Снимка: Infostock.bg
Софтуерната компания „Болерон“, планира да набере 4 милиона лева на родния капиталов пазар, с първично публично предлагане (IPO), които да използва за експанзия към Румъния и Гърция. Целта е да се стъпи на двата съседни пазара, чрез партньорства с местни телекоми, още преди края на 2024 г.
IPO-то на българската софтуерна компания, която дигитализира застраховането, е насрочено за 15-ти февруари и ще се проведе на пазара за растеж на малки и средни предприятия - BEAM. За повече подробности за компанията и планираното от нея IPO, говорихме в подкаста „Силата на Инвестициите“ с нейния изпълнителен директор Александър Цветков. Ето какво каза той:
Какъв е бизнеса на компанията и как стигнахте до идеята за IPO?
Историята е доста дълга. Аз имах идеята за Болерон още докато работих в една застрахователна компания през 2009-2010 година. После така се наредиха нещата, че през 2019-та година, когато стана законно застрахователните договори да са в електронна форма, около мен имаше хората с необходимото ноухау, което трябваше да се комбинира, за да се направи този проект. Тоест в Болерон съчетаваме знания свързани със застраховането и разработването на софтуер, знания свързани с регулациите, прането на пари, съхранението на данни и много други закони. Трябваше да сме в съответствие с тях, за да се дигитализира процеса.
За нас IPO-то е от стратегическа полза. Имахме различни начини, за да наберем капитал, за да разрастнем бизнеса си в чужбина. Защото осъзнахме, че софтуерната компания, която направихме, може да бъде ползвана от милиони клиенти извън България. Това дава възможност бизнесът ни да расте многократно – експоненциално. Това е една от стратегическите форми на софтуера. Лесно може да се пусне софтуера на други места в цял свят.
В нашия случай, това не е чак толкова лесно, защото трябва застрахователните компании, в случая в Румъния и Гърция, да бъдат интегрирани към нашия софтуер. Ние имаме платформа, тя работи, и с малко допълнителни усилия и инвестиция, можем да влезем в съседни държави. На нас много ни хареса идеята с минимална инвестиция да влезем на пазари, на които има 30 милиона човека – Румъния и Гърция и тръгнахме да търсим партньори в тези страни, които да ползват нашия софтуер. И намерихме партньори с милиони клиенти в тези държави, които искат да ползват нашия софтуер. Това са телекоми – имаме 2 телекома в Румъния и Гърция, имаме и две енергийни компании и най-големият е-комерс търговец на Балканите.
На следващо място, пред нас имаше два варианта да излезем в чужбина. Единият вариант бе да вземем пари срещу процент от фирмата от инвестиционни фондове – ние имаме вече пет фонда, които са инвестирали при нас. Другият вариант - през фондовата борса.
На нас втория вариант ни хареса, защото обикновено фондовете имат клаузи в договорите, с които по тяхно усмотрение може във всеки момент да ни накарат да продадем компанията. На нас създателите това не ни хареса, защото искаме да се занимаваме с този бизнес дългосрочно. Тепърва започваме да го развиваме и да расте в чужбина и не искаме след 2-3 години да сме принудени да продадем бизнеса. Листването на компанията на борсата ни дава това предимство, че не могат да те накарат да продадеш цялата компаия. В един дългосрочен момент пък, фондовете могат да излязат, като си продадат акциите на борсата. Така да излязат с техния дял.
След доста активна 2022 година, през 2023 година видяхме голяма суша на IPO-пазара. Сега ли е най-добрият момент за излизане на пазара?
Една китайска мъдрост казва „Кога е най-добрия момент да посадиш дърво?“. Отговорът е – „преди двадесет години“. Ако не си го направил тогава? Най-добрият момент е сега! За нас е ясно, че има значение какво се случва в региона, но ние в момента имаме потенциал за бизнес в чужбина. В момента ни трябва този капитал и в момента излизаме на нови пазари.
Истината е, че търсим няколко милиона евро, не са стотици. Има ги тези пари на пазара. Така че в момента има капитал на БФБ.
Нещо друго, ние разчитаме много на наши клиенти. В момента имаме много запитвания от клиенти, които искат да станат акционери. Ние разчитаме да качим нови акционери на борсата. Хора, които досега не са си купували акции и искат да го направят. Смятаме, че момента е най-добър за дългосрочните спестявания на хората. Имаме клиенти, които харесват бизнеса ни и искат да получат дял от него и да печелят от неговото развитие.
За какво смятате да разходвате потенциално набраните средства от борсата?
С едно изречение целта на набраните средства е да се увеличи бизнеса в България, Румъния и Гърция, като планът е този капитал да ни стигне до две години. Имаме една година за навлизане на бизнеса и една година да се развие. Тези пари трябва да ни стигнат до момента, в който бизнесът прави достатъчно пари, за да поддържа развитието. При пода, минималната сума, която сме решили да наберем, тогава ще имаме пари за навлизане в една държава. Под тази сума, няма нужда да набираме капитал по този начин. Бихме търсили капитала по друг начин.
Как се развива бизнесът на Болерон в България?
Бизнесът в България се развива добре. През 2023 година има 130% ръст при приходите от продажби на застраховки, което е много добре, предвид на минималните разходи за реклама. Тази година планираме да направим над 100% ръст и догодина още 100% ръст. Но това е ръста на директния ни бизнес. За нас потенциал за многократен ръст ни дава излизането на международни пазари, които имат над 30 милиона клиенти с компании, които имат достъп до тези клиенти и ние не трябва да налагаме нашия бранд, за да достигнем до тези клиенти.
Тази прогноза, която сме направили стъпва при започване на работа само с един партньор в тези държави, а ние говорим в момента с пет партньора. Реално имаме шанс да преизпълним този план.
След експанзията към съседните страни, кои са следващите пазари на които планирате да излезете?
Това, което правим с телекомите, хубавото е, че те са групи в няколко държави. Това е една възможност дори след две години да продължаваме да растем освен в тези държави, в които сме влезли, но и в други държави. Но за следващите две години целим да се ограничим само до две държави, тъй като това е свързано с някои предизвикателства на растежа. Да се наемат хора и т.н. Имаме два елемента – първият е капацитетът на мениджмънта и другото е финансовият капацитет. Ние смятаме, че с нашия капацитет можем да действаме в две държави. Разбира се, ние гледаме дългосрочно на бизнеса и искаме да се разрастваме колкото може повече.
Какви са приходите и финансовите резултати на Болерон?
Реално имаме продажби от 2020-та година, когато пуснахме първата си застраховка – планинска застраховка. Нещо интересно за пазара е, че когато стартирахме търсенето на думата „застраховка“ в Google беше около 500 пъти месечно. Към днешна дата има над 50 000 търсения на думата. Тоест ръст от над 100 пъти на търсенията. Така че на 2020-та година едва ли трябва да се гледа много. Пролетта дойде ковид. Но тогава прохождахме. През миналата година имаме 3.4 милиона лева продажби, което е над два пъти повече отколкото през 2022 г., когато са 1.5 милиона лева (ръст от 126%).
Голяма част от този ръст е в резултат на разрастването на нашето портфолио от застраховки. Ако 2020-та имахме две застраховки, следващите години сложихме няколко застрахователя и към момента имаме 30 застрахователни продукта на 11 застрахователя. Сега хората наистина могат да сравнят голямо количество застрахователи и цени. Ние наистина имаме най-лесния процес в света за закупуване на застраховки. Защо най-лесния, защото следим какво се случва в световен мащаб. При нас с 10 стъпки можете да си купите застраховка, докато на някои от най-големите застрахователи има 100 стъпки.
Другото, което направихме от миналия месец е, че вече може да се плаща с Google Pay и Apple Pay. Това означава, че хората могат да платят дори без да си въвеждат данните на своите карти. Това беше голям проблем преди това, защото през 2023-та година имахме 20% отказани транзакции поради банкови причини. Банките изискваха 3-D секюритизация, с която хората често не можеха да се справят. За нас грубо това бяха пропуснати ползи от поне няколко стотин хиляди лева. Този проблем обаче вече е решен.
Какъв тип застраховки купуват българите?
Чисто ако гледаме статистиката от 3.5 милиарда 1.1 млрд. е гражданската отговорност, защото е задължителна. При нас, понеже продаваме повече застраховки, статистиката не е точна така. Продаваме и други застраховки. Според нас ще се увеличава търсенето. Ние гледаме в развитите държави какво става на застрахователния пазар там и прогнозираме какво ще се случва в региона.
Колкото по-развита е една държава толкова по-голям процент от застраховките се изместват към здравното и живото-застраховането. Това е тенденция, която вярваме че тук ще се развива изпреварващо. Много голямо подобрение на здравеопазването в България няма и единствения начин за получаване на скъпо лечение в чужбина е със застраховка.
Затова ние гледаме натам и това от създаването ни е наша идея, за което работим много време – да може един ден клиентът да може да сравни всички видове здравни застраховки на различни застрахователи и да избере да купи най-подходящата за него.
Ако може да се обобщи защо инвеститорите трябва да участват в IPO-то за Болерон как биха звучали тези причини?
Ако бизнесът се развива и върви напред, IPO-то е най-евтиния начин да станеш акционер. Ако сте си купили акции от IPO-та на водещи световни акции като Facebook, Amazon, Google и др. това би бил може би най-изгодния момент за покупка.
Логиката също е, че нещата върху които работим ще доведат до положителни новини и това ще произведе ръст на бизнеса и по-голям интерес на борсата. И в крайна сметка, акциите би следвало да растат нагоре заедно с ръста на бизнеса. Според мен тези, които чакат да стане нещо негативно и да си купят на вторичния пазар по-евтино, ще изгубят.
Как инвеститорите мога да си купят акции от IPO-то на Болерон?
Всеки ден получаваме запитвания от наши клиенти как да се участва в IPO-то. Мисля си, че имаме шансове да поставим рекорд на БФБ за най-голям брой инвеститори участвали на сегмента за растеж на BEAM. Надявам се да го постигнем. Колкото повече хора участват, толкова по-добре!
Хората трябва да си отворят инвестиционна сметка в някои от инвестиционните брокери. Ние, например, изпращаме на хората с интерес списъци на инвестиционните посредници в България и кои позволяват онлайн откриване на сметка. Общо взето има два варианта. Или онлайн – с искане на снимка на лична карта и удостоверение на банкова сметка или друг документ, или с посещението на офиса на някой финансов посредник.
Всеки брокер си има свои собствени изисквания за онлайн откриването на сметка. Но не е сложно. Всеки, който ползва смартфон ще може да се справи. След това в деня на IPO-то, който е 15-ти февруари, трябва да се пусне заявка за покупка на определен брой акции по дадена цена. Това може да стане по два начина – в офиса на посредника или онлайн през платформата на брокера. След като си отворят сметката, разбира се, инвеститорите трябва да я захранят онлайн. Тоест да преведат пари по сметката, колкото смятат, че искат да инвестират.
Има два вида заявки за акции. Първата се нарича лимитирана поръчка. Например искам да купя 1000 акции на цена до 6 лева. Това какво означава? Ако цената излезе (цената, на която ще се изпълняват всички поръчки) 5 лева, то клиента ще си купи 1000 акции по пет лева. Но ако цената излезе по-висока от 6 лева, то тогава инвеститорът няма да купи нито една акция.
Другият вариант е инвеститорите да подадат пазарна поръчка. Там се казва колко акции искате да купите – примерно 1000 акции на каквато цена определи пазарът. Може да е 5 лева, или 6 лв. и т.н., но тогава трябва да сте захранили с достатъчно пари сметката си – тоест 5000, 6000 лева и т.н. Лимитираната изглежда по-лесна за непрофесионалистите, но пък пазарните поръчки се изпълняват с приоритет, тоест там инвеститорите със сигурност ще си купят акции, но по пазарна цена.
*Материалът е с аналитичен характе и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари и участие в IPO-то на Болерон.