Снимка: iStock
В среда на повишаващи се лихви и стрес на финансовите пазари, за инвеститорите става критично да подбират изключително внимателно своите позиции. По-неопитните могат да се доверят на съветите на водещи експерти с доказани успехи в инвестирането. И какъв по-добър ментор бихте имали от Уорън Бъфет – един от най-великите инвеститори на нашето време, както и неговите съвети. За щастие, повечето от тях са публично достояние и можем лесно да ги обобщим.
Най-общо казано, Бъфет съветва – инвестирайте в компании с изключителен мениджмънт; разпознаваемост на продуктите; конкурентни предимства и висок капиталво праг за навлизане; ръст на приходите и печалбите; силна марка; ниски финансови коефициенти; слаба задлъжнялост; силни конкурентни позиции и по възможност на добра цена.
Но Бъфет казва още – „...много по-добре е да купите страхотна компания на нормална цена, отколкото обикновена компания на страхотна цена“.
Бъфет търси компании предоставящи на инвеститорите дълга и продължителна възвръщаемост на собствения капитала (ROE). Колкото по-високо е това съотношение, толкова по-добре. Бъфет препоръчва инвеститорите да гледат за съотношение над 15%.
Оракулът от Омаха не харесва особено задлъжнелите компании. Той следи нивото на задлъжнялост съпоставено със собствения капитал. Всяко ниво на съотношение над 1 е тревожен сигнал за „инвеститора в стойност“.
Бъфет търси компании с добър маржин на печалбата. Особено позитивен сигнал е, когато този маржин се повишава през последните години. Важно е да имате данни за повече години, за да можете да проследите дългосрочния тренд по този показател.
В допълнение Бъфет открива ценност и в съотношението цена-счетоводна стойност, както и в бъдещото съотношение цена-печалба (на база прогнозираната за следващата година печалба).
Друг важен за Бъфет показател са продуктите и услугите на компанията и колко уникални са те. Възможно ли е тези продукти или услуги лесно да бъдат заменени от потребителите и какъв е прагът за навлизане в сектора.
И накрая – плаща ли компанията дивидент и при какъв дисконт се търгуват акциите й. Това е един от най-критичните фактори за вземане на решение да се инвестира или не в акциите на една компания.
И сега ще погледнем към една компания на БФБ, която до голяма степен отговаря на критериите на Бъфет – Телематик Интерактив България.
Започваме отзад-напред. С резултатите на компанията...
Съгласно наскоро публикувания одитиран финансов отчет на дружеството (неконсолидиран), печалбата за годината възлиза на 22.6 милиона лева, или с 11% повече спрямо същото тримесечие на миналата година. Приходите за разглеждания период са в размер на 97.5 млн.лв., което е увеличение от 29% спрямо 2021 г.
По отношение на разпознаваемостта и силата на марката и продуктите, тук също е налице съвпадение с критериите на гениалния инвеститор. Телематик не само има лоялна клиентска база, но тя се увеличава, като средно-месечния брой на активни клиенти нараства с 69% през 2022 година, спрямо година по-рано.
Спазени са още няколко от основните изисквания на Бъфет, към потенциалните кандидати за неговия портфейл – по отношение на маржина на печалбата. Нетната печалба е над обичайната за индустрията, като рентабилността е от впечатляващите 23.2%.
Компанията не е задлъжняла, което е гаранция, че няма да пострада от повишаващите се лихви, в световен мащаб и у нас. Тя не разчита на външно финансиране, като в същото време разполага със сериозен буфер от над 52 милиона лева собствени ликвидни активи.
По отношение на търсеното от Бъфет съотношение на рентабилност на собствения капитал, Телематик отново далеч изпреварва изискваното от гениалния инвеститор съотношение от 15% или повече. Всъщност това съотношение при Телематик е при изключителните 58%, което я прави една от компаниите с най-висок подобен коефициент на пода на Българска Фондова Борса.
Печалбата на акция, която подлежи на разпределение за изминалата година, е в размер на 2.63 лева. Ако мениджмънта изпълни обещанието си да разпределя минимум 40% от печалбата си под формата на дивидент, това се превежда като 1.05 лева на акция под формата на дивидент. А това би означавало дивидентна доходност от 7.3% на база на последните нива на търговия на акциите на Телематик.
Можем да припомним, че през изминалата година компанията разпредели над 50% от реализирания си резултат като дивиденти към акционерите, превишавайки заложеното от ръководството.
Едно от нещата, които Бъфет цени в най-голяма степен е мениджмънта. Телематик се управлява максимално прозрачно и с визия към бъдещето от мениджъри, които са допринесли за ръст от близо 38 пъти в приходите й през последните три години.
„Нашата цел е да бъдем максимално открита компания, чиито приоритети са растеж и прозрачност. За нас отношенията с инвеститорите са от изключително значение, затова и занапред ще продължим да организираме събития от подобен характер, на които да се проследява състоянието на дружеството“, заяви Лъчезар Петров, изпълнителен директор на Телематик Интерактив България АД, на една от срещите между мениджмънта на Телематик и инвеститорите.
За да разшири експертизата на своя мениджмънт, Телематик създаде нов отдел, насочен към стратегически възможности за бизнес развитие, чиято работа е фокусирана върху нови пазари, както и придобивания на технологични компании и платформени решения в сегмента B2B.
В новата структура са събрани професионалисти с дългогодишен международен опит в бранша: – Шон МаКамли, Антони Ох и Роман Димитров. МаКамли е с над 40-годишна практика в игралния сектор. Той притежава персонални лицензи издадени от New Jersey Division of Gaming Enforcement и West Australian Casino Control Division. Известно е, че това са едни от най престижните лицензи в сектора.
Другият професионалист в екипа е Антъни Ох, който има над 20 години опит в игралната индустрия като неговата експертиза и насоченост е в изграждане на стратегии за сливания и придобивания, както и финансирането им. През последните 15 години се занимава с инвестиции и финансирания на компании от индустрията.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.