Снимка: Личен архив
В резултат на нарастващия интерес на компаниите към създаване на офис пространства, които стимулират иновациите, креативността и екипното сътрудничество, офисите ще се превръщат в централно място за колаборация и осъществяване на различни корпоративни активности. Това е един от изводите на консултантската компания Colliers в последния й доклад, обобщаващ резултатите от проведеното от нея проучване за впечатленията на служителите от дистанционната работа през периода, в който света премина през пандемия от COVID-19.
Над 5,000 души от цял свят, представляващи 18 различни индустрии, са се включили в проучването. В него те са споделили, че биха предпочели техните работодатели да им оставят налична възможността да продължат да работят от вкъщи за определен период от време след края на пандемията. Едновременно с това, са изразили и желанието си да започнат да общуват с колегите си лице в лице. Някои от участниците са заявили, че изпитват необходимост от поставянето на ясно очертана граница между работа и личен живот. В доклада на Colliers се твърди и че офисът ще продължи да бъде нужен, но компаниите вероятно ще започнат все повече да се ориентират към въвеждането на практики за дистанционна работа.
„Нагласите към работата от вкъщи бяха поставени на изпитание в периода на пандемията“, казва Яняп Боогард, Директор консултантски услуги за офис пространства, Colliers EMEA. “Най-голямата изненада за много компании беше откритието, че дистанционната работа е приложима за тях, без тя да води до загуба на продуктивност и да вреди на усещането за свързаност между членовете на екипа. Това стана причина за редица бизнеси да преосмислят своите процеси, корпоративна култура и като цяло бъдещето на работното място“.
„Независимо от случващото се значението на офиса продължава да бъде съществено, тъй като е трудно да се изгради и поддържа фирмена култура от разстояние. Необходими са интеракции лице в лице, за да може да се създаде истинска, изпълнена със съдържание връзка между хората“, продължава Яняп. „COVID-19 ще бъде катализатор на еволюцията на офисния дизайн, предизвиквайки работодателите да открият правилната формула за дистанционна работа“.
„Съществуват отлични примери за компании, които са трансформирали работните си пространства по начин, който стимулира екипната работа, сътрудничеството и креативността, но има и такива, които все още търсят посоката. След коронавирус пандемията ще е необходимо да се преосмисли начина на използване на офисите и техният дизайн, за да може той да отразява и да съответства на корпоративния бранд, култура и ценности.“
За да оползотворят максимално пространствата, с които разполагат, компаниите ще трябва да променят начина, по който ги използват като планират ефективно комбинацията от работа от офиса и от разстояние. Яняп добавя: „Много от успешните иновации и сътрудничества са се появили неочаквано и спонтанно, а това е по-трудно да се случи посредством видео разговори. Работодателите трябва да открият правилния баланс между осигуряването на достатъчно място за срещи между хората, когато се нуждаят от такова и ефективното управление на работата от офиса така, че да се избегнат пикове в заетостта на пространството.
Още по темата:
Спад на наетите офиси от началото на 2020 г.
60% от работодателите в САЩ съкращават персонала си или спират да пускат нови обяви
Colliers: Октомври и ноември - определящи за производствената активност в ЕМЕА
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |