Снимка: БГНЕС
Две от фирмите, участващи консорциумите, отпаднали от надпреварата да получат 35-годишна концесия на Летище „София", са обжалвали избора на победител в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на 26 юли. Това са „Маг Оувърсийз Инвестмънт" ЛТД, водещ партньор в кансорциума „Витоша" (класиран на четвърто място) и Консорциум „Еърпортс де Пари" (второ място) срещу решението на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) от 17 юли 2019 година за избор на победител в конкурса за отдаване на столичното летище на концесия.
Три дни по-късно, на 29 юли, към двете фирми се присъединиха и другите два декрласирани участника: "Фрапорт България" (класиран на трето място) и Консорциумът „ССБ София Еърпорт" (класиран на пето място), обжалвайки решението на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) от 17 юли 2019 година за избор на победител в конкурса за отдаване на столичното летище на концесия. Така всички декасирани кандидати са подали жалби в КЗК.
Обжалването беше очаквано, защото победителят не беше представил най-изгодните за държавата предложения, като годишна сума за концесията, както и размерът на инвестициите за целия период на концесията.
Победителят
„За концесионер на летище "София" съм избрал консорциум "Соф кънект", в който акционери са фондът Meridiam и австрийската строителната компания Strabag, който в България ще си партнира с оператора на летището в Мюнхен", обяви на 17 юли министърът на транспорта Росен Желязков. Тогава транспортният министър подчерта, че офертите и на петимата кандидати са били много силни, като трима от тях получиха максималните 100 точки за техническото си предложение.
„При оценяването на офертите комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие", обясни Росен Желязков преди две седмици при отваряне на
Офертите на петимата кандидати:
Победителят "Соф кънект" получава 86.12 точки. Консорциумът е готов да плаща 24.542 млн. евро годишно (или 32% от годишните приходи - трета по размер) и да инвестира 608 млн. евро. Участието на оператора на летището в Мюнхен като партньор, а не като реален член на консорциума, т.е без да участва в инвестицията, победителят покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.
Концесионните такси от летище София ще влизат в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система. Допълнителната първоначална концесионна такса, която е извън общата инвестиция, е в размер на 550 млн. лв., която по задание трябва да внесе в бюджета победителят, след като подпише договора за концесията, ще се използва за изплащане на дълговете на БДЖ и НКЖИ към държавата.
Френско-турският консорицум „Еърпортс де Пари", в който са представени френската Group ADP и турската „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг", беше класиран на второ място с 80.31 точки. Обещаната годишна вноска е 32.824 млн. евро годишно (най-високата или 42.8% от очакваните общи приходи) и да инвестира 903 млн. евро, но не получават максималните 100 точки за техническата оферта. Затова и след огласяването на подадените оферти френско-турският консорциум бе обявен за фаворит за спечелването на концесията.
„Фрапорт България" ЕАД, което обслужва най-натовареното германското летище Франкфурт, беше класиран на трето място с 80.19 точки. Регистрираното в България дружество държи концесиите на летищата в Бургас и Варна. Предложението на „Фрапорт" е получило максималните 100 точки за техническата част и обещава 21 млн. евро годишно концесионно възнаграждение (27.39% от размера на очакваните общи приходи за текущата година) и да инвестира 615 млн. евро.
Британско-китайският консорциум „Витоша" с водещ партньор „Маг Оувърсийз Инвестмънт" Лтд, летище Манчестър ("Манчестър Еърпорт Груп") и британското подразделение на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" (BCEG) зае четвъртото място с 78.42 точки. Тяхната техническа оферта също е получила максималните 100 точки. Предложеното годишно концесионно възнаграждение е 19.94 млн. евро (26.01% от размера на очакваните общи приходи за текущата година - най-ниското), но инвестицията е за 1.003 млрд. евро и нов национален стадион с параметрите на „Олд Трафорд" на "Манчестър Юнайтед".
Консорциумът „ССБ София Еърпорт" беше класиран на пето място с 66.15 точки. Тяхната техническа оферта бе оценена най-ниско - 50 точки. Предложеното годишно концесионно възнаграждение е 26.05 млн. евро (33.97% от размера на очакваните общи приходи за текущата година) и инвестиция за 695 млн. евро.
Какво предстои
Антимополният български орган (КЗК) ще трябва да се произнесе, като образува производство, което да приеме или отхвърляне на жалбата. Преди това трябва да получи в тридневен срок от Министерството на транспорта цялата документация за проведената концесионна процедура, след което антимонополния регулатор трябва да изготви становище. Решението на КЗК по жалбите подлежи да обжалване пред Върховният административен съд (ВАС). Едва след неговото решение може да се сключи договор с определения за победител.
Ако транспортното Министерството на транспорта не поиска предварително изпълнение, което означава жалбите да не спират подписването на договора, ще се чака КЗК да се произнесе. Ако има обжалване - и произнасяне на Върховния административен съд.
Така, ако решението на КЗК се обжалва пред ВАС, има реална опасност новият концесионер да поеме 35-годишната концесия на Летище София след повече от година. След съдебното решение, по задание на победителя предоставя 3-месечен срок за преговори и подписване на договора за концесията и още около година за встъпването във владение и предаването на активите за концесията от страна на държавата.
Още по темата:
Всички кандидати допуснати в конкурса за концесията на Летище София
Кои наддаваха за концесията на Летище София
Защо е удължен за 5-и път срокът за офертите за концесионер на Летище София
Депутатите дадоха зелен светофар за концесията на Летище София
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |