Снимка: Син Карс
Производителят на спортни състезателни автомобили и електромобили Син Карс Индъстри подаде заявка за регистрация на сегмента "Пазар за растеж на МСП" (BEAM) на Българската фондова борса. Това е втората компания от иновативен сектор, която желае да придобие публичен статут на новия пазар BEAM. За повече подробности потърсихме Росен Даскалов*, Изпълнителен директор, Председател на Съвета на Директорите и създател на компанията „Син Карс Индъстри“ АД:
Г-н Даскалов, защо СИН КАРС не е типичен стартъп?
Бизнесът в сферата на автомобилостроенето стартира още през 2012г. със създаването на компанията „Син Карс Интернешънъл” ЕООД и първия български спортен и състезателен автомобил SIN R1. Хомологирането му за GT4 шампионата в световен мащаб и стъпването с продажби на 3 континета са доказателства за натрупания опит и успешната реализация на продуктите на компанията. След близо 10 години тестване, прототипване, участие в състезания и многобройни изложения, създадохме и наложихме марката SIN CARS не само в Европа, но и в Австралия и Америка. През 2016г. получихме европейско одобрение за производител на автомобили. Направените разходи за разработване, развитие и тестване на автомобилите и електромобилите на компанията, инвестициите в маркетинг с цел популяризиране на продуктите, технологичния напредък, както и разходите за участие в панаири и изложения, са вече факт.
Първоначалният етап от инвестицията е преминат, което означава, че критичната точка за компанията е преодоляна. Във връзка с опитите за намаляване на вредните емисии и електрифицирането в световен мащаб, проектът на компанията за производство на електромобили е естественото продължение на бизнеса в посока прилагане на натрупаните знания и опит.
Какъв е профилът на типичния купувач на L CITY Utility, към когото е насочен?
Фокусирани сме към бизнеса, който има нужда от добро решение за своите доставки. Мултифункционалността на платформата и сглобяването по индувидуална поръчка ще ни позволи да предостaвим индувидуално решение за всеки наш клиент. Нашата целева група клиенти са целия спектър от търговци (магазини, производители на стоки, аптеки, ресторанти, куриерски фирми, пощенски служби, доставчици на туристически услуги и др.). Вярваме, че бъдещите собственици на електромобила L CITY, ще са хора, които ще оценят възможността да имат иновативно превозно средство, което ще им осигури ефективност на разходите при ползването му, и което ще ползват в съответствие с глобалната стратегия за Зелена Европа и чисто бъдеще.
Ще продаваме основно в Германия и западна Европа. Разбира се България е много важна за нас като пазар и ще направим всичко възможно да осигурим оптимални условия за нашите клиенти на местно ниво.
Какви продажби на електрическия автомобил очаквате през следващите няколко години?
Имаме подписани споразумения за намерение за покупка на електромобили с няколко от най-големите фирми в България, като Софарма, Транспрес, Еконт, ИРИМ, Елит Кар, супермаркети ЦБА и др. След представянето на L CITY в Германия ще обявим и бъдещите ни клиенти от Европа. Имаме както оптимистична прогноза, така и песимистична и реалистична относно обема на продажбите. Като отговорна компания текущите ни планове са структурирани така, че със сигурност да изпълним песимистичната прогноза, за да си гарантираме реализиране на печалба след 2 до 3 години. Това, което реално искаме и смятаме, че имаме потенциал да направим, е да достигнем обем от до 20 000 електромобила годишно след 5 години.
Какъв ще бъде средният пробег с едно зареждане на електромобила и може ли да бъде оптимизиран в бъдеще?
Нашият продукт е с добра цена и нужното качество, съобразен е с нуждите на бизнеса и ще предложи сериозно улеснение за много компании. Като решение за бизнеси, използващи лекотоварни автомобили за дейността си, които ежедневно правят над 100 км пробег, L CITY ще бъде особено атрактивно и правилно решение, което ще им даде възможност за до 250-300км. пробег на ден (в зависимост от натовареността на електромобила), и което в 10-годишен срок ще възвърне направената инвестиция за закупуването на L CITY. Моделът с интегрирани соларни панели по външните части на електромобила ще даде възможност за допълнително зареждане на батерията от слънчевата енергия и съответно – възможност за допълнителен пробег от около още 70 км. на ден.
Електромобил за бизнес доставки е много иновативна ниша. Планирате ли разширяване на продажбите на електромобили и за лични нужди ?
Истината е, че в сегмента за електромобили за лични нужда, не бихме могли да се конкурираме с установените автомобилни производители. Нямаме възможност да постигнем конкуретна на тяхната цена. За щастие при електромобилите за доставки сме успели да се преборим с това, именно за това сме се концентрирали в тази посока.
Има ли заявен интерес към платформата за електрически автомобили от други големи производители на автомобили?
На този етап нямаме заявен интерес от големи производители на автомобили, но сме сигурни, че съвсем скоро и това ще стане. Големите автомобилни концерни са доста тромави в промяната на производствения процес и посоката, в която са поели. За тях е по-лесно и привлекателно да потърсят сътрудничество с по-малка компания. Традиционните автопроизводители все още не са готови да задоволят това търсене нито с достатъчно надеждни и гъвкави модели, нито с достатъчен капацитет за производство. Затова и това търсене се задоволява предимно от новосъздадени компании, които успяват да създадат продукти, отговарящи на високите изисквания на бизнеса.
Кои са основните ви конкуренти и на кои пазари залагате в най-голяма степен за успех на електрическия модел L CITY Utility? Какви са неговите конкурентни предимства?
Сред лидерите в този сектор е американския стартъп Rivian (www.rivian.com), който въпреки, че все още няма нито един сериен модел, през 2019г. сключи мега контракт за доставка на 100 хил. електрически буса с глобалния лидер в онлайн търговията Amazon, като електромобилите трябва да бъдат доставени в периода 2021-2024г. За финансирането на мащабния проект Rivian успя да набере близо 3 млрд. долара от инвеститори като самите Amazon, Ford Motors, Cox Automotive и BlackRock.
Първоначално основната ни цел е Европейския пазар. По тази причина искаме да позиционираме финалното сглобяване в Германия – за да сме по-близо до целевите ни пазари. L CITY Utility е предназначен да се използва в големи градове, големи мегаполиси, където да е от полза на бизнеса с доставките в рамките на градовете. Тези наши планове за развитие са в съответствие със Зелената стратегия за Европа – въвеждането на стриктни стандарти за намаляване на емисиите на CO2 - до 37,5% до 2030 г. спрямо 2021 г. Много Европейски държави като Великобритания, Норвегия, Дания, Ирландия, Холандия, Германия са си заложили цел до 2030г. да преустановят продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене и новите продажби да са само на електромобили.
Конкурентните предимства? L CITY Utility е иновативно енергийно решение, уникално за пазара. Външността на L CITY може да бъде бързо адаптирана към съответни индивидуални изисквания на конкретен бизнес и може да бъде изцяло покрита със соларни панели. Слънчевите модули са перфектно адаптирани към формата на автомобила. Имаме разработен уникален контролер, който да преобразува електричеството от соларните панели в енергия за батерията. От друга страна производството на електромобила е планирано да се осъществява по ММ-модела (Matrix Manufacturing), който дава възможност за рентабилност и ефективност на разходите за производството.
*Росен Даскалов е Изпълнителен директор, Председател на СД и създател на компанията „СИН КАРС ИНДЪСТРИ“ АД. Инженер по образование г-н Даскалов е с 30+ години опит в автомобилния бизнес. Бил е официален представител на над 10 немски компании производители на авточасти за най-големите автомобилни компани (напр. ZF Trading, Mahle, Elring, Bosch и др.). През 2004 г. основава компания в Германия. От 2008 г. притежава официално дилърство-сервиз за BMW с фирма РУСЕ КАР ЕАД. През 2012 г. стартира и реализира проектът SIN CARS. Председател на Българска Федерация по Картинг.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg