Снимка: Архив infostock.bg
GСЅ, камера и таблет ще учат по-честно новите шофьори, за да не убиват на пътя. По кой маршрут да кара за книжка кандидат-шофьорът ще решава GPS система, а не изпитващият. Това предвиждат промени в наредбата за провеждане на изпитите, публикувани за обществено обсъждане.
Предвижда се в учебната кола задължително да има техническо средство, което да определя маршрута. Него го донася изпитващият. Изключение се прави за мотоциклетите. Всъщност изпитващият влиза в автомобила с GPS, камера за видеонаблюдение и с таблет, на който ще нанася грешките на кандидата за книжка. Получава ги от автомобилната администрация.
GPS-ът трябва да осигурява директна видимост от мястото на изпитвания и да указва ясно и своевременно посоката, в която да продължи движението си кандидатът, е записано в промените.
Когато движението по зададения маршрут е невъзможно заради ремонт, задръстване или друга причина, се позволява промяната му.
Тази мярка се въвежда, за да се елиминира влиянието на изпитващия, както и корупцията при практическия изпит. В средите на автоинструкторите се смята, че изпитвачът на "Автомобилна администрация" може да избере за някой кандидат лесен маршрут, за да изкара той изпита, а на друг да бъде даден много труден, за да бъде скъсан. Допуска се, че това става при договорки с инструктора, за да взема скъсаният допълнителни часове.
Вдигат цената на стажа за пенсия c 10 лв., месецът вече ще се пpодава за 120,78 лв. C 9,90 лв. вдига цената за купуване на недостигащ стаж за пенсия Националният осигурителен институт. Така през 2020 г. за всеки месец недостигащ стаж ще трябва да се плащат по 120.78 лв.
Причината за увеличението на цената на стажа е, че от началото на 2020 г. минималният осигурителен доход на самоосигуряващите се ще е 610 лв. Според Кодекса за социално осигуряване именно върху него се изчислява цената на недостигащия за пенсиониране стаж. Размерът на вноската за пенсия остава непроменен -19,8% от минималния осигурителен доход на самоосигуряващите се.
Така от 1 януари една година стаж струва вече 1449,36 лв., а пълните 5 години ще излизат 7246,8 лв.
Купуването на стаж става все по-използвана опция от кандидатите за пенсия. Причината е, че все повече от хората в предпенсионна възраст имат т.нар. липсващи години в кариерите си, когато са били безработни, коментираха пред "24 часа" експерти от Националния осигурителен институт. В същото време продължава увеличаването на изискването за осигурителен стаж като част от пенсионната реформа от 2015 г. Целта е и мъжете, и жените да започнат да излизат в пенсия след 40 години осигурителен стаж.
През първите 9 месеца на 2019 година на пенсионерите не са им достигали средно 9,6 месеца стаж, за да придобият право на пенсия. През изминалата година един месец струваше 110,88 лв.
Банките с рекордна печалба от 1.5 млрд. лева. Печалбата на банките за първите 11 месеца на миналата година достигна рекордните 1,5 млрд. лв. Печалбата е с 4%, или с 59 млн. лв. по-голяма спрямо същия период на предходната година, обявиха от БНБ. За добрите резултати допринася намалението на лошите кредити. Разходите за обезценка на лоши заеми от януари до ноември са 419 млн. лв., при 450 млн. лв. година по-рано.
Към 30 ноември 2019 г. активите на банките възлизат на 112,5 млрд. лв., сочат данните на БНБ. През ноември активите на банките намаляват с 800 млн. лв. Това се дължи на свиване на отпуснатите кредити, както и на инвестициите в дъщерни дружества, става ясно от данните на Централната банка. В края на ноември делът на наличните пари, средствата в БНБ и другите депозити на банките са 15,6% от активите им, вложенията им в ценни книжа имат дял от 12,7%, а отпуснатите кредити са 66,4% от активите им.
Общият размер на отпуснатите кредити от банките намаляват през ноември с 848 млн. лв. до 94,2 млрд. лв. Вземанията от кредитни институции се свиват с 2,2 млрд. лв. (12,6%) до 15,4 млрд. лв., а брутният кредитен портфейл на банките се увеличава с 1,3 млрд. лв. (2,1%) до 66,6 млрд. лв.
Нарастват заемите за нефинансови дружества - с 227 млн. лв. (0,6%), за домакинства - с 205 млн. лв. (0,9%), за сектор „държавно управление" - с 14 млн. лв. (1,6%), както и за други финансови компании - с 902 млн. лв. (25%).
Шофьорският изпит става реалити шоу. Шофьорският изпит да се превърне в нещо като риалити шоу чрез тотално видеоследене на кандидата и при решаването на листовки, и при кормуването. Мерките са против купуването и продаването на шофьорски книжки и целта им е да намали корупцията в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", бившата ДАИ. Предлагат се чрез промени в наредбата за провеждане на изпити за правоспособност за управление на МПС.
Камери и изолирани помещения - т. нар. бели стаи, бяха въведени още през 2017 г. за теоретичните изпити на кандидат шофьорите. Новото е, че при влизането в помещението, където се решават листовки, новобранецът ще минава през стационарна металдетекторна рамка. Преди това той ще оставя и заключва в шкафче телефона си и всякакви други електронни и метални предмети. За всеки случай ще проверяват и дрехите му с преносим уред.
В стаята ще има и монтиран скенер за засичане на радиоизлъчвания. Преди началото на изпита лицето на кандидата ще бъде фотографирано от инспектори от ДАИ, а компютърна система за лицево разпознаване ще сравнява изображението със снимката в личната карта. При несъответствие тестът се проваля. През цялото време на решаване на листовки лицето на кандидата ще бъде снимано с камера. На 5 пъти автоматично изображенията ще се сравняват с първата снимка, направено преди началото на изпита.
Предвижда се още съдържанието на листовките още в момента да бъде генерирано на случаен принцип, за да няма възможност да се знаят предварително отговорите. По същата логика при изпита по кормуване маршрутът на учебния автомобил ще се определя от навигационен уред. И в купето кандидат шофьорът и изпитващият от ДАИ ще бъдат снимани през цялото време, а разговорите им - записвани.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |