Снимка: Архив infostock.bg
Огради в метрото слагат догодина. Защитни прегради ще бъдат поставени на 12 станции от линии 1 и 2 на столичното метро. По подобен начин обезопасяват и спирките на строящата се в момента трета метролиния. Преградите са с врати, които ще се отварят едновременно с тези на влака. Така чакащите на станцията хора ще бъдат предпазени от падане или навлизане на релсите. Причината да се поставят такива прегради и на по-старите станции са зачестилите инциденти. Само за последните два дни имаше две опасни ситуации на станция "Сердика". За 21 г. в столичното метро има три инцидента с фатален край. Два от тях са самоубийства, а третият - нещастен случай.
"Обществената поръчка за доставка, монтаж и проектиране на автоматични перонни прегради за първа и втора линия на метрото вече е към края си, като се очаква тя да приключи през септември, момента се уточняват последните документи, след което ще бъде подписан договор. Първите врати ще бъдат поставени на две от най-натоварените станции "Опълченска" и Стадион "Васил Левски", съобщи пред "Труд" директорът на "Метрополитен" проф. д-р инж. Стоян Братоев. Първоначално ще бъдат купени прегради за тези две спирки и те ще бъдат поставени през лятото на 2020 г. След анализ и тестове се очаква да бъдат поръчани прегради за още десет станции, като в тях ще влизат и двете спирки "Сердика" към линии 1 и 2. "Това ще се случи за още 24 месеца", каза още инж. Братоев. Прогнозната цена за първите две прегради е 3.2 млн. лв. без ДДС, цената за останалите десет ще бъде на стойност около 15 млн. лв. без ДДС.
Изпълнителят на поръчката ще трябва да затвори с прегради пероните в зоната на спиране на влака общо 85 м. след което ще се проведат тестове и ще бъдат пуснати в експлоатация. Вратите трябва да са високи 170 см. На първия и втория лъч на метрото няма автоматично спиране на влака, за разлика от третия. Това налага разработване на специално табло, снабдено със сензори, които да отчитат точността на спиране на мотрисата.
Българите живеят 515 лева на месец. Българите живеят средно със 515 лв. на месец, сонат данните на НСИ. Сумата е доста малка като се има предвид, че средната заплата за юни е 1253 лв. Но парите се разделят между всички членове на домакинствата, и ако в семейството има деца, безработен или пенсионер, доходите на човек падат значително.
За година доходите на хората са нараснали с 4,9%. Най-голяма роля за това имат заплатите. Доходите от заплати са се увеличили със 7% за година и вече формират 57,8% от всички пари на домакинствата. Следващото най-голямо перо в доходите на семействата са пенсиите. Те нарастват с 3,4% и формират 27,6% от семейните доходи. Най-голям ръст има в изплащаните социални обезщетения и помощи - с 33%. Ако социалните помощи се добавят към пенсиите, се оказва че 30,5%, или всеки трети лев в семейните бюджети, идват от държавната хазна.
Разходите за прехрана са нараснали с 5% за година, или малко повече от увеличението на доходите. В резултат 31,5% от разходите на домакинствата отиват за храна и безалкохолни.
За данъци и осигуровки домакинствата дават 13,7% от парите си, което е повече от разходите за наеми и битови сметки, за които отиват 12,5% от семейния бюджет. Разходите за здравеопазване са нараснали с 25% за година и вече имат дял от 5,8% в семейния бюджет.
1547 лева средно на човек, 2/3 от тях - за храна, сметки, данъци и транспорт. C 4,9% се повишава доходът на човек от домакинство през второто тримесечие на годината спрямо същия период на миналата година. Така сумата става 1547 лв.
В същото време растат и разходите. За година те са се увеличили с 5,3% до 1402 лв. Две трети от тази сума отиват за храна, за която се дават 31,4% от парите, разходи за жилище (15,5%), данъци и социални осигуровки (14,2%) и транспорт и съобщения (11,7%).
Като цяло всичките разходи се увеличават.
За храна и безалкохолни например преди година са се давали 419 лв., а сега - 440. За алкохол и цигари отделяме 61 вместо 59 лв., за да се плати токът, водата, отоплението и други поддръжки на дома - 217 вместо 213 лв. Разходите за транспорт, както и за свободно време, култура и образование, са се увеличили с по 4 лв. - съответно до 165 и 57 лв. Най-голям ръст на похарчените пари има за здравеопазване - с 25%, или от 77 до 96 лв. За данъци вече се дават 200 лв. - с 9,5% повече от преди година.
В доходите най-голям принос има работната заплата. Тя формира 57,8% от постъпленията средно на лице от домакинство през второто тримесечие на годината.
Бизнесът диcциплиниpан, НАП открила нарушения при само 20% от пpоверките по морето. Бизнесът по морето е дисциплиниран. Това показват проверките по родното Черноморие на Националната агенция за приходите (НАП), съобщиха от ведомството.
В 8 от 10 проверки по морето данъчните не откриват нарушения, което означава, че при едва 20% от проверените има нередности.
От данъчното ведомство посочват, че щом при лятната контролна кампания до момента в над 80% от проверките не са открити нарушения, това е показател за подобряване на доброволното спазване на законовите изисквания.
Приходната агенция съобщава, че досега са извършени близо 5000 проверки. Провели са се 800 открити наблюдения и мониторинг чрез патрули на дейността на над 8000 търговски обекта. Данните показват, че делът на нарушенията трайно намалява до 640.
119 са издадените заповеди за запечатване на обекти.
От НАП посочват, че най-често срещаното нарушение е несъответствието на наличността в касата с отчетеното на фискалното устройство, следвано от неиздаване на касова бележка.
9 са откритите обекти от началото на кампанията, които изобщо нямат касов апарат, като те вече са запечатани.
Запорирани са сумите, които са били налични в касите, на 90 търговци по морето. Те са имали стари неплатени задължения към бюджета. Общата стойност е близо 100 000 лв.
"Проверките на НАП ще продължат и в разгара на летния сезон, подпомагани от колегите ни във Варна и Бургас. Работим заедно с други ведомства, за да гарантираме, че законът се спазва", категоричен е директорът на "Фискален контрол" Спас Шишков.
Той допълни, че съотношението между проверки и нарушения показва по-добра данъчна дисциплина през този сезон, което е било основната цел преди началото на кампанията.
Поне 50 души са знаели как да хакнат НАП месеци преди теча. Поне 50 души са знаели как да получат достъп до информационните системи на НАП няколко месеца преди да бъдат разпространени личните данни на над 5 млн. български граждани в мрежата след хакерската атака срещу приходната агенция. Това разкри адвокатът на 20-годишния Кристиян Бойков, обвинен в кибертероризъм, в ефира на bTV в четвъртък.
Адвокат Любен Казанлиев показа снимка от публичен чат в приложението "Телеграм", в който над 50 души програмисти обсъждат професионални теми от IT сферата. На 14 април, точно 3 месеца преди теча на личните данни, неизвестно лице пише в чата, че е установило конкретна уязвимост в сайта на НАП и е дало връзка към сървър на приходната агенция. "Един от участниците се е похвалил, че е хакнал сървър на НАП, чийто адрес е изписал. Той е написал, че потребителското име за влизане е admin, паролата е admin, като те се използват за достъп до панела, в който данъците могат да се променят", обясни адвокатът. Той добави, че всеки един от участниците в чата е имал възможността да използва този пробив и да влезе в информационните системи на приходната агенция, което индиректно оневинявало Кристиян Бойков. Въпреки това обаче прокуратурата не е взела предвид това доказателство, а избирателно е отсяла реплика на Бойков, изпратена няколко часа по-късно до шефа му Иван Тодоров - "Довечера НАП си заминава".
В тази връзка адв. Казанлиев изтъкна, че държавното обвинение трябва да събира всякакви доказателства, а не единствено тези, които подкрепят тезата му. "Аз като адвокат не съм длъжен да казвам истината, аз съм длъжен да защитя клиента си, но прокуратурата е длъжна по закон да събира оневиняващи доказателства и такива, които доказват вината. Много е интересно защо прокуратурата показва манипулирани доказателства", отбеляза защитникът на Кристиян Бойков. "Тези реплики така, както са подредени от прокуратурата, не са се случили нито в един и същ чат, нито с едни и същи участници. Когато подредите едни реплики, извадени от контекст, от различни чатове, е нормално да получите краен резултат, който няма нищо общо с първоначално замисления от този, който ги е писал", заяви още адв. Казанлиев.
7% от новите пенсионери ползват старата формула. Около 7% от новите пенсионери ще получават пенсия, изчислена по старата методика, защото тя е по-изгодна от новата формула, въведена тази година. Това става ясно от статистика, разпространена от Националния осигурителен институт. Хората, които се пенсионират след 31 декември 2018 г., имат право да избират между старата и новата методика за изчисление на индивидуалния коефициент. Правото на избор бе допуснато извънредно, след като очаквания за много ощетени създадоха напрежение по-рано през годината. Това право ще съществува до 1 януари 2023 г.
От 1 януари пенсиите се изчисляват на базата на осигурителния принос след 2000 г., като не се вземат предвид трите най-благоприятни години отпреди 1997 г., както беше дотогава, нито приносът между 1997 и 1999 г. Идеята за промяната беше да не търсят хората стари документи от заличени фирми, в които някога са работили, а и да се избегнат злоупотребите с надути заплати на шефове на фалирали банки и източени фирми, осигурявали се на твърде високи суми в годините, в които таван на пенсията не е съществувал. НОИ обаче прогнозира, че около 30% от новите пенсионери ще получат по-нисък индивидуален коефициент по новата формула. След обществено недоволство и по нареждане на премиера Бойко Борисов управляващите дадоха възможност за избор на новите пенсионери.
От началото на годината около 52 000 лица са подали заявления за отпускане на лична пенсия, свързана с трудова дейност, съобщи вчера НОИ. От хората, които са започнали тази процедура между 1 януари и 3 май 2019 г., когато се въведе избор на методика, около 2200 лица са се възползвали от правото си да поискат еднократно преизчисляване по старата формула. Отделно 1433 от подалите заявление след 4 май също са избрали старата методика със стаж отпреди 2000 г., става ясно от информация, предоставена на "24 часа". Това означава, че към момента старата методика е по-благоприятна за около 7% от новите пенсионери.
НАП предлага сроковете по Наредба Н-18 да бъдат удължени до догодина. С четири месеца се удължава срокът по прословутата Наредба Н-18 на Министерство на финансите за фирмите, които използват софтуер за управление на продажбите (СУПТО). Така вместо до 30 септември те ще имат време до края на януари 2020 г. да отговорят на изискванията на нормативния акт. За електронните магазини пък срокът се измества за 31 март на следващата година. Предложенията са на Националната агенция за приходите (НАП), като от там заявиха, че очакват текстовете да получат одобрението на министъра на финансите. След това ведомството трябва да публикува конкретните текстове за обществено обсъждане на сайта си, като прогнозите са това да стане до края на седмицата.
Новите изисквания към търговците бяха приети през есента на миналата година с цел да се ограничи сивият сектор, като според НАП от укриване на обороти фискът губи годишно около 330 млн. лв. Промените засягат стотици хиляди фирми, които получават кешови или картови плащания. Те имат различни срокове, за да отговорят на новите изисквания на НАП, като графикът за малките търговци, които не са регистрирани по ДДС и които не ползват СУПТО, изтече в средата на годината. И тъй като те трябваше да обновят само касовите си апарати, при тях този процес мина по-лесно.
Големите проблеми обаче са при компаниите, които използват софтуер за управление на продажбите, и при онлайн магазините. Изискванията към тях в наредбата бяха написани неясно, а срещите по уточняването на спорните моменти между бизнес, НАП и Министерството на финансите продължават.
Участвали в работните групи твърдят, че освен сроковете ще има и други промени в текстовете, като например отпадане на изискването, когато се плаща с карта при поръчка онлайн, да се изисква издаването на касова бележка от е-магазините.
"Струма" в посока Гърция ще остане затворена повече от месец. От вторник близо 10 километра от магистрала "Струма" са затворени за движение и не е ясно кога ще може да се минава оттам. Става дума за участъка при виадукта при 62-ри км до Дупница. Движението се осъществява по обходни маршрути: от пътен възел "Дупница", пътен възел "Бобошево" на АМ "Струма" и обратно автомобилите трябва да преминават по път I-1 (E-79).
Причината магистралата към Гърция да остане недостъпна в активния летен сезон са запалили се боклуци под пътното платно, насред колоните, които го държат. В близост има депо за отпадъци, като една от версиите е, че е имало нерегламентирано изхвърляне и в сервитута на "Струма". Не е изключено обаче да е имало и умишлено складиране на отпадъци под моста на аутобана, тъй като боклуците, които се видяха от кадрите с пожара, изглеждаха подредени и сортирани.
Безспорно е само това, че екоинспекцията, пътната агенция и община са знаели за проблема, но не са взели мерки навреме.
Какви са пораженията
Пътната агенция съобщи, че от пожара са засегнати 13 колони, от които 5 сериозно, няколко стоманобетонни греди, отводнители и лагерът на моста, който обира амплитудите при разширяване и свиване. Констатацията на експертите е, че части от моста и двете платна са силно засегнати от пожара и е задължително трафикът да бъде пренасочен.
Около две-три седмици ще са необходими за възстановяване на платното за София в участъка от АМ "Струма" край Дупница, съобщи Иван Досев, член на управителния съвет (УС) на АПИ, пред медии в четвъртък сутрин. За цялостното възстановяване на движението и в платното за Кулата обаче ще е необходимо повече време, тъй като тепърва ще се изготвя проект и количествено-стойностна сметка за ремонта.
Още не е ясно и колко пари ще струва отстраняването на щетите. Средствата ще дойдат от бюджета на АПИ, като след това агенцията ще "предяви регресивен иск към собственика на предприятието, направил нерегламентираното сметище, предизвикало пожара".
Започват тестовете на тол системата. От днес започват тестовете на тол системата. Системата за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние - тол, за пътните превозни средства с тегло над 3,5 тона, е в пълна готовност да започнат тестовете й.
На терен ще се отчитат реални данни от бордови устройства и маршрутни карти, за да се добие представа за разходите на превозвачите, съобщиха от АПИ.
Тол системата ще стартира с около 6000 км от републиканската мрежа. Това ще са основно автомагистрали, първи и част от пътищата втори клас, както се договори премиерът Бойко Борисов на среща с превозвачи през месец май.
Очакваните приходи от тол такси са около 700 млн. лв. на година и общо около 1 млрд. лв. приходи заедно с продажбите на винетки.
Системата предвижда три начина за тол таксуване: маршрутна карта, GPS ракери и бордови устройства.
Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на активирането й. Може да се купи един или 7 дни предварително в зависимост от това дали ползвателят на пътя е регистриран в системата. Той ще трябва да подаде и 4 междинни точки, освен началната и крайната точка на маршрута.
Бордовите устройства и GPS тракерите са за редовните ползватели на републиканските пътища.
Маршрутните карти ще се продават чрез познатите канали - сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение, физически в офиси, и в терминалите за самотаксуване.
Разработен е и калкулатор, който ще бъде публикуван на www.bgtoll.bg след окончателно приемане на тарифите и обхвата на пътищата с тол такса. Целта е всеки превозвач бързо и точно сам да може да изчисли таксата си съобразно характеристиките на превозното средство и маршрута, по който ще премине.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |