Снимка: iStock
През 2023 г. Спиди АД продължава да расте динамично и запазва високия темп на растеж. Онлайн търговията продължава да е с основен принос за развитието. Увеличената бизнес активност също допринася положително върху дейността.
Високата инфлация има задържащ ефект върху потреблението, съответно и реализираните продажби на онлайн търговците в почти всички европейски държави. Това се отразява и в намаление при реализираните обеми при международните доставки от Спиди АД във всички международни сегменти, най-силно в Speedy CEE Economy (предлагаща доставки с наложен платеж до Унгария, Хърватска, Словения, Словакия, Чехия и Полша), но и в регионалната услуга Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция) и в по-ниска степен при доставките до останалите държави от ЕС. Ефект има и навлизането на нови компании, предлагащи обслужване на онлайн магазини и доставки до страните от ЦИЕ и особено Румъния.
Приходите от куриерски услуги реализират ръст от 15.5% на годишна база през 2023 до 446.4 млн. лв. (2022: 386.5 млн. лв.). Нарастването се дължи на доставките в страната и на възстановяването на ръстовете в Румъния, като от началото на годината с равен принос са както онлайн търговията, така и бизнес сегмента. Увеличението се дължи, както на по-големият брой обработени пратки, така и на увеличението на тарифата на основните услуги.
Международните доставки отчитат двуцифрен ръст поради продължаващото силно представяне на гръцкия пазар и възстановяването на румънския пазар. Доставките от/до България запазват нивата си от предходната година, поради по-слабото развитие на съответните пазари и навлизането на нови оператори, които предлагат доставки. Броят превозени пратки за годината е 72.8 млн. броя, с 10% над предходната година. Това е под общото нарастване на приходите, поради увеличаването на цената на услугата спрямо миналата година и растящия дял на пратките от/до Румъния и Гърция, където цената на услугата е по-висока.
В хил.лв |
2022 |
2023 |
Изменение |
Вътрешен пазар |
210 560 |
236 752 |
12,40% |
% от общите приходи |
53,40% |
52% |
|
Външен пазар |
175 917 |
209 612 |
19,20% |
% от общите приходи |
44,60% |
46,10% |
|
Други |
7 643 |
8 577 |
12,20% |
% от общите приходи |
1,90% |
1,90% |
|
Брой превозени пратки |
65 938 |
72 835 |
10,50% |
Общо приходи |
394 120 |
454 941 |
15,40% |
Данни: Спиди АД
Инвестициите в ефективност и предприетото увеличение на цените на услугите успяват да компенсират инфлационния натиск през последната година. През периода са платени 587 хил. лв. по придобиването на Спиди ТехЛаб (предишно наименования ОМГ Мобайл) и 9.8 млн. лв. за придобиване на ДМА. През периода се отчита и допълнителен паричен поток от 4.4 млн. лв. представляващ придобитите парични средства при вливането на Геопост България и Рапидо експрес енд лоджистик и 601 хил. лв. от продажба на активи и получени лихви от управлението на паричните средства.
*Maтepиaлът e c aнaлитичeн xapaĸтep и нe e cъвeт зa пoĸyпĸa, или пpoдaжбa нa aĸтиви нa фoндoвитe пaзapи.