Снимка: АПИ
Днес, 16 август, започва тестването на услугите за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние - тол, потвърди Агениця „Пътна инфраструктура" (АПИ). Датата беше договорена на проведена през май среща при премиера Бойко Борисов на бизнеса с ръководството на АПИ и Министерството на регионалното развитие.
Последва промяна в Закона за пътищата, където срокът за преминаване на тежкотоварните коли и автобусите от винетна към тол такса, беше променен до 1 март 2020 година. За отлагането настояваше бизнесът.
Вижте още: Окончателно: Пътните такси за изминато разстояние се отлагат за 1 март 2020 година
Тестовият период е предвиден да приключи да ноември, но може да приключи и по-рано. За това се договориха на последното заседание на Обществения консултативен съвет за въвеждане на тол системата под ръководството на заместник-регионалния министър Николай Нанко, проведено на 16 юли тази година.
От 16 август до прилагането на таксуването с тол системата водач, който управлява превозно средство с маса над 3,5 тона по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена винетна такса, ще се наказва с глоба от 2 000 лв., записаха депутатите с приетите промени в Закона за движението по пътищата.
Какво ще се тества
Съвместно с представители на бизнеса, екипите на АПИ, ще тестват пътните превозни средства с тегло над 3.5 тона и на пътища, на които са монтирани рамки за тол системата, която ще стартира с около 6000 километра - всички магистрали и първокласни пътища и някои второкласни. До две години след старта, е планирано тол системата да обхване 10 800 км пътища, за да бъде рентабилна.
Целта на тестовете е да се потвърди ефективността на системата и да се добие представа за реалните разходи на превозвачите. След тестовете ще бъде определен размерът на таксите за изминато разстояние, а очакванията са при пълно покритие на тол-а, приходите да достигнат 700 млн. лева от тол такси и още 300 млн. лв. от винетки за превозни средства под 3.5 тона, или общо 1 млрд. лева.
Разработен е и калкулатор, който ще бъде публикуван на www.bgtoll.bg след окончателно приемане на тарифите и обхвата на пътищата с тол такса. Целта е всеки превозвач бързо и точно сам да може да изчисли таксата си съобразно характеристиките на превозното средство и маршрута, по който ще премине.
Какво ще се отчита
На терен ще се отчитат реални данни от бордови устройства и маршрутни карти, за да се добие представа за разходите на превозвачите, съобщиха от АПИ.
В завършен вид тол системата предвижда три начина за тол таксуване - с маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства.
Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на нейното активиране. Може да се купи един или 7 дни предварително в зависимост от това дали ползвателят на пътя е регистриран в системата. Той ще трябва да подаде и 4 междинни точки, освен началната и крайната точка на маршрута.
Маршрутните карти ще се продават чрез познатите канали - сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение, физически в офиси, и в терминалите за самотаксуване.
Бордовите устройства и GPS тракерите са за редовните ползватели на републиканските пътища.
Тежкотоварните автомобили, които имат GPS система, няма нужда да купуват нови бордови устройства или маршрутни карти, обясни преди време членът на УС на АПИ проф. Олег Асенов. Доставчиците на декларирани данни преработват суровите GPS данни в т.нар. тол декларации - маркират къде по маршрута си превозното средство е преминало по участъци с тол такса, и подават информацията към Националните доставчици на услуги, които от своя страна препращат към Националното тол управление, обясни той. До 2 часа след преминаване по трасето, националните доставчици на услуги трябва да доставят на Националното ТОЛ управление 98% от ТОЛ декларациите.
Досега са регистрирани 4 фирми да събират тол такси
С регистрацията на фирмата "Иком" ООД от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) на 15 август 2019 г., националните доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние - тол, вече станаха четирима.
Съгласно Общите условия, „Иком", която иска да партнира на АПИ само в събиране на тол такси, трябва да премине втория етап от процедурата за подписване на договор, след което да докаже оперативна съвместимост с електронната система и едва тогава да започне дейност по предоставяне на услуги.
В момента АПИ има договор за национален доставчик на услуги с „Телетол" АД, „Интелигентни Трафик Системи" ЕАД „Конкорд Смарт Инфраструктура" АД, като последните две дружествата вече продават електронни винетки. „Телетол" не продава електронни винетки, тъй като не постигна оперативна съвместимост със системата на АПИ.
С въвеждане в търговска експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние, четирите дружества: „Интелигентни Трафик Системи", „Телетол", „Конкорд Смарт Инфраструктура" и „Иком" ще имат възможност да предлагат и тол услуги след доказване на оперативна съвместимост с електронната система.
Още по темата:
Продавачите на електронни винетки станаха трима
50% по-малко платени пътища, по-ниски ТОЛ такси за камионите над 3.5 тона
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |