Снимка: Архив infostock.bg
Oчакване! Борисов свиква коалиционния съвет за нов министър на екологията. Премиерът Бойко Борисов и лидерите на патриотите ще обсъждат оставката на министъра на околната среда и водите Нено Димов. Кога обаче ще има коалиционен съвет по въпроса, засега не е ясно.
"Ще говоря с коалиционните партньори. Тези, които са пряко назначени от ГЕРБ: не ги коментирам", заяви Бойко Борисов вчера по обед на излизане от заседанието на КСНС при президента.
"Борбата с корупцията и безотговорността си има материално измерение. Така че колегите от МВР и ДАНС работеха от много време, седмици наред. Подготвиха каквото беше достатъчно, предадоха го на прокуратурата. Оттук вече прокурорите са господари на производството. Мога само да ги поздравя, че така активно работят", коментира премиерът нахлуването на спецпрокуратурата в сградата на министерството на околната среда и ареста на шефа на ВиК в Перник.
Министърът на вътрешните работи Младен Маринов също коментира акцията, свързана с водната криза в Перник. Той отбеляза, че се провеждат процесуално-следствени действия под надзора на Специализираната прокуратура. От доста време има проблем с питейната вода в Перник, през цялото време премиерът е уведомяван от мен и сме срещнали пълна подкрепа, обясни Маринов. Допълни, че ще бъде извършен мониторинг и там, където има данни за престъпление, ще бъде докладвано на прокуратурата. Нека колегите си свършат работата, добави той.
ЕК: България дава най-много пари за лекарства и болници, а липсва профилактика. Сърдечносъдовите заболявания като инсулти и инфаркти и онкологичните, сред които основно рак на белия дроб, на дебелото черео и на гърдата, са водещите причини за смърт у нас. В голяма степен те се дължат на разпространените сред българите вредни навици като тютюнопушене, употреба на алкохол и нездравословно хранене И въпреки че средната продължителност на живот в България е нараснала с над 3 години през периода 2000-2017 г. -от 71,6 на 74Д тя остава най-ниската в Европейския съюз.
Това са част от основните изводи в доклад на Европейската комисия за състоянието на здравеопазването в ЕС и в частност на България. Той бе представен официално в четвъртък от експерти на комисията и на Европейската обсерватория за здравни системи и политики, след като в края на ноември докладите за здравните профили на отделните държави от съюза бяха публикувани на сайта на комисията.
Сред основните акценти, които експертите отличиха като проблеми за страната ни, са слабо развитата профилактика на лечими заболявания, най-голям дял на директните плащания от джоба на пациентите, твърде големите разходи за лекарства, високият процент на хора, които имат проблем с достъпа до здравни грижи, неравномерното разпределение на лекари и твърде малкият дял на джипита сред тях.
Без глоби за дребни нарушения. Извършителите на маловажно нарушение могат да се разминат без глоба, или да сключат споразумение, с което да намалят значително сумата, която трябва да плащат. Това предвиждат промени в Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), публикувани за обществено обсъждане.
Подобни поправки бяха предложени и през юни м. г., но бяха върнати за допълнителни уточнения, след като юристи откриха куп нелогични и недомислени текстове.
За маловажно административно нарушение и сега в ЗАНН може да не бъде налагана глоба, но по новите текстове наказващият орган е длъжен да предупреди писмено нарушителя, че ако до 1 година извърши друго подобно нарушение на същия нормативен акт, вече няма да се размине без глоба. Дадена е и подробна дефиниция на "явно маловажен случай" - когато нарушението е с незначителна степен за обществена опасност, а при неизпълнение на задължения от еднолични търговци и фирми към държавата и общините, когато липсват или са незначителни вредните последици в сравнение с обикновени случаи при аналогични нарушения.
Изрично е записано, че не може да се издават писмени предупреждения вместо глоба за нарушения, извършени от пияни или дрогирани шофьори.
Изцяло нови са правилата за сключване на споразумение между нарушителя и наказващия орган, като целта е да се облекчи и процедурата по доказване, и работата на съдилищата.
Предлагат бързи кредити с неравноправни клаузи. Бързи кредити с неравноправни клаузи предлагат редица компании, затова хората трябва да внимават какво подписват и да знаят правата си. В желанието си хората да изкарат по-добри празници или да направят подобрения в дома си често прибягват до финансиране чрез бързи кредити. „Предвид нуждите, за които се взимат, това са предимно кредитни продукти, които се отпускат бързо и не надвишават суми от 10 хил. лв. При тези продукти срокът за връщане на заема е кратък (в повечето случаи не по-дълъг от година) и съответно лихвеният процент е по-висок, в което няма нищо лошо и неестествено. Но тук проблемите са свързани не с високия лихвен процент, а с неравноправните клаузи, които поставят потребителите в условия на задлъжнялост към кредитните институции на основание, забранено от закона", коментира Стоил Алипиев, председател на Националната асоциация за защита на потребителите.
Най-често срещаните неравноправни клаузи в общите условия са за такси и комисионни за разглеждане и управление на кредита, едностранно покачване на лихвени проценти и кога институцията може да изиска цялата сума по кредита.
За да избегнат дълги съдебни процеси потребителите могат да отнасят споровете пред секторна помирителна комисия. „Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на финансовите услуги през 2018 г. е сезирана със 17 заявления, потях са образувани 15 помирителни производства. Не са образувани помирителни производства по 2 заявления, тъй като исканията са недопустими. Приключилите за година помирителни производства са 17, от които 10 са от 2018 г., а 7 от 2017 г.
Автоинструктори излизат на протест срещу промените в курсовете. Автоинструктори излизат на национален протест срещу промените в шофьорските курсове. На 14 януари (вторник) преподаватели и учебни коли от цялата страна ще се съберат на пл. Батенберг в София.
Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема, смятат организаторите на протеста.
Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори. В тази връзка протестиращите търсят отговор дали е възможно фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи. Възникват съмнения дали промените не се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система. От браншът смятат, че е възможно да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма.
Заради транспорт деца не ходят на училище. Над 520 деца от пазарджишки села за четвърти ден не успяха да отидат на училище вчера заради липса на транспорт. Причина за това е, че от началото на годината в областта е в сила нова транспортна схема, според която има значително намаляване на курсовете на автобусите до определени населени места.
Министърът на образованието Красимир Вълчев е обещал да осигури два допълнителни училищни автобуса на засегнатите от транспортната криза общини в Пазарджишка област, но не е ясно кога ще стане това. Според шефката на Регионалното управление на образованието Валентина Кайтазова процедурата по осигуряването на автобусите щяла да приключи през март. Единият автобус е нужен на училището в село Величково, с който да се превозват ученици от съседните села, а другият - за община Лисичово.
За учениците от Боримечково обаче все още няма решение. Не по-леко е положението и в селата Лозен, Ковачево, община Септември, Левски и Елшица, община Панагюрище, Тополи дол. През първите дни от началото на кризата с транспорта стана ясно, че учители извозват част от децата с личните си автомобили.
Директори на учебни заведения ще внесат искане в община Пазарджик за преразглеждане на автобусните разписания с фирмата-превозвач. Жителите на 20 села от Пазарджик, Лесичово и Септември вече организираха подписка, в която настояват премиерът Бойко Борисов да се намеси при решаването на транспортната криза в региона.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |