Снимка: iStock
Първа седмица търговия, за вече публичната Болерон, е факт. В рамките на тази търговска седмица, акциите на компанията успяха да нараснат от 3.32 лв. за брой в първия ден на IPO-то до близо 4 лв. за акция, което е ръст около 20%. Това се случи при относително активна търговия с книжата на компанията.
Припомняме, че на първичното си публично предлагане, осъществено на пазара за малки и средни компании - Beam, Болерон набра капитал от близо 3.2 милиона лева, пласирайки малко над 950 000 акции. Компанията предложи 1.1 милиона акции на цена от 3.32 до 9.95 лева за акция.
Платформата на Болерон предлага иновативен начин за улеснено онлайн застраховане. Дни преди първичното публично предлагане (IPO) основателите на Болерон направиха заявка, че възнамеряват да използват събрания капитал за експанзия към Румъния и Гърция. Целта е да се стъпи на двата съседни пазара, чрез партньорства с местни телекоми, още преди края на 2024 г.
Вижте какво каза изпълнителният директор на Болерон Александър Цветков, в специално интервю в подкаста "Силата на инвестициите":
"Болерон" е създадена през 2019 г. с ясната цел да създаде софтуерен продукт, чрез който да свърже застрахователи и клиенти и да направи застраховането достъпно, бързо и удобно онлайн и през мобилен телефон.
Още при създаването на компанията е взето решението, че най-добрият начин да усъвършенства своята технология, е като самата тя я използва. За целта създава мобилно приложение и уебсайт, през които стартира своята брокерска дейност.
До момента дружеството е натрупало 6.5 млн. лв. премиен приход (продадените застраховки през платформата на „Болерон“) от над 20 хил. клиенти.
Продажбите само за 2023 г. през сайта и приложението възлизат на 3.4 млн. лв., което е със 126% повече спрямо 2022 г. Разчетите за 2024 г. и 2025 г. предвиждат над 100% ръст за всяка от двете години на продажбите през собственият си бранд в България.
"Moятa житeйcĸa цeл e дa нaпpaвим ĸoмпaниятa ни пoнe oт $1 милиapд oцeнĸa. Зa тoвa ca ни нeoбxoдими 10 гoдини и ниe имaмe тoзи 10-гoдишeн плaн зa paзвитиe. Hиe нe иcĸaмe дa пpoдaвaмe ĸoмпaниятa cи, a иcĸaмe дa пpoдължaвaмe дa нapacтвaмe бизнeca cи", заяви в специално интервю за изданието money.bg Александър Цвeтĸoв.
Целите на компанията са смели – те включват увеличаване на премийния приход до 280 млн. евро. през 2029 г. при около 900 хил. плащащи клиенти от три държави. За същата година компанията прогнозира да излезе на печалба преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) от 12 млн. евро.
Данни: Болерон
Дългосрочната бизнес стратегия за развитието на „Болерон“ стъпва върху два основни приходни стълба за компанията: продажби към крайни клиенти през собствен брокер Boleron.bg, където компанията очаква да удвои продажбите на застраховки през настоящата година и продажби, чрез стратегически партньорства с телекоми и големи онлайн търговци, където мениджмънта на „Болерон“ вижда най-голям потенциал за бъдещо развитие.
От края на 2023 г. в това направление компанията вече има работещо партньорство с „Виваком“ в България. Моделът е ясен – „Болерон“ предоставя своята платформа на стратегически партньори, а те от своя страна я използват, за да предложат на своята клиентска база застрахователни инструменти бързо и удобно онлайн. „Болерон“ печели комисион от всяка продадена застраховка през партньорите, които използват неговия софтуер.
Ръстът на прогнозния премиен приход е пряко свързан със стъпването в Румъния и Гърция, където има 16 млн. икономически активни потребители.
Какво включват бъдещите планове на компанията?
Чисто ако се гледа статистиката от 3.5 милиарда лева, 1.1 млрд. лева е гражданската отговорност, защото е задължителна. При Болерон, понеже продават повече застраховки, статистиката не е точна така. Те продават и други застраховки, а според мениджмънта на компанията именно тези други застраховки ще се увеличават като търсене, по подобие на развитите държави и останалите страни в региона.
Колкото по-развита е една държава толкова по-голям процент от застраховките се изместват към здравното и живото-застраховането. Това е тенденция, която мениджмънта на Болерон, вярва, че ще се развива изпреварващо и в страната ни. Много голямо подобрение на здравеопазването в България няма и единствения начин за получаване на скъпо лечение в чужбина е със застраховка.
Затова от Болерон гледат в тази посока още от създаването на компанията, а идеята им, за която работят от много време е – да може един ден клиентът да има възможност да сравнява всички видове здравни застраховки на различни застрахователи и да избере да купи най-подходящата за него.
Още по темата:
"Бoлepoн" ce лиcтвa нa БФБ и иcĸa дa cтaнe ĸoмпaния зa $1 милиapд