Снимка: АПИ
До 820 милиона лева на година се очакват приходите от тол системата. Това показват прогнозните разчети на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). За момента предвидената тарифа за изминат километър варира между 18 и 25 стотинки за превозни средства над 3.5 тона. Това каза в сутрешния блок на bTV проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.
Асенов обясни, че при първоначалните разговори от страна на превозвачите е поискано допълнително оптимизиране на цените, като предстоят интензивни разговори за постигане на консенсус. Какъв ще е размерът на таксите за изминат километър затежкотоварните превозни средства и автобусите стане ясно, след като приключат тестовете. Преди това, обаче,
ще се търси консенсус
„В следващите седмици предвиждаме интензивни разговори в Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството и в работните групи към него, за да се постигне консенсус с превозвачите за тарифите и обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса", уточни проф. Асенов.
Той обясни, че тарифите под 15 ст. за изминат километър не са здравословни, при направени разходи за повече от 150 млн. лева за реализацията на системата, въпреки че все още няма официална информация за направените и планираните разходи. Според Балканския форум за транспорт и инфраструктура, обаче, държавата ще похарчи малко над 200 млн. лева.
При тарифи 18-25 ст. се очаква приходи от системата на стойност 600 млн. лв. При 15 ст. те ще са 550 млн. лв., като към тях ще бъдат добавени и 220 млн. лв. от винетки. Или предварителните разчети са за годишни приходи при покритие на тол системата върху 6000 км пътища за около 820 млн. лева. Според анализа на Световната банка (консултант по проекта за изграждане на системата), най-добрият вариант за изплащане на инвестициите за системата е таксата да е 70 стотинки на километър, което предизвика масово недоволство сред превозвачите.
По неговите думи,
започналите на 16 август тестове
на електронната система за събиране на тол такси се провеждат с последната тестова тарифа, обсъждана на Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството. „Това е между 18 и 25 стотинки на километър изминато разстояние за товарен камион над 12 т с 4 и повече оси. При тази тарифа още при първите тестове превозвачите видяха, че разстоянието София - Бургас струва 73 лв.", подчерта проф. Асенов.
При тарифи между 18 и 25 ст. на километър очакваните приходи са около 600-650 млн. лв. на година, добави той. Като се прибавят и 220 млн. лева от винетки за превозни средства под 3.5 тона, реалистичните очаквания са за 820 млн. лева годишни приходи.
Вижте още: Стартира тестването на тол системата
Допълнителен контрол ще се осъществява и чрез поставени сензори на земята, чрез които се извършва осово претегляне на дадено превозно средство, за да се изчисли дали е претоварено. „При установени нарушения органите поемат съответния камион и съставят акт и административно нарушение", каза още проф. Асенов.
Експертът обясни, че за момента е трудно да се говори за конкретна дата, на която ще стартира тол системата. По думите му, оптимистично погледнато, стартът й може да е на 1 февруари 2020 г., но крайния срок е заложен за 1 март 2020 г.
„Важно е добре да подготвим тол системата, за да заработи плавно и ефективно", подчерта проф. Асенов. Той обясни, че според измененията в Закона за пътищата, крайният срок е 1 март 2020 г., но екипът на АПИ има огромно желание да започнем и по-рано. Проф. Асенов напомни, че преди да бъде въведена тол системата в търговска експлоатация е необходимо Европейската комисия да нотифицира тарифите и обхвата на пътищата, за които ще се заплаща тол такса.
Тестовете в демо центровете
Асенов подчерта, че в момента тестовете вървят успешно и има интерес в демо центровете, където превозвачите изказват мнение и препоръки. На 20 август заработиха четирите центъра - в София, Пловдив, Варна и Русе.
В тях превозвачите ще могат да тестват издаването на маршрутни карти за тежкотоварни автомобили. Ще имат възможност да се запознаят и с т.нар. тол калкулатор, който на база тестови обхват на пътищата с тол такса и тестова тарифа ще изчислява дължимата такса за определен маршрут.
Центровете са отворени всеки работен ден от 14 до 18 часа. В тях с помощта на служители на Националното тол управление ще може да се тества купуването на маршрутни карти от четирите канала, по които АПИ ще ги продава - терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гише.
Центровете ще работят минимум два месеца и целта е служителите на АПИ в тях да отразят всички препоръки на превозвачите. При необходимост в тях ще се правят специализирани работни срещи, а по заявка ще може да се организират и обучения с представители на браншовите организации.
Още през първи яден е станало ясно, че най-честите притеснения са свързани с точките на интерес и избора на маршрути.
В столицата демонстрационният център ще е в административната сграда на бул. „Цар Борис III" №215, ет. 6, а в Пловдив (ул. „Христо Г. Данов" №22), Варна (бул. „Доктор Пискюлиев" №3) и Русе (ул. „Отец Паисий" №5) - в съответното Областно пътно управление. Превозвачите може да изпращат въпросите за въвеждането на тол системата и на електронния адрес: consult.toll@api.bg.
Очакванията са най-голям да е интересът към
маршрутните карти
След въвеждането в търговска експлоатация на тол системата ползвателят на републиканската пътна мрежа трябва да посочи начална и крайна точка на маршрута си, както и до четири междинни точки по заложения от него маршрут. Освен това трябва да въведе и техническите характеристики на пътното превозно средство (регистрационен номер, националност на пътното превозно средство, категория на ППС, емисионен клас, брой на оси). Системата автоматично ще предлага маршрут от ГКПП до ГКПП за улеснение на транзитния трафик, ще посочва още най-кратък и най-дълъг път. След като изчисли сумата системата ще попита клиента за потвърждение на въведените данни.
Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа от началото на активирането им. Регистрираните потребители (регистрацията е чрез електронния адрес през платформата за купуване на маршрутна карта) ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители - за днешния или за утрешния ден.
Другите два начина на тол таксуване са: чрез бордовите устройства и GPS тракерите, които са удобни за редовните ползватели на републиканските пътища.
Още по темата:
Окончателно: Пътните такси за изминато разстояние се отлагат за 1 март 2020 година
Продавачите на електронни винетки станаха трима
До 650 млн. лева от тол такси и електронни винетки се очакват всяка година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |