Снимка: Архив infostock.bg
Битка за Испанската гимназия, с най-висок бал влизат в СМГ. Най-много седмокласници в София и тази година се надпреварват за Испанската гимназия, а с най-висок бал отново приемат в Софийската математически гимназия. Това показват резултатите от първото класиране на гимназистите в столицата, които обяви началникът на РУО - София-град Ваня Кастрева.
По думите й общо 383 са паралелките, планирани за следващата учебна година. От тях 229 са профилирани, а 154 професионални. Сред най-желаните до 46 място предпочитаният профил е чужди езици, на 47 място се нарежда профилът софтуерни и хардуерни науки с английски език.
Най-много - общо 2101 ученици, се борят за 26 места в паралелката с испански и английски в Испанската гимназия 164 ГПИЕ "Мигел де Сервантес". На второ място е паралелката с английски и немски в 22 СЕУ с 2085 желаещи. На трето място е 32 СУИЧЕ с 1992 желаещи отново за паралелката с английски и немски. В 9. Френска езикова гимназия 1923 деца искат да учат в класа с френски и английски. На 5-о място е Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" с 1921 кандидати за паралелката с английски и немски, обясни Кастрева.
290 млн. лв. за „зелен" градски транспорт в София. Над 290 млн. лв. влага Столичната община за да подобри транспорта в София, бе посочено в документи, представени по време на заседанието на общинския съвет.
В четвъртък градската управа прие предложението на кмета на София Йорданка Фандъкова общината да кандидатства за близо 218 млн. лв. безвъзмездна помощ от Европейския съюз, за да купи нови возила за градския транспорт.
Сумата трябва да дойде от ОП "Околна среда", а купувачи са общината, "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт". С около 30 млн. лв. общината ще поръча 52 нови електробуса и зарядни станции за тях. Те ще бъдат пуснати по нови линии, които да довеждат пътници до метростанции и трамвайни спирки.
Купуват за около 39 млн. лв. 30 нископодови бързозарядни електробуси, които да сменят стари дизелови автобуси. В проектите е предвидено също специализирано оборудване и зарядни станции. За 40 млн. лв. ще доставят 30 нови тролея, които да сменят старите по линии № 6,7 и 11. Реконструират за 9 млн. лв. 3 токоизправителни станции. С над 97 млн. лв. купуват 25 нови трамвая, за да ги пуснат по линии № 4,18 и 5.
"Модернизацията и развитието на електротранспорта е част от програмата ни за подобряване на качеството на въздуха", обясни Фандъкова. Тя припомни, че за няколко години са подменени 90 на сто от автобусите и тролеите в града. "Всички нови автобуси, които купуваме са с най-високия екологичен стандарт ЕВР06, климатизация и достъпност за хората със затруднения в придвижването и майки с колички", посочи кметът.
Часовете за кормуване - от 31 на 42, ще се кара и по магистрала. Часовете за кормуване да се увеличат от 31 до 42. Около това предложение се е обединила работна група, чиято цел е да прегледа учебната документация за обучение на кандидат-шофьори.
В нея участват представители на образователното, транспортното и вътрешното министерство, на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", на висши учебни заведения, на браншови организации, на неправителствения сектор и др., съобщават от агенцията.
Това би трябвало да доведе и до промяна на методиката за обучение, тъй като сега в нея не са записани конкретни изисквания за продължителността на курса.
Работната група е разписала и разбивка на часовете.
Предвижда се 6 часа кормуване извън населено място, от които 3 часа по магистрала, по скоростен път или с интензивен автомобилен трафик.
България с по-голям ръст от Германия и Франция, взети заедно. Икономическият ръст на България в началото на 2019 г. е по-голям от ръста на Германия и Франция, взети заедно. Можем дори да добавим ръста на БВП на Великобритания и пак ще получим процент, по-нисък от нарастването на БВП на България, показват данните от лятната прогноза на Европейската комисия.
Ръстът на реалния БВП в България се засили от 3,1% през 2018 година до 3,5% на годишна база през първото тримесечие на 2019 година. Очаква се растежът на реалния БВП да бъде около 3,3% за 2019 и 3,4% през 2020-а в съответствие с пролетната прогноза на Еврокомисията.
Поради неблагоприятната външна ситуация икономиката на България ще расте с по-слаби темпове от сегашните през второто полугодие на 2019 г. и след това ще поддържа същия темп на растеж и през 2020 г., се казва в лятната прогноза.
В анализа на Еврокомисията се посочват главно два фактора за ръста - частното потребление и износът.
Възстановяването на износа е започнало през втората половина на 2018 г. и продължава и през първите месеци от 2019 г. и това е допринесло силно за икономическия ръст. Бързото нарастване на износа до няколко сравнително малки дестинации извън ЕС през първите месеци на 2019 г. предполага потенциално висок капацитет на българската икономика за преориентиране на износа. "Ако навлизането на нови експортни пазари е устойчиво, това може да доведе до още по-добро представяне на износа занапред", отбелязват авторите на анализа.
Частното потребление продължава да показва силен растеж, подкрепен от благоприятните резултати на пазара на труда и силната кредитна активност.
Земеделското министерство „изгърмя" 15 бушона от къщите за гости. Въпреки серията от скандали, свързани с къщите за гости, изграждани с европари, но ползвани за лични имения, земеделското министерство разкри едва 15 нарушители. На тях ще им се наложи да връщат 100% от получената субсидия в размер на общо 4.5 млн. лв., или средно по 300 000 лв. на проект, тъй като на практика не са работили като туристически обекти. Други 74 също са в нарушения, но санкцията за тях допълнително ще бъде определена. "Тя ще е от 5 до 15% от стойността на платената подкрепа в зависимост от тежестта на нарушението", обясни земеделският министър Десислава Танева.
Засечените нарушения са само при 288 къщи за гости, които все още са в 5-годишния срок за мониторинг по програмата за развитие на селските райони (ПРСР). За всички тях са платени общо 81 млн. лева. По тази програма са финансирани общо 746 проекта, но независимо от съмненията повечето от тях вече са извън срока за наблюдение и нищо не може да се направи. В петгодишния срок собствениците им са длъжни да не променят предназначението им, да наемат определен брой хора, както и да спазват заявения бизнес проект.
В нарушение са 5.2% от общо проверените къщи, обясни Десислава Танева. Къщите, които са се ползвали за лични имения, са в областите Софийска (4), Благоевградска (2), Пазарджишка (2) и др. Конкретни данни за техните собственици не бяха посочени.
Директорът на фонд "Земеделие" Живко Живков разкри, че има връзки между някои от къщите за гости и служители на Разплащателната агенция. Те обаче тепърва щели да се уточняват. "В Ловеч например една от къщите за гости е на родителите на наша служителка, която няма общо с договарянето. Водени са разговори с нея и ще преценим какво да предприемем", заяви той. Друга служителка от фонда пък рекламирала къща за гости в Пазарджик в профила си в социалните мрежи, където публикувала покана. "Установи се, че тази къща е един от отличниците по изпълнение на бизнес плана по проекта. Снети са обяснения от служителката", добави Живков. За нея също щяло да се прецени какво да бъде предприето. Резултатите от проверките ще бъдат изпратени на прокуратурата.
Финансовият министър призна за още пробиви в търговията с горива. Половин година след като премиерът Бойко Борисов се похвали, че контрабандата на горива е сведена до минимум и зорко се следи пътят на петрола от пристанището до бензиностанцията, финансовият министър Владислав Горанов заяви пред журналисти, че правителството подготвя нови законодателни изменения, които да засилят контрола.
Една от мерките, които ще бъдат предприети, е поставянето на видеонаблюдение в данъчните складове за сметка на собствениците им, което да следи изнасянето на стоки, които не са въведени в системата. "Ще поставим изисквания камерите да имат техническа възможност да разчитат номерата на превозните средства, които извеждат горива", уточни Горанов. По негови думи ще бъде въведен и контрол на стоките, които са освободени от акциз като разредители или кофражни масла. "Имаме съмнения, че под икономическото обяснение, че с бензин се произвеждат разредители за химическата промишленост, впоследствие той се използва за гориво. Т е. избягва се плащането на акциз", обясни финансовият министър. Планира се още да има изискване за поставяне на измервателни уреди в складовете, които да са автоматично свързани с Агенция "Митници".
Целта на тези мерки е да се сведе човешкият фактор до минимум. „Съгласете се, че не можем във всеки данъчен склад да сложим по няколко митничари или данъчни или дори да ги сложим, нямаме гаранция, че след време човешкият фактор няма да заработи срещу интереса на държавата", призна финансовият министър риска от корупция. Въпреки хвалбите на Борисов, че контрабандата на горива е нищожна, Горанов изрази противоположното мнение: "Идентифицирали сме, че по отношение на горивата рисковете все още са на високо ниво". По негови думи загубите от избягване на акциз и ДДС върху горивата възлизат на стотици милиони. Пред депутатите обаче Горанов изтъкна, че приходите от акциз в сравнение с 2014 г. са нараснали с 14 млрд. лв. "Държавата е отвоювала една огромна територия от сивия сектор", похвали се финансовият министър.
Финансовото министерство отчита като изпълнени почти всички ангажименти за еврото. България е изпълнила практически всички поети преди една година ангажименти за влизане във валутния механизъм ERM II. Това става ясно от посветената на процедурата секция на сайта на Министерството на финансите, където текущо се отчита прогресът по плана за действие, както и от обновената презентация за напредъка. Вече срещу почти всички точки стои "изпълнено" с две изключения.
Едното е проверката на ЕЦБ на българския банков сектор. По първоначален план за неин край беше посочен юни-юли 2019 г., като по информация на "Капитал" резултатите за проверяваните шест банки и общата оценка за сектора ще бъдат оповестени на 26 юни. Вече реално процедурите са приключили, банките са получили предварителни резултати и са имали възможност във Франкфурт да внесат разяснения и да оспорват заключения. Другото са
Последната порция законови поправки
Според ведомството на Владислав Горанов единственото, което остава да се случи, е Народното събрание да приеме Закона за публичните предприятия, който е в отговор на ангажимента за подобряване на управлението на държавните дружества.
Законопроектът е резултат от съвместна дейност с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, която помагаше на българското правителство с анализ на състоянието и проблемите в държавните дружества. Част от ангажиментите на международните експерти беше и даването на конкретни предложения за нормативни изменения. Готовият проект, включващ мащабни изменения като сливането на агенциите за приватизация и за инвестициите в една мегаагенция, беше представен за обсъждане още в началото на юни. Част от текстовете в него срещнаха критики и съпротива, като например опозицията вдигна шум около отпадането на т.нар. забранителен списък за приватизация, макар реално в законопроекта да се запазва сегашният ред, като всяка продажба на съществено държавно предприятие трябва да мине през парламентарно одобрение.
Като крайно в момента законопроектът е приет на първо четене, като срокът за предложения е до 17 юли. Това означава, че е възможно да мине второ четене в комисии и в пленарната зала още следващата седмица.
Макар и маркирани с "изпълнено" последните промени в Закона за мерките срещу изпиране на пари също все още не са гласувани от депутатите. Законопроектът е внесен на 3 юли и тепърва предстои да мине през две четения. Там обаче в голямата си част текстовете са от задължителното транспониране на новата 5-та европейска директива срещу изпирането на пари, така че няма толкова място за обсъждане и политически спорове.
"Спаси София": Столична община е излъгала за дните с лошо време при ремонта на"Графа". Организацията "Спаси София" внесе нов сигнал в прокуратурата заради приключилия в края на май ремонт на ул. "Граф Ингнатиев". Позовавайки се на официална справка от НИМХ, сдружението твърди, че дните с лоши метеорологични условия в периода на ремонта са не повече от 40, докато Столична община е признала забавяне от 86 дни. По този начин на изпълнителя "Джи Пи груп" са спестени милиони и са ощетени бюджетите на ЕС и на общината.
Съществени валежи или отрицателни температури е имало през около половината от одобрените дни, става ясно от сигнала на "Спаси София" и справката на НИМХ. Столична община например е признала 31 дни за дъждовни през юни и юли на 2018 г. Само през 16 от тях има валежи над 5 л/кв.м, при положение че валежите под 20 л/кв.м не се смятат за интензивни, посочват от организацията.
"Традиционно през летните месеци по-голямата част от валежите са краткотрайни и често са в края на работния ден или в тъмната част на денонощието, когато не се извършват строителни дейности. НИМХ разполага с данни и за почасовите валежи, от които може да бъде установено, че не са налице валежи през целия ден. Логично е да се очаква, че строителните дейности не е трябвало да бъдат спрени за целия ден", обясни адв. Светлозар Алексиев.
Борис Бонев от сдружението и адв. Алексиев показаха и снимки на строителна техника и работници на "Графа" в дни, в които строежът официално се е водил спрян с т.нар. Акт 10. "Това е незаконно строителство. Общината и надзорът не са реагирали и не са ги спрели. Изпълнителят хем наваксва със строителството, хем срокът му официално не тече. Така се избавя от закъснението и му се спестяват по 240 000 лв. глоби на ден, или общо 4,8 млн. лв.", посочват от "Спаси София". Те настояват за проверка от прокуратурата и службата за измами с европейски средства ОЛАФ, изземване на документите и пълна ревизия на дейността на СО.
Пореден проблем
Това е втори поред сигнал на "Спаси София" във връзка със знаковия ремонт за около 24 млн. лв. Първият беше заради подменени в хода на строителството материали, заради които на предходен етап са отстранени конкуренти на "Джи Пи груп". Скандалът взе поста на зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев, който се сдоби с обвинение за нарушение на служебните задължения и последвали щети от близо 1 млн. лв.
Борбата със сивата икономика вкара 14 млрд. лв. в хазната. Приходите в бюджета са се увеличили с 50% или с 14 млрд. лв. на годишна база за период от 5 години от 2014 до 2019 г. благодарение на съвместните усилия на институциите. Това отчете министърът на финансите Владислав Горанов пред парламентарната комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.
„Със съвместните усилия на всички институции, държавата отвоюва една огромна територия от сивия сектор", коментира Горанов.
За да оценят резултатите от законовите промени, инициирани в нея, освен финансовия министър дойдоха главният прокурор Сотир Цацаров, заместникът му Иван Гешев, вътрешният министър Младен Маринов, главният секретар на МВР Ивайло Иванов, шефове на ДАНС, митниците и полицията. До дни финансовото министерство ще обяви мерки за данъчните складове, които ще елиминират напълно човешкия фактор и ще гарантират независим контрол, съобщи Горанов пред депутатите. Финансовият министър очаква до шест месеца камерите да заработят.
"Това, което имаме намерение, е да предложим допълнителни мерки в контрола на данъчните складове.
Една от мерките е поставяне на видеонаблюдение на всички точки на въвеждане и извеждане на данъчните складове", посочи Горанов, като уточни, че така ще се следи за изнасянето на стоки, които не са въведени в системата.
„Ще въведем контрол и на стоките, които са освободени от акциз, например разредители или кофражни масла", отбеляза той. Горанов коментира, че контролът ще бъде засилен чрез въвеждане на изискване за поставяне на измервателни уреди и автоматично свързване митниците.
„Съгласете се, че не можем във всеки данъчен склад да сложим по няколко митничари или данъчни, или и дори да го сложим, нямаме гаранция, че след време човешкият фактор няма да заработи срещу интереса на държавата", отбеляза финансовият министър.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |