Снимка: БГНЕС
Отдавна се говори за повишаване цените за платеното паркиране в София, но изглежда идеята, както се казва, вече е узряла за решаване, защото тя ще бъда обсъждана на заседание на Столичния общински съвет до края на месеца, съобщават от общината.
Успоредно с това в момента се провеждат обществени обсъждания за увеличаване на зелената зона в столичните квартали „Редута", „Гео Милев", „Христо Смирненски" и „Христо Ботев". Не всичко върви по план, тъй като по време на обсъждането в район "Изгрев" идеята от живеещите в квартала беше отхвърлена.
Капацитетът на двете зони е достигнат
Равносметката на Центъра за градска мобилност показва, че капацитетът за платено паркиране в „синя" и „зелена" зона е достигнат и местата, особено в центъра на София се запълват ежедневно до 90 процента.
Това се оказва и основният аргумент за повишаване на почасовото платено паркиране, а в подкрепа на тази идея са живеещите в съответните зони. „Те са основният двигател, който иска увеличаване на цената, защото самите те няма къде да паркират", обясни заместник кметът по транспорт и градска мобилност на столицата Кристиан Кръстев пред bTV. Какво ще бъде новата цена ще стане ясно след анализ на Центъра за градска мобилност. Според източници от общината, най-вероятно няма да има драстично поскъпване, а повишение с 50 стотинки за двете зони било приемливо - съответно 2.50 лв. на час за „синя зона" и 1.50 лв. на час за „зелена зона".
Още аргументи за поскъпването
Според столичния зам.-кмет, по-скъпата цена ще накара софиянци да слязат от колите си и да използват по-често градския транспорт. За целта общината е планирала да увеличи превозните средства в градския транспорт, вкл. и в метрото в пиковите часове сутрин и вечер.
И още един аргумент посочи Кръстев: „Личните автомобил генерират повече трафик и замърсяване с фини прахови частици. Паркирането в зоните е част от решаването на проблемите с трафика и чистотата на въздуха."
Пръв в публичното пространство обяви идеята за повишаване цената за платеното паркиране главният архитект на София Здравко Здравков. В интервю за БНТ преди две седмици той каза: „В столицата трябва да се търси начин за редуциране на автомобилите на глава от населението, а едни от вариантите е по-скъпи зони за паркиране, както и създаването на нови такива." По думите на арх. Здравков, в борбата с многото коли в София може да се мисли и за ограничаването на достъпа им в центъра. Той съобщи още, че през 1961 г. София е била планирана за 81 автомобила на 1000 човека. Десет години по късно, през 80-те години София е била планирана за 250 автомобила на 1000 човека. „В момента надвишаваме 520 автомобила на 1000 човека", подчерта главният архитект.
Вижте още: Екостикери за колите срещу мръсния въздух в градовете
Последното разширение на „зелената зона" в София беше в началото на ноември 2018 г., когато местата за платено паркиране бяха увеличени с 5500 в "Оборище", "Лозенец", "Възраждане" и "Красно село". С разширението от 1 ноември 2018 г. общият брой на местата за паркиране в синята и зелената зона се увеличиха на 28 000.
Ако плановете на Столична община се реализират, още тази година броят на платените места в София ще се увеличи с нови около 5 000. На този етап няма изгледи да бъде решен друг съществен проблем с паркирането. Става въпрос за територии, които не са обхванати от двете зони, но са близко до метростанции. Там местата са блокирани от сутринта с паркирани автомобили на хора, които не живеят в района, но ползват метрото.
Границите на „синята" и „зелената" зони
Ето и действащата карта на ЦГМ за двете зони за платено паркиране от 1 ноември 2018 година
"Синята зона" е оградена от булевардите: "Христо Ботев", бул. "Тодор Александров", бул. "Княз Ал. Дондуков", бул. "Васил Левски", бул. "Ген. М. Д. Скобелев". По граничните булеварди от обхвата на зоната, действа режим на почасово платено паркиране "Синя зона".
„Зелената зона" е оградена следните булеварди и улици: бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Белоградчик", ул. "Веслец", ул. "Клокотница", ул. "Будапеща", ул. "Козлодуй", ул. "Константин Стоилов", бул. "Ген. Данаил Николаев", бул. "Ситняково", бул. "Михай Еминеску", бул. "Цариградско шосе", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Драган Цанков"', ул. "Митрополит Кирил Видински", ул. "Йосиф Петров", пл. "Велчова завера", ул. "Стоян Михайловски", бул. "Пейо Яворов", бул. "Никола Й. Вапцаров", ул. "Атанас Луков", ул. "Люба Величкова", ул. "Сребърна", ул. "Хенрих Ибсен", ул. "Козяк'', ул. "Св. Осий Кордобски", ул. "Св. Атанасий Велики", ул. "Козяк", ул. "Света Троица", ул. "Никола Образописов", ул. "Епископ Протоген", граница на "Южен Парк", бул. "Арсеналски", бул. "Черни връх", бул. "България", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Витоша"/ до ул. "Бяла черква" и обратно до бул. "България"/, бул. "България", бул. "Академик Иван Е. Гешов", ул. "Хан Пресиян", ул. "Здраве", бул. "Пенчо Славейков", ул. "Св. Георги Софийски", бул. "Академик Иван Е. Гешов", бул. "Ген. Едуард И. Тотлебен", ул. "Йоаким Кърчовски", ул. "Камен Андреев", ул. "Охридско езеро", ул. "Гюешево", бул. "Инж. Иван Иванов", бул. "Ал. Стамболийски", ул. Димитър Петков" /до ул. "Д-р Калинков" и обратно/, бул. "Ал. Стамболийски", бул. "Константин Величков", бул. "Сливница", ул. "Опълченска". По граничните булеварди посочващи обхвата на зоната, действа режим на почасово платено паркиране "Зелена зона".
Още по темата:
SMS-ите за паркиране за "синя" и "зелена" зони в София без посредник
Ограничават скоростта на тротинетките, 157 паркинги в София за двуколесните возила
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |