Снимка: БГНЕС
Президентът Румен Радев върна за ново обсъждане в Народното събрание на Закона за ратифициране на международен договор (LOA) BU-D-SAB "Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка" (F-16 Block 70 aircraft and associated support), международен договор (LOA) BU-D-AAA "Боеприпаси в подкрепа на F-16" (Munitions in support of the F-16), международен договор (LOA) BU-P-AAD "Sidewinder AIM 9X Блок II ракети, свързани материали и услуги" (Sidewinder AIM 9X Block II Missiles, associated material and services) и международен договор (LOA) BU-P-LAR "Многофункционална система за разпределение на информация - Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване" (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS JTRS) (5) and related support and equipment), приет от 44-то Народно събрание на 19 юли 2019 г., съобщи пресслужбата на държавния глава.
В мотивите
за връщане за ново обсъждане, като държавен глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България Румен Радев посочва, че не може да остана безучастен към процесите на модернизиране на Българската армия. Според него, приетият Закон за ратифициране на договорите, свързани със самолети F-16 Block 70, трябваше да бъде успешен финал на усилията и проведените преговори по този въпрос.
Несъмнено е, че когато се вземат стратегически решения, свързани с отбраната и националната сигурност на страната, е необходимо не само да бъдат осигурени постижими за държавата финансови параметри, но и да има широк консенсус и подкрепа. Острите спорове в Народното събрание при обсъждането на ратификационния закон, нетипични за този вид закони, показаха, че по параметрите на договора не е потърсено и не е постигнато обществено съгласие. Обвързването на Република България със задължения, при това за години напред, без да има национално съгласие и убеденост във взаимноприемливите условия на договора, е изключително тревожно.
Президентът критикува и процедурата с гласуването на законопроекта
В своята практика Конституционният съд (Решение № 9 от 1999 г. по к.д. № 8/1999 г.) е имал възможност да подчертае неразривната връзка между ратификационния закон и международния договор - предмет на ратификацията, която ги прави един цялостен акт. Предвид това законът за ратифициране на договора за закупуване на самолети F-16 Block 70, следваше да измине цялостния път по чл. 88, ал. 1 от Конституцията - приемане на две гласувания в отделни заседания на Народното събрание. Вместо това законът, с който се ратифицира такъв особено значим договор, бе приет по „бързата писта".
Според президента, особената значимост за държавата, ангажираният огромен финансов ресурс и рязкото повишаване на бюджетния дефицит, изискват законодателят да не отстъпва от общия ред, избирайки изключението двете гласувания да се извършат в едно заседание. Поради скъсената законодателна процедура останаха неизяснени редица важни въпроси като цени, гаранции, срокове за доставки, неустойки, обезщетения и други. Не е допустимо при решаването на такъв стратегически за България въпрос като гарантиране на националната сигурност да се използва процедурата „по изключение".
Какъв самолет е необходим на България
На България е необходим самолет с многофункционални способности, което се постига не само с качествата му, а и с пълен пакет въоръжение, съпътстващо оборудване и обучение на личния състав, посочва още държавният глава.
Той смята, че на обществото се дължи категоричен отговор дали това реално се постига със сключените договори. При обсъждането и гласуването в пленарната зала на Народното събрание бяха изказани възражения и предложения, които не можаха да бъдат развити и обсъдени поради приложената съкратена законодателна процедура, посочва Румен Радев.
Какво предстои
За да се спазят сроковете по процедурата, определени от САЩ, Народното събрание трябва да гласува отхвърляне на президентското вето или промяна на закона за ратификацията, при това преди наеродните представители да излязат в лятна ваканция.
Офертите от САЩ за договорите за доставка на "F-16 блок 70/72" са валидни до 5 септември. Дотогава трябва да са преведени 1.256 млрд. долара. След това първите два самолета би трябвало да бъдат получени след 4 години - средата на 2023 г., а още четири - до края на същата година. В първото тримесечие на 2024 г. се очакват последните 2 броя. Очаква се решение на Конгреса, с което САЩ ще дадат 60 млн. долара, което би намалило цената.
Още по темата:
Правителството увеличи вътрешния дълг и осигури парите за изтребителите F-16
Правителството увеличи бюджетния дефицит, заради сделката с изтребителите F-16
Каракачанов получи мандат да подпише договорите за изтребителите F-16 със САЩ
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |