за хората с увреждания към институцията на омбудсмана.
Както "Сега" писа, хиляди българи с над 90% увреждане са лишени от максималната финансова подкрепа от 198 лв. месечно, на която имат право от тази година, тъй като не получават "правилния" вид пенсия за нея. Според законодателя максималната помощ се полага само на хора със социална пенсия за инвалидност, а на всички останали със същите увреждания се изплащат 87 лв. месечно. В някои случаи хората попадат в по-ниската категория заради няколко лева. Така максималната сума, с която толкова се хвалеха управляващите, всъщност е отпусната на едва 12 932 души, а 123 550 души с над 90% увреждане получават 87 лв.
Омбудсманът Мая Манолова изнесе вчера данни за хората, които са излъгани от обещанията за високи помощи (тази справка беше отказана на в. "Сега" от Агенцията за социално подпомагане, която препрати топката към НОИ. НОИ пък я върна към агенцията). Общо 32 618 лица с увреждания над 90% и право на чужда помощ не получават максималната подкрепа от 198 лв., а 87 лв. Сред тях са 170 пенсионери с военноинвалидна пенсия. 2126 са лицата, които са лишени от тази помощ, защото получават наследствена пенсия - тя е с няколко лева по-висока от социалната за инвалидност. Най-голямата дискриминирана от закона група са 30 342 пенсионери с тежки здравословни проблеми, които получават пенсия за осигурителен стаж и възраст и добавка за чужда помощ.
Столицата няма намерение да мие улиците по-често. Мръсният въздух в София и бавно точещото се съдебно дело срещу липсата на адекватна реакция от страна на Столичната община принудиха съдията по делото да наложи извънредни мерки. Съдия Албена Ботева от Софийския градски съд прие определение, с което разпорежда на Столичната община да пристъпи към машинно миене на вътрешнокварталните улици и улиците с обществена значимост два пъти в месеца през лятото. Общината е задължена от съда и да започне да предоставя ежедневно информация за фините прахови частици на спирките за градския транспорт, съобщи lex.bg. От "Московска" обаче смятат, че вече изпълняват всичко това и дадоха да се разбере, че не приемат твърдението, че не мият улиците достатъчно често.
Според определението на съда всички вътрешноквартални улици и улиците с обществена значимост следва да се мият по два пъти месечно в периода от май до септември. За останалите месеци на годината съдът разпореди машинно миене веднъж в месеца, като средномесечно следва да са измити поне 10 847 декара улици, обясниха от СГС. Общината е задължена да бъде по-активна и в предоставянето на информация за фините прахови частици - трябва да обявява средноденонощните нива на сайта си, на съответните специализирани табла и спирките на градския транспорт и метрото. До две седмици съдът иска да получи от екипа на Йорданка Фандъкова и план за изграждане на нови велоалеи -включително от крайните квартали до града.
Според план-сметката за чистотата разходите за миене на улици за 2019 г. са 5 845 768 лв. - над 1 млн. лв. повече от 2018 г., като аргументът за завишаване на средствата е именно програмата с мерки за подобряване на чистотата на въздуха. От план-сметката обаче не става ясно колко точно миения се предвиждат с така заложените средства. В документа е записано, че парите ще стигнат за измиване с маркуч на всички обществено значими и вътрешноквартални улици - общо 76 632 декара, 4 пъти годишно. Освен това през летните месеци щели да бъдат измити още 158 251 декара допълнително, защото е заложено и миене с камиони с дюзи, а кратността за това била увеличена на 24 пъти в годината. Кои точно улици се мият с камиони с дюзи не е ясно, така че не може да се направи директно сравнение с новите изисквания на СГС, нито да се осъществи контрол.
"Струма" през Кресненското дефиле ще е готова след поне шест години. Въпреки че доскоро Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) настояваше, че отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле ще е готова до края на 2023 г., тихомълком държавата е променила позицията си.
На 25 юни, по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции - България и Югоизточна Европа 2019", отговорният служител в АПИ обяви точно фазиране на проекта - т.е. отлагането на финансирането за следващ програмен период. Думите на Златка Петева, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020", са цитирани в gradat.bg, медията - организатор на конференцията. Причината: обектът няма да е изграден до края на 2023 г., за да се впише в настоящия програмен период 2014-2020 г. (риск, който от поне две години изглеждаше напълно възможен).
В отговори до "Капитал" АПИ заяви, че фазиране не е коментирано с Европейската комисия (ЕК), но по-нататък от думите им стана ясно, че срокът 2023 г. е непосилен и няма да има друг начин. Всичко това издава объркването в агенцията и фактът, че не е ясно какво ще се прави със стотиците милиони по оперативна програма "Транспорт".
Няма време
По думите на инж. Петева лявoтo плaтнo и oбxoдът нa Kpecнa ще са готови в ĸpaя нa 2025 г., а pexaбилитaциятa нa път I-1 (чacт oт дяcнoто плaтнo) щe бъдe изпълнeнa дo ĸpaя нa 2027 г.
Лявото платно в посока София е разделено на два участъка, като двете поръчки бяха обявени през август 2018 г. и сега се разглеждат офертите. Още тогава беше ясно, че пет години са крайно недостатъчни да протече целият търг, обжалвания, отчуждаване, проектиране и строителство.
Сега това признава и АПИ. От ведомството уточниха пред "Капитал", че срокът за изграждането на лявото платно според търга е 52 месеца - или над четири години. "В тези срокове не са включени сроковете за отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж. Не на последно място следва да се отбележи, че тръжните процедури не са приключили и евентуалните им обжалвания съгласно ЗОП също биха забавили изпълнението на проекта", добавя пътната агенция.
Основният акционер в "Лидер 96" купи най-големия завод за велосипеди в Северна Европа. Финландският фонд KJK, който има инвестиции и в България, придоби най-голямата фабрика за производство на велосипеди в Северна Европа - Baltik Vairas. Това го превръща в един от водещите играчи в сектора на Стария континент с капацитет на продажбите от 700 хил. велосипеда годишно. Цената на сделката не се съобщава, а финализирането й се очаква да приключи през третото тримесечие на тази година и зависи от регулаторни одобрения.
Придобивка с мащаб
Покупката е станала през подразделението KJK Sports на фонда KJK Fund III, което е фокусирано върху придобивания в областта на спортната екипировка. В началото на юли то е придобило 100% от капитала на Baltic Bicycle Trade, която е компания - майка на Baltik Vairas - най-големия производител на класически и електрически велосипеди в Северна Европа. Създадена през 1948 година в Литва, компанията има в портфолиото си 1700 марки велосипеди, а с шестте си поточни линии има производствен капацитет от 500 хил. бройки годишно. Продукцията се продава на пазарите в 14 държави - основно Германия, Холандия, Дания, Швейцария, Австрия, Финландия.
Преди тази инвестиция, през 2016-а година KJK влезе във велосипедния сектор с покупката на 60% от капитала на пловдивският "Лидер 96" срещу 7 млн. евро. Така очакванията са, че с Baltik Vairas и пловдивския "Лидер 96" KJK Soprts ще бъде един от най-големите производители на велосипеди в Европейския съюз с капацитет от 700 хил. велосипеда годишно. Досега той бе позициониран като втория по големина европейски производител на екипировка за водни спортове и петият най-голям в света в производство на ски оборудване. "KJK активно работи за идентифициране на възможностите за синергии между компаниите от портфейла, предоставйки възможност на мениджърите им да постигнат още по-големи успехи", се посочва в прессъобщение по повод сделката.
6000 лв. глоба отнесе консеционерът на „Перла" заради джипа. 6000 лева глоба получи стопанинът на плаж „Перла" край Приморско, след като джип влезе в морето, съобщи бТВ.
Съгласно нормативните разпоредби, отговорността за подобни нарушения на пясъка е изцяло на стопанина на ивицата. Преди това той пък заплаши, че ако се стигне до глоба ще разтрогне договора с наемателя, на когото е отдал коридора за джетове. "Наясно съм, че аз отговарям за всичко, но на практика нямам никакви инструменти с които да спра подобно нещо. Ивицата е голяма близо 130 хил. кв. м., които трудно могат да се опазят. Опитахме се да го спрем, но нямаме други правомощия, освен че сме поставили предупредителни табели, че влизането с МПС-та на плажа е забранено.
На собственика на джипа е направена и устна забележка, но не е спрял, а е продължил към водата на заден ход. Има много свидетели, това се случва по обяд, когато плажът е пълен с туристи", каза концесионерът Лъчезар Захариев.
Драмата с джипа, който за малко не бе отнесен от вълните се разигра в късния следобед в неделя, след като в социалните мрежи се появиха зрелищни кадри. На тях се виждаше как мощната и луксозна машина затъва за броени секунди в пясъка и във водата, а неколцина здравеняци панически се опитват да я изтеглят от вълните. Собственикът на баровското возило навлязъл в мокрия пясък, за да пусне на вода джета си, но не преценил докъде трябва да спре. Комичният случай предизвика голям обществен интерес и хапливи постове в социалните мрежи. "Класика в жанра: Джигит с джип и джет плува в морето!" е най-разпространявания надпис на фона на кадър със затъналото возило.
За да бъде изтеглен джипа от плажа се наложило да бъде докаран багер, който след дълга борба успял да измъкне автомобила.
От Министерството на туризма се самосезираха още в неделя след обяд и разпоредиха незабавна проверка, и обявиха, че концесинерът ще бъде санкциониран защото е допуснал моторно превозно средство върху плажната ивица и непосредствено до водата.
"Ако бъдат установени и други нарушения - освен глоба, Министерство на туризма ще прекрати и договора на концесионера. Задължение на министерството е да следи как се спазват договорите за концесия и наем на морските плажове през цялата година. При установяване на нарушения и неспазване на законодателството се налагат безкомпромисни наказания. Министерството на туризма работи в сътрудничество с всички оторизирани институции и контролни органи и призовава своевременно да бъде информирано при всякакви съмнения за извършване на неправомерни действия на територията на морските плажове", съобщиха от туристическото ведомство и припомниха, че сигнали за нередности на плажа могат да бъдат подавани на телефон 02/ 90 46 833, както и на имейл control@tourism.government.bg.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |