Снимка: Архив infostock.bg
Борисов: Балканските номера няма да минат в ЕС. Европейският съюз значи не само европейски фондове, не само милиарди евро, не само да ти построят инфраструктура - метро, пречиствателни станции, магистрали, жп линии, конкурентоспособност. Значи и отговорност, предвидимост". Това заяви министър-председателят Бойко Борисов пред българските медии в Босна и Херцеговина, където се проведе Срещата на върха на Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа (ПСЮИЕ).
На въпрос на главния редактор на "Труд" Петьо Блъсков "Какви ще са преките ползи за България от форума на ПСЮИЕ" Борисов отговори: "Първо инфраструктура - да има свързаност на Балканите. Това е добре и за туризма, за бизнеса, за цифровата икономика, защото ние правим сега и оптични кабели. И най-вече, когато има газопровод, защото сега трябва да правим и газопровода със сърбите. Правим го и с гърците и с турците. Разговаряхме и по тази тема, а ние строим както се знае -активно". Премиерът припомни, че в първия ден на форума в Сараево разговаря с турския президент Реджеп Ердоган: "Говорих с Ердоган всички да наричаме "Турски поток" - "Балкански поток" - така е по-красиво и общо".
Борисов подчерта, че е много важно Гърция, Турция и България да имат нормални взаимотношения. Мисля, че те ще приемат една моя инициатива за тристранна среща в този формата. Първата ще е още тази година в България", обяви Борисов.
Той не скри недоволството си от отсъствието на Косово, както и от нивото на представителност на част от държавите на форума на ПСЮИЕ.
"Формати, като днешния, са много важни, но да участват всички. За да не пораждат нов конфликт", заяви премиерът. "Три държави има от ПСЮИЕ, които са от ЕС и са представени на ниво държавни секретари, а Косово, което е следващият председател на ПСЮИЕ, не е представено. За какво присъединяване към ЕС може изобщо да става въпрос при такова поведение", отбеляза Борисов.
С 218 млн. лв. обновяват градския транспорт на София. Столичната община кандидатства за 218 млн. лв. безвъзмездна помощ от Европейския съюз, за да купи нови возила за градския транспорт. Това ще стане ако общинският съвет одобри в четвъртък предложението на кмета на София Йорданка Фандъкова. Идеята е със сумата от ОП "Околна среда" общината, "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" да купят новите превозни средства, за да се повиши качеството на въздуха в София.
С около 30 млн. лв. общината ще поръча 52 нови електробуса и зарядни станции за тях. Те ще бъдат пуснати по маршрути за довеждане на пътници до метрото и трамвайните спирки. Купуват с около 39 млн. лв. 30 нископодови бързозарядни електробуси, които да сменят стари дизелови автобуси. За 40 млн. лв. ще доставят 30 нови тролея, които да сменят старите по линии № 6,7 и 11. Реконструират за 9 млн. лв. 3 токоизправителни станции. С над 97 млн. лв. купуват 25 нови трамвая, за да ги пуснат по линии № 4 и 18. Те ще допълнят и мотриси по линия №5.
Столичният автотранспорт пък кандидатства и по проект за да бъде направен анализ на автопарка, съобразно ориентирането към нулеви вредни емисии. Кандидатстването ще се осъществи, ако Столичният общински съвет го одобри на сесията си в четвъртък. "Проектът е с размер до 500 хил. евро, като 90% се финансират от Европейската инвестиционна банка. Този анализ ще покаже какви инвестиции в автотранспорта трябва да се донаправят, за да бъде на световно ниво. Смело можем да кажем, че като подвижен състав нивото е над средното за Европейския съюз", обясни пред „Труд" общинският съветник Зафир Зарков.
Занималня фантом опържи 2-годишна. На кого поверявате детето това лято. 2-годишно дете е било оставено за часове без надзор и под силното слънце на Витоша миналата сряда. Това се е случило, докато за детето е трябвало да се грижат служители на частна занималия с неясен статут.
Тази ужасяваща картина бе описана в социалните мрежи.
Момиченцето било намерено прегряло на люлка. По разказ на свидетели прекарало върху нея около 2 часа.
Случаят предизвика вълна от възмущение във фейсбук. Сезирана е и Държавната агенция за закрила на детето, която потвърди инцидента.
"Миналата сряда бях на хижа "Момина скала" на Витоша със семейството ми. Когато си тръгнахме към 16 ч, ни пресрещна жена, която носеше малко момиченце с биберон. Детето беше червено. Попита ни дали знаем кои са родителите му. По нейно описание то беше стояло на слънце на люлка един час и заспало.
Малката беше сънлива, защото се беше сгушила в жената.
Тогава на 50-ина м се появи друга, по-възрастна жена, която каза, че детето е с нея. Тогава си тръгнахме", разказа Десислава Христова. След няколко дни приятелка й изпратила скрийншот на пост от групата във фейсбук "Майките на София", където жената, намерила детето, разказала с подробности как е открила момиченцето и как е протекла комуникацията с педагожката.
Жената, намерила зарязаното детенце, е Александра Ганова.
Теменужка Петкова сезирала КЗК и КЕВР за цената на тока на борсата. Министърът на енергетиката Теменужка Петкова уведоми депутатите от енергийната комисия, че е сезирала КЗК и КЕВР за цените на Българската независима енергийна борса през последния месец.
Тя е настоявала те да извършат проверка има ли проблем при търговията на свободния пазар и ако има, да се търси решение, каза тя.
Енергийната комисия в парламента се събра, като покани работодателите и търговците на ток, както и фирмите от държавната енергетика, за да се обсъди ситуацията на свободния пазар на електроенергия.
Министър Петкова сподели и идея, която се е породила в търсене на решение заедно с БЕХ, и това е създаване на специална платформа на борсата, на която да се търгува електроенергия, но само за големите индустриални предприятия. Подобни варианти имало във Франция и в Румъния. Петкова вчера разговаряла с Клаус-Дитер Борхард, шеф на вътрешни енергийни въпроси в ЕК, за да сподели тази нова идея. Тепърва обаче ще се търси одобрение на комисията.
Петкова каза още, че държавната енергетика дава 63,4 % от електроенергията. Тя изброи и числа за предлагането на ток на борсата от държавните дружества. За полугодието те са пуснали на борсата 2,78 милиона мегават/часа, а са купени 2,46 милиона на платформата "Ден напред". На платформата за двустранни договори разликата между предложени и купени количества е 1,27 милиона мегават/часа.
Шофьорските курсове скачат до 1000 лева. Цената на шофьорските курсове може да достигне 1000 лв. Това ще се случи, ако Министерството на образованието и науката (МОН) одобри предложението за увеличение на броя на задължителните часове кормуване за курсистите, за да бъдат допуснати до шофьорския изпит. Към момента бъдещите шофьори карат 31 часа на пътя, но според школите за обучение те не са достатъчни и трябва да бъдат увеличени до 45.
Курсовете за подготовка на водачите струват между 650 и 800 лв. в зависимост от инструктора и града. "В момента се опитват за сметка на потребителя да решават проблеми на бизнеса. Самите школи очакват повишение в цената с 300 лв. Новината ви е, че цената ще стане 1000 лв.", коментира пред "Сега" председателят на Управителния съвет на Института за пътна безопасност Богдан Милчев. На практика МОН изготвя учебните програми, по които да се обучават курсантите. От просветното министерство обаче отричат да са инициатори на предложението за увеличение на часовете. "Съюзът на българските автомобилисти са тези, които провеждат това обучение", заявиха от пресцентъра на МОН. От асоциацията на автомобилистите пък бяха категорични, че не те са предложили идеята.
Според Богдан Милчев хората, които са прокарали това предложение, са председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев. "Те искат да се вдигнат часовете, без да предложат ново качество и нови програми, за да може да се увеличи заетостта на инструкторите, които нямат достатъчно работа", смята Милчев. Георгиев и Иванов били членове на сформираната работна група по въпроса със заповед на министъра на образованието. За да бъде окончателно въведена промяната, е необходимо единствено одобрението на просветния министър Красимир Вълчев.
Ангелкова "спасява" туризма с нови анализи за 500 000 лв. На фона на слабия летен сезон Министерството на туризма (МТ) се готви да похарчи поредната сума за "стратегически" документи за благото на бранша. Покрай многото изфабрикувани вече стратегии, визии и концепции, от които няма видими ползи, ведомството реши да поръча серия анализи и пазарни проучвания във връзка с развитието на обособени зони за туризъм. Обществената поръчка, обявена миналата седмица, е за малко над половин милион лева с ДДС, като финансирането е от ЕС.
Вместо масирано да инвестира в реклама, да търси нестандартни маркетингови ходове, да воюва с лошите практики на хотелиери, ресторантьори, плажни концесионери, да бди да няма бетон по плажовете и бариери към тях и да измисли как да върне българите на родното Черноморие, МТ възлага анализи и проучвания с 3-годишни хоризонти. Резултати от новата обществена поръчка скоро няма да има - срокът за изпълнението й е май 2021 година.
А поръчката и без това е безнадеждно закъсняла. Още през далечната 2015 г. като ресорен министър във второто правителство на Борисов Николина Ангелкова утвърждава "концепция" за разделяне на България на девет туристически района - достатъчно големи по обхват райони, за да бъдат ясно разпознаваеми на туристическата карта, и достатъчно малки, за да бъдат управлявани ефективно. Районите са Дунавски, Старопланински, Софийски, Тракийски, Долината на розите, Рило-Пирински, Родопски, Варненски черноморски и Бургаски черноморски. Всъщност това разделение повтаря т. нар. туристическа карта на България, приета през 2013 г., в която районите са същите и за всеки от тях е определена "специализация". За Родопския район например подредбата изглежда така: на първо място планински туризъм (ски, пешеходен, рекреативен), следват селски, SPA& Wellness туризъм, приключенски, културно-познавателен и фестивален, религиозен и поклоннически туризъм.
Българската кандидатура за чакалнята за еврозоната се измества към октомври. Българската кандидатура за влизането в чакалнята за еврозоната - ERM II, се отлага вече официално с няколко месеца. На последното заседание на Еврогрупата в понеделник - форматът, в който заседават финансовите министри на еврозоната, е разгледал съвсем накратко напредъка на България да изпълни поетите през юни 2018 г. ангажименти за влизане в ERM II и започване на тясно сътрудничество с Европейската централна банка (ЕЦБ). Формално обсъждането на българската кандидатура е станало в контекста на приемането на молбата на Хърватия, която следва същите стъпки за присъединяване към еврозоната, които за първи път бяха наложени на България - влизането към ERM II да e заедно с приемането в Банковия съюз.
Засега изглежда, че българската кандидатура се отлага по чисто технически причини, тъй като според два източника на "Капитал" ЕЦБ ще обяви резултатите от проверките на шестте български банки на 26 юли. Стрес тестовете са необходими, за да може базираната във Франкфурт институция да поеме част от надзорните функции на БНБ. От това какво точно показват те и какви евентуални последващи мерки са нужни зависи и българската кандидатура за чакалнята за еврозоната. Следващото редовно заседание на Еврогрупата, когато може да се вземе решение за България, е през октомври.
"Всичко зависи от резултата на прегледа на българските банките от ЕЦБ и дали няма да се наложат коригиращи действия", казва източник от Еврогрупата. Тъй като България е първата страна, която не е членка на еврозоната и кандидатства за влизане в Банковия съюз, пътеката все още не отъпкана. Така че е трудно да се прогнозира какви биха били предписанията на ЕЦБ и дали тяхното изпълнение не би забавило още повече участието на страната в ERM II.
Комисарят по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси, известен със скептичното си отношение към българската кандидатура за еврото, коментира след заседанието на Еврогрупата, че "България е кандидат, всички страни ще се присъединят някой ден". Московиси подчерта, че не иска да се обвързва със срок кога София може да влезе в чакалнята на еврозоната.
Ако решението за България се отложи за октомври, то ще съвпада със следващия доклад по Механизма за сътрудничество и проверка (CVM). Очаква се Европейската комисия да го публикува през септември. Механизмът прави преглед на напредъка на реформите в областта на върховенството на правото в България, като беше стартиран през 2007 г специално за София и Букурещ. Именно на него се позовават няколко страни - членки на ЕС, които блокират влизането на страната в Шенген, но сега същият аргумент може да се използва от тях и за еврозоната. Очакването е ЕК да препоръча отпадане на CVM или поне да обяви, че то предстои скоро, ако България направи предписаните от Брюксел стъпки.
Bain Capital и The Carlyle Group ще са новите собственици на завода на "Осрам" край Пловдив. Германската Osram Licht, която преди две години направи завод за осветителни системи край Пловдив, ще има нов собственик. Това стана ясно, след като управителният съвет и надзорът на групата подкрепиха офертата на американския финансов консорциум между Bain Capital и The Carlyle Group за придобиване на акциите на цена от 35 евро на брой. Акционерите на групата ще могат да продадат книжата си до началото на септември. Според официалното съобщение на Osram новите собственици ще запазят стратегическите приоритети на групата, включително фокусът върху цифровизацията, което не предполага промени в дейността на българската компания "Осрам".
Международната сделка
Информация за интереса на американския консорциум за първи път се появи през ноември миналата година, а през февруари от Osram официално съобщиха, че са в преговори с американските инвеститори. Преди дни от групата обявиха, че ръководството е приело юридически обвързващата оферта за придобиване на акциите. Предложената цена от 35 евро на брой представлява премия от около 21% над цената на затваряне от последния ден преди съобщението и 22.6% над средно претеглената цена на акциите за последните три месеца. Офертата на консорциума оценява Osram на 3.4 млрд. евро. Bain и Carlyle са определили като минимум за придобиване 70% от капитала, без да се включват акциите, притежавани от самата Osram.
От Osram посочват, че и двата американски фонда имат богат опит в подкрепата на компании в процеса на трансформация. "Инвеститорите ще продължат да се придържат към сегашната стратегия и ще запазят фокуса върху оптичните полупроводници, автомобилния сектор и цифровите приложения", се казва в официалното съобщение.
Автоспад
След като през 2013 г. Siemens отдели звеното си за производство на осветителни крушки, Osram се насочи към специализирани високотехнологични осветителни решения и LED чипове, макар че спадът на автомобилния пазар в Европа не подмина компанията. В интервю за Bloomberg главният финансов директор Инго Банк коментира, че макар компанията да е пострадала от свиването на автомобилната индустрия, в сектора все още има възможности за растеж, включително автономните автомобили и цифровизираното осветление. По думите му Bain и Carlyle ще се фокусират върху подобряване на маржовете, както и върху разширяване на бизнеса.
Предлагат 7 години минимална гаранция за нова магистрала, 3 години - при ремонт. Минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти да бъдат увеличени с 1 до 3 години. Това предвижда проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 , който Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане.
Така например, ако минималният гаранционен срок за строителство на автомагистрала в момента е 5 години, с промените в наредбата се предлага той да бъде увеличен на 7 години. За изпълнен републикански път от І и ІІ клас сега срокът е 3 години, с измененията се предвижда да стане 5 години, а за ІІІ клас път от РПМ - 4 години, като сега е 3. За реконструкция и основен ремонт на пътища от републиканската пътна мрежа минималният гаранционен срок в момента е 2 години, с проекта на наредба се предлага увеличаването му на 3 години.
Удължаването на сроковете се отнася не само за автомагистрали, скоростни пътища и пътища І,ІІ и ІІІ клас от републиканската пътна мрежа, но и за останалите пътища и улици, за хидроизолационни, топлоизолационни, звукоизолационни и антикорозионни работи на сгради и съоръжения; за всички видове строителни, монтажни и довършителни работи; за вътрешни инсталации на сгради и при основен ремонт и реконструкция; за пречиствателни съоръжения и депа за твърди битови отпадъци; за преносни и разпределителни проводи (мрежи) и съоръжения към тях на техническата инфраструктура; за основен ремонт и реконструкция на железопътни линии, самолетни писти и съоръжения за тях, хидроенергийни, хидромелиоративни, водоснабдителни, пристанищни и брегоукрепителни съоръжения и системи.
Завишаването на минималните гаранционни срокове цели по-стриктно изпълнение на задълженията от страна на строителите и лицата, упражняващи строителен надзор за изпълнението на строежите в съответствие с издадените строителни книжа и с изискванията на Закона за устройство на територията /ЗУТ/, както и с правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и с материали, изделия и продукти в съответствие с основните изисквания към строежите, и за спазване на технологичните изисквания за влагането им.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |