Снимка: Архив infostock.bg
Втора клада под „Струма" готова да лумне всеки момент. Камара от боклуци остава струпана под магистрала "Струма" на метри от пожара, който повреди колоните на пътното съоръжение и го затвори за дълго. Огромната купчина от пластмасови и алуминиеви опаковки за лекарства стоят повече от седмица след потушаването на огъня и не са извозени, видя репортерски екип на "Труд".
Никой особено не се и старае да ги махне оттам. Камиони на фирма "Феникс Дупница", използвала мястото за незаконно складиране на вторичните суровини, са паркирани на мястото, но ги товари само един електрокар, без да бърза. С такива темпове боклуците няма да бъдат извозени за месеци, а опасността новата планина от пластмасата да пламне, е голяма, само някой циганин с каруца да мине и да си хвърли фаса.
Вчера работници с водоноска обливаха горелите колони, за да бъдат идеално изчистени, защото ще има още огледи от експертите, които трябва да определят какви са щетите и как могат да бъдат оправени.
На метри от сметището се намира офисът на фирма "Феникс Дупница" - лъскава къща сред камарите от боклуци. Собственикът Кольо Илиев вчера се скри по съвет на колежки, които с крясъци се нахвърлиха върху репортерите от екипа ни.
Трите проекта за шофьорски закони отиват за скрап. Трите законопроекта, на които трябваше да се раздели сегашният Закон за движение по пътищата (ЗДвП) катастрофираха и изчезнаха като ланшния сняг от портала за обществени консултации. Два оттях - на Закона за водачите на МПС и на Закона за пътните превозни средства, липсват и от сайта на транспортното министерство.
Нелепо звучи обяснението на чиновниците там, че били свалени заради изтичане на срока на обсъждането. Тогава защо на сайта на МВР продължава да стои третият проект, чието обсъждане е изтекло на 24 февруари? Или защо на същия портал за обществени консултации стоят „за украса" разни проекти на транспортно министерство дори и от май миналата година?
Всъщност - причината да ги махнат няма значение. Разгеле, че ги бракуваха. Защото и трите са катастрофирали до фаза „тотал щета" и мястото им е на площадките за законодателна скрап. Да се надяваме, че отделни детайли и части втора употреба от трите проекта няма да стигнат нито до този, нито до следващия парламент. И да продължим да си караме по действащия ЗДвП, приет през 1999 г. Той може да прилича на 20-годишна бричка с неговите над 40 поправки, ремонти и кърпежи, но пак е по-добър от предлаганите хибриди.
Първо - кой написа трите проекта? Кои участваха в тази работна група от МВР, транспортното и други министерства, която заседава тайно от есента на 2016 г. Сигурно, докато са създавали текстовете, членовете u са намятали чаршафи и са надявали бели качулки, за да запазят анонимност като на сборище на Ку Клукс Клан.
Второ - кой реши, че не юристи, а някакви полицаи от КАТ и инспектори от бившата ДАИ трябва да пишат закони? През професионалната им кариера „специалистите" в тези две трибуквени структури какво друго са доказали, освен че искат да получат 20 заплати при ранно пенсиониране.
И българи искат АЕЦ „Белене" - да я строят и да продават тока. 13 компании са подали заявление за интерес към проекта за АЕЦ "Белене", съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова във вторник заедно с шефа на БЕХ Жаклен Коен и на НЕК Иван Йончев.
7 от заявленията са за стратегически инвеститор, 2 за доставчик на оборудване и 4 за миноритарен акционер и за дългосрочни договори за изкупуване на електроенергията на централата.
Република Северна Македония е подала заявление в последния момент от името на държавен съветник по енергетика. Той съобщава, че държавата ще участва чрез електрическата си компания, която кандидатства за миноритарен дял. Северна Македония иска и договор за дългосрочно изкупуване на ток. В ход била съгласувателна процедура в правителството и решението щяло да е факт до дни, обяви Петкова.
Първа заявление за стратегически инвеститор е подала фирма "ИПК и УП", която е регистрирана на адрес на апартамент в Козлодуй с капитал 2 лв. на името на Петро Белпалчук. От Търговския регистър става ясно, че е украински гражданин, а финансовият отчет на фирмата за 2018 г. показва нула приходи и разходи.
На 15 август се е заявила "Росатом" чрез дъщерната си компания "Атоменергопро". Руската държавна корпорация обяви на сайта си на 19 август, че е внесла заявление в НЕК за участие в проекта като стратегически инвеститор. "Атомстройекспорт" бе изпълнител на проекта за АЕЦ "Белене", преди той да бъде замразен през 2012 г.
160 млн. евро на язовир „Батак" - най-голямата инвестиция на Ндрангетата. Кланът Сарконе от Милано не е единственият в България, свързан с мощната калабрийска фамилия от Ндрангета Гранде Аракри.
"Правим бизнес в Гана, Кот д'Ивоар и България", хвали се Алфонсо Дилето в телефонен разговор, подслушан от италианските власти, които разследват пране на пари от Ндрангетата през 2013 г. Според италианската дирекция "Антимафия" от Болоня Дилето е част от клана Гранде Аракри и е една от водещите фигури в интернационалната дейност на калабрийската мафия в страни като България.
Международният бизнес на един от най-мощните кланове е ударен тежко по време на втората част от разследването с кодовото име "Емилия". То води до 9 ареста и запорирането на имущество за 330 млн. евро.
Дилето, известен с прозвището Маймуната, движи международни инвестиции за милиони на клана Гранде Аракри. Изглеждащият като опитен мениджър Дилето дори не е висшист, но въпреки това плува във водите на големите финанси със самочувствието на акула - благодарение на факта, че има зад гърба си Ндрангета.
"Антимафия" установява, че кланът е подписал сделка за 160 млн. евро за изграждането на гигантски хотелски комплекс с името Melia-Bakerville (Мелия Бейкървил) в местността Цигов чарк до язовир „Батак".
Комисията за личните данни наложи милионна глоба на НАП. Националната агенция за приходите (НАП) ще бъде глобена милиони заради теча на лични данни на над 5 млн. българи. Проверката на Комисията за защита на личните данни вече е приключила и в петък на НАП ще бъде връчен актът за установяване на административно нарушение, заяви пред "Сега" председателят й Венцислав Караджов.
Той обясни, че приходната агенция има тридневен срок, в който може да представи своите възражения. След това КЗЛД ще издаде окончателния акт, а НАП ще има възможността да обжалва в съда. Конкретният размер на санкцията ще стане ясен другата седмица, един ден след изтичането на срока за възражение. "В четвъртък ще обявим глобата. Няма да е малък размерът, ще е в милиони", уточни председателят на КЗЛД.
След като избухна скандалът с хакерската атака срещу НАП, Караджов разясни, че регламентът предвижда много високи глоби за такъв тип нарушение - до 20 млн. лева. "Конкретна преценка трябва да се извърши и съобразно случая ще е и санкцията. Тя трябва да бъде пропорционална и възпираща", посочи той. За такъв безпрецедентен теч, засягащ на практика всеки данъкоплатец у нас, друга глоба освен максималната би била изненадваща. В Закона за защита на личните данни е разписано, че събраните суми от наложени от комисията имуществени санкции постъпват по нейния бюджета.
Проверката на КЗЛД отне месец и е констатирала незаконосъобразен достъп и разпространение на лични данни на български граждани. "Установени са точно колко са физическите лица, кои са чужденци, кои са под 18 г.", добави Караджов. Но отказа повече конкретика, тъй като актът все още не е връчен на НАП. При избухването на скандала Караджов обясни, че проверката трябва да установи колко е голям пробивът в системата на НАП, колко физически лица засяга и какви видове лични данни са изтекли. "Дали става дума само за ЕГН-та и адреси, или както се говори в конкретния случай, за трудови договори, за здравни вноски и други осигуровки. Ако тези обстоятелства не бъдат изяснени и надлежно документирани, санкцията, която КЗЛД наложи, ще бъде обжалвана и отменена от съда", посочи още Караджов.
АПИ най-сетне възложи къде да се пробие тунелът под Петрохан. "Историческият" проект за тунел под прохода Петрохан най-сетне направи крачка напред. Първата идея за изграждането на тунела датира още от 1916 година и от тогава периодично се рециклира.
Във вторник пътната агенция съобщи, че най-сетне има избран победител в обществената поръчка за прединвестиционно проучване на трасето. Основната цел е изпълнителят да предложи варианти за преодоляване на Петрохан и да остойности необходимите инвестиции. Проучването ще бъде извършено от Обединение "Петрохан 2019", в което участват "Трансконсулт 22" ООД и "Университет по архитектура, строителство и геодезия -Център за научни изследвания и проектиране" ЕООД, съобщиха от АПИ. Заданието трябва да бъде изпълнено за 180 дни срещу 330 000 лева.
Изпълнителят ще трябва да предложи поне 3 варианта за развитие на ново пътно трасе с тунел. Според резултатите от проучването ще бъде определен и габаритът на пътя. Проектантският екип ще трябва да даде яснота и за необходимите инвестиции, както и за разходите за поддръжка на участъка след изграждането му.
Следващият етап е процедура за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Едва след това ще бъде избран вариант за трасето и ще се пристъпи към изработване и на идеен проект на одобрения вариант. Като добавим и времето за изграждането, ясно е, че ни делят още доста години от времето, когато ще пътуваме през тунел.
Жителите на тази част от Северозападна България настояват за тунел под Петрохан от години, за да се развива икономически районът, който е "запушен" инфраструктурно. Хората дори събраха и внесоха подписка в Народното събрание с искане властите най-сетне да започнат строителството на дълго отлаганото съоръжение, което би скъсило с около 46 км разстоянието между София и Монтана.
Държавата предлага нова порция ДЦК за 200 млн. лв. Другата седмица Министерството на финансите ще предложи нова порция ДЦК за 200 млн. лв., стана ясно от съобщение на Българската народна банка (БНБ). Държавата планира да преотвори 20-годишна емисия облигации, от която първоначално предложи книжа през юни тази година. Това е петият аукцион в рамките на малко повече от два месеца, като общият обем поет нов дълг към момента достига 700.6 млн. лв.
Финансовият министър Владислав Горанов преди време заяви, че правителството планира да достигне заложения в бюджета за 2019 г. лимит за нов дълг от 1 млрд. лв., т.е. не е изключено до края на годината да има още емисии.
Удобен момент
Държавата се завърна на пазара на дълг след година и половина отсъствие, като през юни за първи път успя да пласира и 20-годишна емисия при добри условия. Факторите, които помагат за постигането на рекордно ниска доходност на проведените аукциони от началото на годината (виж таблицата), са няколко. От една страна, е гладът за вътрешен дълг - в момента ликвидността във финансовата система е голяма, а заради липса на емисии през последната година и половина много от инвеститорите излязоха на външните пазари. От друга страна, са очакванията през есента ЕЦБ да свали още повече лихвите. Индикаторите, че наближава нова световна икономическа криза, стават все повече и това прави пазарите предпазливи и кара инвеститорите да се насочват към държавни ценни книжа, което пък сваля доходността им на исторически ниски нива.
За какво са парите
Предвид рекордно ниските лихви и очакванията централните банки да ги понижат още сега изглежда подходящ момент държавата да понапълни фискалния резерв. Към средата на август (т.е. след като компаниите са превели дължимия ДДС) нивото му е под 10 млрд. лв., ако се съди по последните данни за баланса на управление "Емисионно" на БНБ. Междувременно Министерството на отбраната съобщи, че на 8 август България е превела 1.2 млрд. щатски долара по сделката за покупка на осем американски изтребителя F-16.
В допълнение, догодина предстоят падежи на ценни книжа в размер на 1.3 млрд. лв., от които над 1 млрд. са концентрирани в първите два месеца на 2019 г. Така правителството цели да избегне несигурността около състоянието на финансовите пазари непосредствено преди съответния падеж. От 2022 до 2024 г. пък падежират последователно три от еврооблигациите, емитирани на международните пазари, в размер на по над 1 млрд. евро всяка.
КЗК позволи на МВР да продължи търга за новите лични карти за 280 млн. лв. Търгът за нова електронна система за лични документи с биометрични данни продължава благодарение на решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), потвърдено от Върховния административен съд (ВАС).
В началото на юли Министерство на вътрешните работи (МВР) допусна до подаване на оферти два от четири кандидата. Единият от отхвърлените - Консорциум "Дермалог Ани БГ Консорциум", подаде жалба в средата на юли. В рамките на месец и КЗК, и ВАС отхвърлиха искането за спиране на процедурата. Определението на ВАС е от 16 август и в същия ден МВР покани допуснатите участници да подадат офертите си.
Масово личните карти на българите изтичат 2020-21 г. и ако се погледне графикът за този търг, то новият вид е-документи ще е наличен най-вероятно след повече от две години. И масово българите ще си преиздават от стария вариант.
Отстранените: МВР нарушава закона
Жалбоподателят е обединение "Дермалог Ани БГ консорциум", което се състои от германската биометрична Dermalog Identification Systems и унгарската Any Security Printing Company.
Те са отстранени, тъй като германците не са представили нужните документи, които да удостоверят нужния достъп до класифицирана информация. Според протокола на МВР е трябвало ведомствата в Германия да издадат удостоверение за сигурност на дружеството Dermalog Identification Systems, но националният орган по сигурност на информацията е уведомил с официално писмо, че проучването на фирмата отнема от три до шест месеца.
В жалбата си обединението посочва, че МВР е нарушило Закона за обществени поръчки (ЗОП). В документацията за участие не са били заложени ограничения във времето, на които възложителят може да се позове за събиране на информацията за достъп до класифицирана информация, и в протоколите не е уточнено кога комисията по процедурата е инициирала тази проверка, за да е ясно, че срокът е изтекъл. "Дермалог Ани БГ консорциум" твърди, че германските институции не са заявили, че фирмата не изпълнява изискването, а че проверката още продължава.
Консорциумът искаше да се спре процедурата, защото се накърнява икономическият им интерес, но и общественият такъв заради липсата на конкуренция и гаранция, че избраният победител ще притежава нужните качества.
Жалбоподателят твърди още, че незаконосъобразно са допуснати до етап подаване на оферти кандидатите "Веридос ГмбХ" и "Обединение Мюлбауер Ай Ди Сървисиз ГмбХ-С&Т". "Веридос" е собственост на две германски дружества, Giesecke+Devrient и Bundesdruckerei , а в другото обединение участват германската Muhlbauer ID Services и IT фирмата "С&Т България", български клон на S&T AG.
До 90 лева на камион за транзит през България. 90 лева ще струва преминаването през България на най-замърсяващите камиони категория над 12 тона с четири и повече оси. С 30 лева по-евтино ще излиза транзитът на камионите EURO 6. Сметката е за изминати 350 км между граничните пунктове Капитан Андреево и Калотина, показва изчислението на калкулатора на Националното тол управление и са на база тестова тарифа и обхват на пътищата с тол такса.
От вчера работят четири демонстрационни центъра в София, Пловдив, Варна и Русе, в които превозвачите могат да тестват издаването на маршрутни карти за тежкотоварни автомобили. Заложените тестови тарифи са между 18 и 25 ст. за километър, но реални суми няма да се начисляват. Въпреки това превозвачи бяха учудени, че трябва да платят 80 лева за маршрута София - Варна, защото на последното заседание на Консултативния съвет за обхвата и цените на тол системата са дискутирани по-ниски цени: между 12 и 15 ст. за най-екологичните тирове EURO 6, 16-17 ст. за най-масовите Евро 3 и 5 и 18-19 ст. за най-замърсяващите камиони.
В тестовите центрове с помощта на служители на Националното тол управление ще може да се тества купуването на маршрутни карти от четирите канала, по които АПИ ще ги продава - терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гише. Тестове са част от техническата експлоатация на тол системата, като в нея поетапно ще бъдат включвани отделни компоненти. След като тя приключи успешно, до няколко месеца, но не по-късно от 1 март 2020 г., ще започне и търговската й експлоатация, при която тежкотоварните автомобили ще преминат от винетки към тол такси.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |