Снимка: БГНЕС
Проектът за удълбочаването на Варненския и Белославския залив е на обща стойност 350 милиона. Това е инфраструктура за държавата, за да могат да влизат стоки и товари. Това каза в сутрешни яблокс на bTV министърът на транспорта Росен Желязков.
По повод появили се информации, че това се прави, за да бъде подпомогнат ТЕЦ-Варна, чиито мажоритарен собственик е Ахмед Доган, Желязков подчерта: „Това не се прави заради ТЕЦ-Варна. Това не е за никой. Ние не правим пристанище, а отваряме вратата към морето."
Преди месец бе тиражирана информация, че в акваторията на Езерово, фирма, свързана с Доган, разработва пристанище с три корабни места. Планираната инвестиция е за 89 млн. евро.
„Ще направим така, че вратата на България по море - Варна, да бъде отворена за най-тежките кораби, които в момента не могат да влизат. Целта на проекта е да има удълбочаване до 13 метра. И по този начин транспортът поевтинява и прави нашето пристанище по-атрактивно. В момента търговската конкуренция на Черно море е там, където отиват товарите. Искаме товарите да влизат през Варна", обясни министърът на транспорта.
Румънците инвестират 1.1 млрд. евро в порта Кюстенджа
Основен конкурент на двете български пристанища - Варна и Бургас, е румънският порт Кюстенджа (Констанца), което е 18-то най-голямо в Европа. В него румънското правителство започна огромна инвестиция от 1.1 млрд. евро през 2017 година, като целта е целият проект, който ще се реализира поетапно, да бъде завършен до 2030 година.
Най-голямото румънско пристанище има cтpaтeгичecĸo знaчeниe ĸaĸтo зa северната ни съседка, тaĸa и зa EC, тъй ĸaтo e чacт oт двa евроепйски тpaнcпopтни ĸopидopa. Първият транш от инвестиицията е за нoви cĸлaдoви пoмeщeния и нoви cъopажeния зa oбpaбoтĸa нa ĸoнтeйнepи. C тяxнa пoмoщ пo-лecнo щe бъдaт oбpaбoтвaни cтoĸитe, пътyвaщи oт Изтoĸ нa Зaпaд и cypoвинитe, изпpaщaни в oбpaтнaтa пocoĸa.
Πpeдвидeнo e и paзшиpявaнe и мoдepнизиpaнe нa ĸoмyнaлнитe ycлyги в пpиcтaнищeтo, нa ĸeйoвeтe, изгpaждaнe нa cпeциaлни дълбoĸи дoĸoвe, ĸaĸтo и paзpaбoтвaнe нa cпeциaлизиpaни тepминaли, вĸлючитeлнo и за втeчнeн пpиpoдeн гaз.
Конкурентните предимства на пристанище Варна
Ако бъде реализиран по-бързо проектът на правителството, удолбоченото пристанище Варна ще привлече по-големи кораби и може да стане стратигечиски важен порт не само за България, но и за ЕС, заради близостта си с Босфора и пристанищата в източно Черно море. Освен, че е част от европейския транспортен коридор № 8 (Рейн, Майн, Дунав), но варненския порт е и част от международния транспортен коридор Трасека (Европа - Кавказ - Азия).
Още по темата:
Кои са най-големите пристанища в света
7 държави създадоха Съвет за Коридор Ориент/Източно Средиземноморие
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858090 |
GBP | 2.348700 |
CHF | 2.104400 |