Снимка БГНЕС
Най-често задаваният въпрос през последните дни е: Ще поскъпнат ли самолетните билети? Още повече, че България чрез министъра на финансите Владислав Горанов е сред инициаторите да се въведе екотакса за полетите.
Освен България, призивът към Европейската комисия да предложи законови промени за данъчно облагане на авиобизнеса заради въглеродните емисии, е подкрепен от Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Холандия. Това е станало по време на последното заседание на Съвета по икономически и финансови въпроси (Екофин) на ЕС, на което са участвали финансовите министри на страните-членки на ЕС.
Идеята
По думите на финансовия министър Горанов, твърденията за увеличаване на цените на самолетните билети са спекулативни и уточни, че той лично не е инициатор, а решението за присъединяването към декларацията-призив е взето на ниво Министерски съвет. Освен това, въвеждането на т.нар. въглероден данък за самолетните билети в целия Европейски съюз тепърва ще се дискутира и ще се изяснява с колко ще се повишат цените им.
"Предлагаме на комисията да обмисли вариант, който би могъл да бъде под формата на директива или регламент, с който да предложи вариант за оценка на въздействието, което авиационният бизнес оказва върху въглеродните емисии, тъй като на Европа има много такъв трафик", обясни Горанов пред журналисти след заседанието на правителството в сряда.
Мненията се поляризират
Поне засега противниците за новата екотакса са повече от привържениците, които са предимно представители на екологични организации. Хората, които не приемат идеята за новия данък, са категорични - щетите ще бъдат повече, като посочват за аргумент, че откакто повечето нискотарифни компании кацат и излитат от София, Варна и Бургас, приходите от краткотраен градски туризъм са се увеличили.
„За мен е шокиращо, че България се е присъединила към тази идея. Почти съм убеден, че това няма как да бъде прието, просто защото е спирачка за икономиката. Европа се самоубива с подобни действия", коментира пред Нова телевизия БоянРашев, експерт по управление на околната среда в България и управляващ партньор в консултантската компания "Денкщат".
Според него, идеята е да се съберат пари, които да бъдат насочени към жп транспорта, а авиацията да стане по-малко предпочитана. Дори данъкът да стане факт, хората ще продължат да използват авиоуслугите. Само относително бедните хора няма да могат да си позволят такъв тип пътуване, но голяма част от потребителите на авиолиниите ще продължат да летят. Ще се получи сходна ситуация на тази с акцизите на горивата за колите. Акцизът се увеличава, но намаление на потреблението не се отчита", обясни Рашев.
Преди време пред Националния борд по туризъм кметът Йорданка Фандъкова обясни, че с откриването на много линии с нискотарифни полети, са се увеличили посещенията на туристите през уикендите. Фандъкова представи и конкретни данни: През 2016 г. София влезе в топ 3 на европейските градове с най-висок ръст на чуждестранните туристи за периода 2009 г. - 2016 г. И този вид туризъм продължава да се развива. „За периода от 2008 до 2018 г. нарастват както броят на нощувките, така и броят на туристите. С 82% се е увеличил броят на чуждестранните туристи през последните 10 години. За 2018 г. спрямо 2017 г. имаме ръст на чуждестранните туристи с 4%, като най-много идват от Германия, Великобритания, Израел, Франция и др.", посочи Фандъкова.
България, обаче, вместо да плаща, като увеличава цените на билетите от София, Варна и Бургас, би трябвало да иска компенсация, като обезщетение заради замърсяването на прелитащите над страната самолети, кацащи на летището в Истанбул, което е само на 140 км от Бургас, предлагат от Института за анализ и оценка на туризма. „Голяма част от заходите на самолетите започват още на територията на България, така че тонове отработено гориво физически пада нашата страна", аргументира се Румен Драганов в сутрешния блок на БНТ.
Кои страни вече въвеждат екотаксата
Първа Холандия, без да пита ЕС, увеличи цената на всички самолетни билети със 7 евро, като увеличението ще влезе в сила през 2021 година. От догодина Франция въвежда данък до 18 евро за самолетните билети за всички полети от летищата във Франция. Според източници на „Ройтерс", запознати с намерението на френското правителство, около 1.5 евро ще е оскъпяването за билетите икономична класа, докато за бизнес класата - до 6-7 евро.
От новата мярка Франция очаква около 182 милиона евро годишно приходи, които ще бъдат инвестирани в зелени транспортни инфраструктурни проекти.
Още по темата:
Заплашен ли е българският туризъм от фалита на Thomas Cook?
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |