Снимка: Архив infostock.bg
Иде драма с паспорти и лични карти до 2021 година. До края на 2019 г. изтича валидността на 500 000 лични карти, през 2020 г. на още 1 600 000, а през 2021 г. и на 1 680 000, научи "Труд" от експерти. Те очакват да стане нова драма с опашки пред паспортните служби, подобна от тази през 2010 г.
Тези близо 3 млн. документи, заедно с още около 1 милион шофьорски книжки в следващите 2 години ще продължат да се издават по сега действащата система. От 2021 г. се очаква да бъде пусната нова система, но тогава те няма да се подменят втори път, защото ще бъдат валидни в следващите 10 години.
МВР отсега предприема мерки, за да избегне струпванията пред паспортните служби.
Гишета за поръчване и получаване на паспорти и лични карти ще бъдат открити в сградата на Софийския районен съд до НДК и в Съдебната палата на бул. "Витоша" в София, научи "Труд". До края на годината ще заработят след ремонт още 22 гишета на бул. "Мария Луиза", близо до Лъвов мост. Ще се отварят и приемни в сгради на кметства и други общински служби и други големи градове в страната.
Дава се и възможност в София на всеки желаещ да си поръча документи да не ходи задължително в паспортната служба към кварталното Районно полицейско управление по постоянен адрес, а да направи това в службата към друго РПУ, което например е по-близо до работата му, или ако види, че в момента там няма опашки.
Рискът да се повторят масовите струпвания от 2010 г. е предизвестен. Такива вълни от смени има през всеки 10 години в България, тъй като в периода 1999-2001 г. народът масово бе накаран да си вади личните карти и да си сменя книжките. Повечето от извадените тогава документи бяха с 10-годишна валидност.
Последната обществена поръчка за нова централизирана система, отново е спряна. Първият опит през 2016 г. - по времето на вътрешния министър Румяна Бъчварова, се провали с гръм и трясък, защото тогава МВР обяви цена от 450 млн. без ДДС, при положение, че системата от 2010 г. излезе около 220-230 млн. лв. на данъкоплатците.
Бизнесът се жали от данъчна наредба пред ВАС. 43 браншови организации и търговски дружества са внесли във Върховния административен съд (ВАС) жалба срещу данъчната наредба Н-18, която регулира реда за отчитане чрез касови апарати, но засяга и продажбите онлайн чрез електронни магазини. Според представителите на бизнеса текстовете на наредбата са незаконосъобразни и нарушават основни права и интереси както на адресатите си, така и на трети граждани, става ясно от позиция, публикувана на сайта на Българската стопанска камара.
„Наредба Н-18 изобилства от разпоредби, с които авторът надвишава делегираните си от закона (ЗНА и ЗДДС) правомощия и урежда отношения, които не могат да бъдат регулирани с наредба", се казва в становището. Според жалбата основните нарушения на наредбата са допускане на дискриминация, увреждане на вътрешния пазар, нарушаване на конституционни принципи, излизане извън очертаните регулативни рамки, нарушение на еврорегламента за защита на личните данни, нарушаване на принципите на законност, на процедурите по налагане на административни наказания и на контрол, на Закона за авторското право и вменяване на невъзможни за изпълнение задължения.
„При приемане на обжалваните разпоредби не е спазено изискването за включване към съдържанието на мотивите анализ на въздействието и разходите по отношение на адресатите на Наредба Н-18 - търговци, общопрактикуващи лекари, електронни магазини, туристически агенции и др. Извършено е единствено необосновано и формално твърдение, че измененията и допълненията на Наредба Н-18 няма да засегнат държавния бюджет. В същото време, с Наредбата се установяват технически изисквания за СУПТО (софтуер за управление на продажбите в търговските обекти), които ще доведат до високи разходи за целия бизнес и всички браншове, респ. - посредством измененията ще бъде оказано финансово въздействие върху изключително широк кръг субекти. Използваните от търговците ERP/ SAP и други системи за управление на всички бизнес процеси в техните предприятия ще бъдат забранени за ползване, въпреки големите инвестиции, направени за използването им", се казва още в позицията на Българската стопанска камара.
Името на компютъра му - Криссс, в един от файловете на НАП издаде 20-годишния Кристиян. По оставеното име на компютъра си в един от изтеглените файлове от НАП бе задържан 20-годишният Кристиян Бойков от Пловдив. Младежът е специалист по киберсигурност в американска компания и работата му е да пробива защити за сайтове. Атаката срещу НАП обаче не е имала нищо общо със служебните му задължения, казаха от прокуратурата.
Самата атака е била извършена с SQL инжекция. При нея, вместо да вкараш данни, подаваш команда, за да получиш достъп до определена информация. Бойков е пробил системата през услугата за въстановяване на ДДС от чужбина.
Около 2 седмици след пробива Бойков изпраща данните до медиите. В 57-те папки има данни за над 5 млн. български и чужди граждани и търговски дружества. Във файловете има три имена, ЕГН, имена и ЕИК на търговци, данъчна и осигурителна информация по подадени годишни декларации в НАП. В един от документите обаче останали данните за името на компютъра и потребителското име на Бойков. Личало дори кога и с какво приложение е бил отворен.
Следата е във файла DEC73_DETAILS. В него има повече от 300 000 записа за доходите на различни хора. Самите данни изглеждат така:
DESKTOP-NSTGGRP/Криссс„11.05.2019 11:49, file:///C:/Users/ Kpuccc/AppData/ Roaming/LibreOffice/4.
Така антимафиоти и служители на "Информационно обслужване" АД влезли в следите на Бойков, който бил заловен на работното си място в София.
Преди белезниците да щракнат на ръцете му, бе разпространено писмо, в което хакерът се представя за руснак, женен за българка. Засега обаче не е установена връзка между мейла и Бойков.
Любопитното обаче е, че в писмото се говори за слабости на държавата. Още през 2013 г. Бойков обяснява в социалната мрежа ask, че предпочита да отиде в чужбина "където ще оценят това, което правя, вместо да бачкам като луд за 300 лева тук".
Тестват в България коли без шофьор. Държавата и "Автомобилен клъстер България" ще изграждат тестово трасе за автономни автомобили (движат се без пряко управление от шофьор - бел.ред.) и 5G мрежа. Това каза президентът на България (2012-2017) Росен Плевнелиев след среща на автомобилните производители и правителството в Министерския съвет.
Обмисля се трасето да бъде в базата на летище Доброславци, което е собственост на НСО. В момента то не се използва за нищо , освен това е много близо до столицата, до летище София, както и до Техническия университет, разказа за "24 часа" изпълнителният директор на клъстера Любомир Станиславов.
Според него България има всички предпоставки да се превърне в една от водещите държави в сферата на автономните автомобили. В момента няколко компании работят активно в развитието им, без да имат подкрепата на държавата, като например "Сенсата" и "Бош".
"На "Бош" вече са им възложили да разработват в България системи, които следят водача и пътника в автомобила и съобразно тяхното състояние могат да вземат решение самостоятелно. Например ако на водача му прилошее и изгуби управление, колата поема контрола, продължава да се движи сама, намира най-близкото място да паркира, свързва се с тел. 112 и вика Бърза помощ. В момента предстои в някои от автомобилите да се въведе тази система, а в ЕК се обсъжда да е задължителна и за всички нови.
Комисията за лични данни ще бави максимално глобата за НАП. Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) смята максимално дълго да протака налагането на глоби за най-големия теч на информация от държавна институция в историята на България. Председателят на комисията Венцислав Караджов даже влезе в ролята на адвокат на НАП по скандала с огромния теч на лични данни, представяйки куп аргументи защо нарушителят не трябва да бъде санкциониран веднага.
"Регламентът предвижда много високи санкции за такъв тип нарушение - до 20 млн. лева. Налагането на санкцията веднага, преди да се изяснят съответните факти и обстоятелства, би отнело средства от самия администратор, които той трябва да вложи в момента, за да подобри системите си", обясни Караджов пред Би Ти Ви. Пред "Сега" той поясни, че проверката ще започне следващата седмица и че още е рано да се каже дали, кога и с колко ще бъде глобена приходната агенция. "Не може глоба да се наложи априори само защото има теч", бе категоричен той. Първо трябвало да се установи колко е голям пробивът в системата на НАП, колко физически лица засяга и какви видове лични данни са изтекли. "Дали става дума само за ЕГН-та, или адреси, или както се говори в конкретния случай, за трудови договори, за здравни вноски и други осигуровки", каза още шефът на комисията. Малко преди това Караджов обясни по Би Ти Ви, че от НАП са признали, че течът засяга на практика цялото население на страната. Това твърди и прокуратурата.
"Трябва тепърва да извършим своите проверки и да документираме констатираното от проверяващите екипи. В противен случай, ако наложим сега санкция и тя бъде обжалвана в съда, той на процесуално основание, че не сме изпълнили тези задължения, ще отмени санкцията", оправда се Караджов.
На въпрос, ако фирмата нарушител беше частна, а не държавна, дали комисията също щеше да действа толкова бавно, Караджов твърди, че процедурата щеше да бъде същата. "Щяхме да действаме по същия начин и срещу частната фирма. Въпрос на обективност и на правова държава е всичко. Всяко едно и също производство", каза той, като допълни, че проверката на КЗЛД ще започне най-вероятно следващата седмица. От думите му стана ясно още, че тя ще се точи поне три месеца.
Управляващите създадоха правен хаос с винетките за тировете. Управляващите сътвориха пореден гаф около тол системата. Във вторник стана ясно, че е спряна продажбата на месечните винетки за тежкотоварния трафик (над 3.5 тона) у нас. За проблема сигнализира депутатът от БСП Георги Свиленски и по негово настояване за отговор бе поканена Петя Аврамова, регионалният министър.
Проблемът е възникнал заради все още действащи текстове на Закона за движение по пътищата, в който въвеждането на тол системата е фиксирано за 16 август. В закона е записано още, че от 16 юли спира продажбата на едномесечните винетки, от 9 август на седмичните, а от 15 август - на дневните винетки за тировете. Месечната винетка за камиони над 3.5 т. и под 12 т. в най-ниската евро категория е 105 лв., докато седмичната е 53 лв. За най-тежката категория - над 12 т., месечната е 174 лв., а седмичната 87 лв. Така на превозвачите ще им излиза над два пъти по-скъпо, ако трябва да пътуват със седмична винетка.
Заради забавянето на тол системата и неяснотите около нея бе решено срокът за въвеждането й да бъде удължен до 1 март идната година. В парламента бяха внесени промени в закона, които регламентират продажбата на винетки за тировете до 29 февруари 2020 г. Предстои в четвъртък те да бъдат гледани и одобрени на второ четене. Предстоят обаче няколко дни до обнародването им, през което се създава правен вакуум.
"Превозвачите в момента стоят и се чудят какво да правят по българските пътища" заради спряната от сутринта продажба на месечните винетки, заяви Свиленски. "Хаосът с тол системата в момента е пълен. Предупреждавахме ви за този хаос и от днес той е факт", допълни депутатът от парламентарната трибуна в сряда. "Какви мерки са предприети за решаването на проблема? Ще има ли месечни винетки, ще се плаща ли, или ще се пътува безплатно?", попита още той.
Покрай променените срокове за старта на системата бяха прокарани и текстове, с които се предвижда втори посредник при изчисляването и плащането на тол таксите.Това са доставчиците на декларирани данни - GPS фирми, които обаче вместо пряко с Националното тол управление ще работят през националните доставчици на услуги. Досега договор с тол управлението имат само два такива доставчика.
Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София. Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".
Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.
Кой спечели
Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор, но реално няма да участва в инвестицията.
Водещ в обединението е фондът Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%.
Какво предложи победителят
Кандидатът предложи концесионно плащане на година от 24.542 млн. евро, или 32% от годишните приходи, и инвестиции от 608 млн. евро. Те ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.
ВАС даде ход на магистрала Русе - Велико Търново. Съдебната битка около Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на трасето на магистрала Русе - Велико Търново приключи в полза на държавата. На 15 юли Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил касационната жалба на група физически лица и Сдружение "Граждани за пътен контрол". Първите са жители на село Хотница, край което ще минава трасето. Те обжалваха решение на ВАС от декември 2018 г., с което магистратите отхвърлиха жалбите им срещу ОВОС на проекта.
Касационната жалба е оставена без разглеждане на основание на промените в Закона за опазване на околната среда (ЗООС), които влязоха в сила в началото на 2019 г. Тогава касационната инстанция беше премахната и решенията на първа инстанция са финални за жалбите на екооценки за обекти от национално значение, определени с акт на Министерски съвет.
Следващата стъпка е да се изготви парцеларен план за обекта, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за "Капитал". Това значи, че след това тепърва ще има отчуждения, проектиране и строителство.
Какъв беше проблемът с ОВОС-а
Според жителите на село Хотница трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум. Те твърдят още, че в процедурата по ОВОС не е разгледано и преценено правилно съществуващото състояние на околната среда и не е направен обоснован анализ на очакваните въздействия.
Жалбоподателите коментираха пред БНР, че и друг вариант на трасето, по-близо до Горна Оряховица, би бил по-подходящ, тъй като там има и жп трасе и летище.
Съдът обаче не прие техните мотиви, тъй като били спазени всички изисквани от закона процедури. Освен това в решението е записано, че селото отстои на 560 м източно от оста на пътя, а надвишаване на средногодишната норма на азотните оксиди е в зона от 65 до 70 метра от трасето на магистралата. По отношение на останалите замърсители от автомобилния трафик се казва, че не се очакват превишения на нормите.
В последното си определение отпреди два дни петчленният състав на ВАС се позовава на ЗООС и преценява, че жалбата е процесуално недопустима, а решението от декември е било окончателно, тъй като магистралата Русе - Велико Търново е обект със стратегическа важност.
Причината: присъства в Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше одобрена от Министерския съвет (МС) през 2017 г. Интересното е, че там магистралата присъства като скоростен път Русе - Бяла - Велико Търново - Габрово - Хасково - АМ "Марица" и липсва в оценения като най-смислен сценарий от общо три варианта на бъдещи инфраструктурни проекти.
Освен това Русе - Велико Търново се счита за обект с национално значение от 2011 г., когато Министерският съвет обявява републикански път І-5 за такъв.
Още една северна магистрала, за която няма пари
Магистралата с дължина 133 км ще струва над 1 млрд. лв., като финансирането за нея ще дойде от националния бюджет, стана ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура" до "Капитал". Досега тол-таксите се сочеха като основния вариант за финансиране, но засега не са надежден източник, тъй като не е ясно кога системата ще заработи. Въпреки че с предстоящите промени в Закона за пътищата финалният срок е февруари 2020 г., около тола има такъв хаос, че не е ясно дали това ще е реалната финална права.
Събираемостта също ще е по-ниска от първоначално планираната - няма да е 1 млрд. лв. годишно, а към 550-600 млн. лв., от които сериозна част трябва да отиде и за ремонти и поддръжка.
Спасяват 65 сгради паметници на културата по парижки модел. Стотици прекрасни сгради - паметници на културата от национално и местно значение, се рушат и чакат своето „възраждане". За 65 постройки в столицата то вече е дошло.
До момента са реставрирани и приведени в автентичния им вид, със съгласувани с Националния институт за недвижимо културно наследство проекти, 42 сгради - паметници на културата. По 10 сгради се работи в момента и на 13 сгради документите са в процедура. Това съобщиха от Столичната община, район „Възраждане", където са концентрирани голяма част от паметниците на архитектурата от миналия век. Опитът е заимстван от парижкия район „Маре", с който кметството има подписан договор за сътрудничество от 2015 г. „Работим активно със собствениците - първо по установяване на проблема, после по убеждаване, включително с административни процедури за отстраняване на нередностите, защото по закон това е ангажимент на собствениците", обясняват от общината. Местната управа стартира и програма „Културно наследство", с която подкрепя изработването на проекти за реставриране на стари сгради. 300 000 лв. се отпускат от бюджета на общината, като максималният размер на един проект е до 75 000 лв.
И в Русе има много положителни примери на закупени и реставрирани стари сгради паметници на културата по главната улица „Александровска". Те се открояват сред други постройки с рушащи се фасади, които чакат своя добър стопанин. Там предстои реставрация на великолепната някога сграда паметник на културата на улиците „Николаевска" и „Рила" - доходното здание на фабриканта Сабетай Бениеш. Рушащата се постройка бе купена от русенец, който ще върне първоначалния й блясък.
С години обаче чака реставрация сградата, в която се е помещавало първото застрахователно дружество в България, намираща се на „Александровска". Общината преди време „опакова" постройката, за да не пострада минувач. Паното предпазва и показва как е изглеждала някога сградата, но е временно решение.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |