Снимка: iStock
Имаме по-добри шансове от Румъния за изграждане на завод на Volkswagen у нас. Това заяви пред "24 часа" Георги Ангелов, ст. икономист от “Отворено общество”.
Драмата с новия завод на Volkswagen не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права, отмяната на резултатите от местните избори, през отнемането на независимостта на централната банка, операцията в Сирия и т.н. И това едва ли ще са последните подобни развития.
Когато се прави дългосрочна инвестиция, има необходимост от сигурност и устойчивост. Не случайно договорът с Турция се отлага точно от надзорния съвет на Volkswagen – там са представителите на акционерите, които точно имат най-голям интерес да се грижат за дългосрочния интерес. Изпълнителните директори идват и си отиват, те повече мислят за краткосрочните финансови показатели. Надзорът е с по-стратегическа насоченост и засега явно няма необходимата увереност, за да подпише договора. Което дава определени шансове на България.
Разбира се, други страни от региона също искат да се възползват от ситуацията и да привлекат новия автомобилен завод. Румъния веднага поиска да възобнови преговорите, но проблемът е, че страната няма правителство. Коалиционното правителство на Виорика Дънчила беше свалено с вот на недоверие, а ново правителство все още няма.
В момента дори няма кой да издигне кандидат за еврокомисар на Румъния – президентът на страната твърди, че отиващото си правителство няма право да номинира еврокомисар, но самото правителство не е съгласно с това тълкувание. Заради липсата на еврокомисари от Румъния, Франция и Унгария се отложи влизането в длъжност на цялата Европейска комисия. Във всеки случай политическата ситуация в Румъния е сложна, което означава, че на този етап няма кой да води преговори и да поема дългосрочни ангажименти при евентуални преговори с Volkswagen.
От друга страна, Volkswagen е все повече притискан от срокове и няма много време за нови процедури и нови преговори. Програмата предвижда през ноември 2019 г. окончателно да е избрана площадка за автомобилния завод и веднага да започне строителството, за да може производството да влезе в експлоатация през 2022 г. Ако се спазват сроковете, най-голям шанс имат сегашните водещи кандидати – Турция и България. Нови кандидати може да се допуснат само при отлагане на сроковете. Съответно на този етап България е с по-добри шансове от други страни като Румъния.
Междувременно миналата седмица се състоя първото съвместно заседание на правителствата на Франция и Германия след подписването на договора от Аахен. В общата декларация след заседанието се подкрепя въвеждане на “въглеродно мито” при внос от трети страни, ако те не спазват екологичните стандарти. Подобна политика може да е проблем за евентуален завод в Турция, макар засега това да са само декларации, далече от законодателна инициатива.
Наскоро редица влиятелни представители на Европейския парламент – включително Манфред Вебер от най-голямата парламентарна група на ЕНП, и Райнхард Бютикофер, председател на Европейската партия на зелените – повдигнаха въпроса за непозволена държавна помощ, предоставена от Турция за новия завод на Volkswagen. При това положение въпросът не може да се неглижира. Ако ЕК излезе с негативно решение, целият смисъл на инвестицията в Турция се загубва – Volkswagen избра Турция именно заради щедрите държавни субсидии.
Припомняме, че теренът на бившия завод "Кремиковци", намиращ се в близост до столицата и до летището, който понастоящем е собственост на Първа инвестиционна банка (ПИБ), е бил единствената алтернатива, която е била разглеждана от Volkswagen на финалния етап на избора им на локация за техния нов завод.
Геополитическата ситуация и военният конфликт, в който участва Турция, в комбинация с по-изгодните условия, които България може да предложи на Volkswagen, може да се превърнат в решаващ фактор за концерна за избор на страната ни като локация за изграждането на новия си завод.
Инвестицията в размер на 1 млрд. евро би била от огромно значение за икономиката като цяло, особено в контекста на все по-силните сигнали за настъпването на следващата рецесия. Освен това привличането на най-големия европейски концерн ще е силна зелена светлина за много чуждестранни инвеститори.
Още по темата:
Volkswagen: Все още търсим най-доброто място за завода си
Volkswagen предпочита Турция пред България за новия си завод
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |