Снимка: iStock
Производителят на спортни състезателни автомобили и електромобили СИН КАРС Индъстри подаде заявка за регистрация на сегмента "Пазар за растеж на МСП" (BEAM) на Българската фондова борса.
Това е втората компания от иновативен сектор, която желае да придобие публичен статут на новия пазар BEAM. СИН КАРС Индъстри ще предложи до 2 млн. акции с номинал 1 лв. всяка, като предлагането ще се проведе на 1 юни 2021 г.
Минимумът за успешно предлагане е предвиден да бъде 250 000 записани нови акции. Мениджър на емисията е ЕЛАНА Трейдинг.
СИН КАРС Индъстри с размах към европейския и световния пазар на електромобили
“СИН КАРС ИНДЪСТРИ" АД е създадена през 2018 г. като продължител на част от дейността на “СИН КАРС” – бизнес с 10-годишен опит в разработването и производството на спортни състезателни автомобили, които участват в световния шампионат GT4.
Първият български спортен и състезателен автомобил SIN R1 вече има славна история от над 30 първи места на три континента. Производителят има европейско одобрение за автомобилно производство, а базата от 6000 кв.м. се намира в гр. Русе.
В последните три години новият иновативен проект на дружеството е за производство на електрически автомобили на базата на универсална платформа - L City. Компанията организира в Русе производството на шасита, части за купе и други компоненти за електрически автомобили, а самото сглобяване ще се прави в базата на компанията в Германия.
Създател и мажоритарен собственик на СИН КАРС Индъстри е инж. Росен Даскалов, който е и бивш автомобилен състезател, с 30-годишен опит в автомобилния спорт и индустрия. Визията за развитието на иновативното производство на електромобили е продуктите да са основно насочени за европейския пазар, за да се отговори на бързо разрастващите се нужди от този сектор.
Ускорител на експанзията в точния момент
СИН КАРС Индъстри е с капитал на стойност 18.5 млн. лв., като вече е привлякла извънборсово и първия си нов акционер - това е софтуерната компания ВИ КИ ЕЙ СОЛЮШЪНС ЕООД, която придоби 500 000 акции.
В момента се водят преговори и с други чуждестранни стратегически инвеститори. От друга страна компанията вече има споразумения с чуждестранни партньори катo VALOE – финландска технологична компания, специализирана в областта на фотоволтаичните технологии, с която има подписано споразумение за разработване и създаване на прототипи и масово производство на интегрирана фотоволтаична система за лекотоварния електромобил L CITY.
Друг важен партньор е френската компания MONDIAL, за които СИН КАРС Индъстри разработи прототип за рикша TUK TUK върху платформата L CITY. Компанията скоро подписа и споразумение с МИЛАРА ИНТЕРНЕШЪНЪЛ ООД за разработване и индустриализация на електрически превозни средства.
Производителят на електромобили планира в следващите 5 години да внедри успешно разработените тестови продукти на база пазарен интерес и да развие капацитет за производство на големи серии – до 20 000 електромобили на година.
Първоначално електроавтомобилите ще се предлагат основно в Германия – най-разрастващият се пазар, откъдето ще се осъществи и маркетинговата стратегия за всички пазари в Европа.
Имаме вече разработени възможности за разширяване на точките на сглобяване и дистрибуция в Белгия, Нидерландия и Великобритания. Междувременно компанията продължава производството на състезателни автомобили.
Търсеният капитал от новата емисия акции на пазара BEAM е предназначен за установяване на представителство на компанията в Германия, изграждане на роботизирана линия в завода в Русе за производство на шасита по модела ММ (Matrix Manufacturing), както и закупуване на машини и осигуряване на капацитета за серийно производство на електромобили в крайдунавския град.
Защо СИН КАРС Индъстри е инвестиция с потенциал за успех?
Доказан опит
СИН КАРС Индъстри вече има история в създаването на иновативен продукт в автомобилната индустрия, който е постигнал успехи в съревнование с историческите имена в сферата, с продажби на три континента.
Иновативни продукти
На тази база е създадена и уникална мултифункционална платформа L CITY, специално конструирана за създаването на електромобили, която е защитена с полезен модел и патент. Огромно иновативно предимство за компанията е и Matrix Manufacturing или „матричното производство”. Това е най-нова удобна система от клетки с роботи, които могат да се доизграждат така, че не е необходимо първоначално да се инвестира в огромна инфраструктура за производство, а може да се работи гъвкаво и постепенно с по-нисък разход за развиване на бизнеса. За нея е необходима 10 пъти по-малка площ за изграждане на завод, 50 % по-ниски капиталови и оперативни разходи и много по-малко време за организирането на точки на сглобяване.
Пазари с растеж
Възможност за бързото включване на най-разрастващия се пазар в Германия, както и оттам - на европейския, дава създадената от СИН КАРС Индъстри немска компания L CITY Аutomotive GmbH, базирана в Мюнхен, Германия, с която се осъществява сглобяването на произведените в България шасита, които придобиват вече марка Made in Germany и това дава достъп за продажби на немския и другите европейски пазари. Важно е да се посочи, че Германия и другите европейски държави дават солидни бонуси за покупки на електромобили, за да стимулира намаляването на вредните емисии и зеленото потребление. Освен партньорствата, които се създават на европейския пазар, вече има преговори и в САЩ.
Глобален инвеститорски интерес
Огромно предимство в момента е доколко си бърз и гъвкав да влезеш в растящия пазар. Големите автомобилни концерни са по-бавни в реализирането на стратегически промени. Млади компании - нашумелите производители на електромобили NIO, Rivian и Arrival - доказаха през 2020 г., че въпреки липсата на опит в автомобилостроенето, с добър продукт и бързи решения е възможно достигането на милиардни пазарни капитализации.
За разлика от СИН КАРС Индъстри, която има зад себе си опит и произведени продукти, амeрикaнcкият cтaртъп Riviаn, кoйтo вce oщe нe e прoизвeл нитo eдин ceриeн eлeктрoмoбил, cключи дoгoвoр c Аmаzоn зa дocтaвкaтa нa 100 000 eлeктричecки буса. За финансирането на мащабния проект Rivian успя да набере близо 3 млрд. долара от инвеститори като самите Amazon, Ford Motors, Cox Automotive и BlackRock, като през последната година бяха добавени нови 2.5 млрд. долара – инвеститори са Soros Fund Management LLC, Coatue, Fidelity Management и др.
Друг пример за такава компания е ARRIVAL LTD. – британски производител на електрически лекотоварни превозни средства. През октомври, 2020г., с помощта на BlackRock Inc., компанията събра 118 милиона щатски долара, добавяйки ги към вече вложени 111 милиона долара от корейските Hyundai Motor Co. и Kia Motors Corp. През март, 2021г., ARRIVAL се сля с компания тип SPAC CIIG MERGER Corp., благодарение на което ARRIVAL излезе на американската фондова борса NASDAQ и беше оценена на 13 милиарда долара.
Перспективата на публично търгуваната компания
Потенциалът за инвестиция в компания с капацитет да направи бърза пътека в растящ пазар е неоспоримо привлекателен за инвеститорите с желание за капиталови печалби, но в допълнение тези стратегически случаи предлагат и следващ етап на потенциал при публично търгувана компания поради възможностите за привличане на стратегически инвеститор от един от най-стабилните сектори.
Потенциал на пазара на електромобили
Глобалните продажби на електромобили растат шеметно от 2016 до 2018 г. с 60%, като през 2019 г. те достигат 2.3 млн. броя, по данни на анализаторската компания McKinsey & Company. Те остават единственият растящ сегмент в рамките на автомобилната индустрия в последната година.
По данни на германската фирма IAA Mobility, само за 2020 година най-много регистрации на нови електромобили има в Европа - 1 368 167, като лидер е Германия с 394 943 бройки. Новите правила за вредни емисии от въглероден диоксид в глобален план притискат производителите на автомобили да се насочват все повече към електрически коли, за да избягнат огромни глоби за нарушаване на „зелените“ правила. ЕС поставя изключително тежки правила на автомобилните компании, като им постави целта да намалят въглеродните си емисии с 40% между 2007 и 2021 г.
Германия скоро ще задмине Норвегия като основен пазар на електромобили в Европа, защото дава стимули под формата на екологичен бонус от 4000 евро за електрически превозни средства. Приет е пакет, според който бонусите за закупуване на електрически коли с цена до 40 хил. евро ще достигнат до 6000 евро, което ще изравни разходите за покупка на електромобил с тези за автомобил с двигател с вътрешно горене.
Във Франция от друга страна, ако замените стария си автомобил с нов електромобил с цена до 45000 евро, ще получите държавна помощ от 11 000 евро. Според консултантската компания Deloitte, през 2022 г. цената на електромобилите ще се изравни с тези с двигателите с вътрешно горене. Други анализи посочват тенденцията да се реализира през 2025 г.
Източник: СИН КАРС ИНДЪСТРИ АД