Снимка: iStock
На проведено заседание на Комисията по индексите към БФБ от осми септември бе решено Телематик Интерактив България да се присъедини към широкия индекс BGBX 40, като един от трите му нови компонента. Промените, които бяха одобрени, влизат в сила от 19 септември.
От базата на престижния индекс BGBX 40 са извадени три емисии акции – на „Инвестиционна Компания Галата“ АД, „Електроразпределителни мрежи Запад“ АД – София и „Петрол“ АД, а освен Телематик, към индекса се присъединяват още „Велграф Асет Мениджмънт“ АД и „Родна Земя Холдинг“ АД.
Следващото заседание на Комисията по индексите, на което ще се определят фрий-флоут коефициенти на емисиите, включени в индексите на БФБ и в индекса CGIX, ще се проведе на 2 декември, като тези коефициенти ще влязат в сила от 19.12.2022 г.
Телематик – един от най-щедрите дивидентни платци на БФБ
„Телематик Интерактив България“ АД реши, на проведеното си на 23-ти юни общо събрание на акционерите, да разпредели паричен и непаричен дивидент.
Гласуваният непаричен дивидент за 2021 г. бе в размер на 8 640 012 лв. Размерът на капитала преди увеличението бе 4 320 006 лева. Така дивидентът, който акционерите получиха за всяка притежавана от тях акция, бе в размер на 2 броя безплатни акции. В резултат на увеличението размерът на капитала е 12 960 018 лева.
Освен непаричен дивидент, акционерите на Телематик гласуваха и за разпределение на паричен такъв – в размер на 10 152 014.10 лева, или 2.35 лева на акция преди облагане с данъци.
Защо дивидентът на Телематик е толкова важен за акционерите?
Няколко са факторите, свързани с дивидента на Телематик (паричен и непаричен), които го правят толкова важен.
На първо място – паричният дивидент...
Положителен сигнал бе даден от мениджмънта на компанията, който предложи при първото разпределение на дивидент на компанията, като публична, процентът от печалбата, който да бъде насочен към акционерите, да е над 50% (половината) след облагане с данъци. Това значително надвишаваше заложения в устава на дружеството минимум от 40% от нетната печалба.
„Решението ни е продиктувано от по-силните от очакваните резултати през настоящата година, което ни позволява да разпределим на акционерите по-висок дивидент, без да ограничаваме инвестиционната ни програма“, обясни Лъчезар Петров, изпълнителен директор на „Телематик Интерактив България“ АД.
На база на годишния консолидиран отчет за 2021 г., публикуван от Телематик, става ясно, че нетната печалба се повишава със 176% на годишна база – до 20 651 000 лева за 2021 г. от 7 384 000 лева година по-рано. Почти целият ръст е предопределен от ръста на услугите на компанията.
В същото време приходите на компанията за 2021 г. се повишават със 167% – до 77 868 000 лева за 2021 г. спрямо 28 413 000 лева година по-рано.
През първото полугодие на 2022 г. Групата на „Телематик Интерактив България” АД регистрира консолидирани нетни приходи от продажби в размер на 47 223 хил. лв. спрямо отчетените към 30.06.2021 г. консолидирани нетни приходи от продажби на стойност 34 783 хил. лв., т.е. нарастването е от 35,76% и се дължи предимно на увеличение на консолидираните приходи от казино игри с 9 497 хил. лева, или 30,3%, спрямо същия период на предходната финансова година. Приходите от спортни залози също регистрират нарастване, но техният дял е приблизително 9,4 на сто от приходите от залози.
Към 30.06.2022 г. оперативните разходи на Групата на „Телематик Интерактив България” АД на консолидирана база са на стойност 35 164 хил. лв. и регистрират увеличение с 39,57% спрямо тези към 30.06.2021 г. Най-голям дял в отчетените от дружеството консолидирани разходи заемат разходите за външни услуги и представляват 60,59% от общо разходите на дружеството, като относителният дял намалява спрямо същия период на предходната финансова година, главно поради намаляване на разходите за реклама, за сметка на нарастване на дела на разходите за персонала и административните разходи.
През полугодието на 2022 г. дружеството реализира консолидирана печалба в размер на 11 074 хил. лв. и регистрира увеличение с 25,46% спрямо реализираната печалба тези към 30.06.2021 г.
Броят на активните клиенти през полугодието е 71 707, като е регистрирано увеличение с 58% спрямо тези към 30.06.2021 г. Делът на отпадналите клиенти е 2% средномесечно, което е значително под обичайните за индустрията. Подобряването на този показател се дължи на реактивиране на неактивни играчи. Същевременно задържането на активните клиенти продължително време е резултат от предприетите действия за непрекъснато подобряване на предлагания продукт и удовлетворяване на клиентските потребности от разнообразно съдържание и обслужване.
Сега на инвеститорите, които могат да очакват поне 40% от нетната печалба на компанията да бъдат разпределени като дивидент (въз основа на устава на дружеството), им остава само да наблюдават тримесечните резултати и годишната печалба на компанията, за да имат „достатъчно“ визия за бъдещите дивидентни плащания.
И простата математика сочи, че ако ръстът на печалбата се запази, както и процентът на изплащания дивидент (50% при последното решение), то инвеститорите ще могат да разчитат дори и на по-големи дивидентни плащания в бъдеще, което би следвало да се изрази в по-висока дивидентна доходност на база на текущите нива на търговия на акциите (или пък да даде потенциал за ръст на акциите, ако текущият процент на доходност се запази без промяна).
Растящият дивидент е доказал, че е от ключово значение за дългосрочните инвеститори. Всъщност компаниите с достатъчно дълга история на растящ дивидент, освен че се определят като „дивидентни аристократи“, са и сред най-добре представящите се компоненти, поне на развитите пазари. Дали Телематик ще може да се нарече някога дивидентен аристократ – само времето ще покаже.
По отношение на непаричния дивидент...
Непаричният дивидент е един вид „бонус“ за новите акционери в Телематик. Историята, поне от развитите пазари, сочи, че компаниите, които дават безплатни акции на акционерите си, се представят по-добре в краткосрочен план.
От 1980 г. насам акциите от широкия щатски индекс S&P 500, които обявяват сплит при акциите си, надминават индекса средно с 16 процентни пункта през следващите 12 месеца, сочи изследване на ВоfА Ѕесurіtіеѕ.
Какъв ще е ефектът от безплатните акции при Телематик върху борсовата им цена на акциите и ще донесат ли те до „допълнителен доход“ за акционерите предстои да видим. Това, което е по-важното е, че тези действия (на по-висок от уставния дивидент, предложен за гласуване и безплатни акции) свидетелстват желанието на мениджмънта да възнагради акционерите на Телематик Интерактив България АД.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на Телематик на пода на БФБ.