Снимка: Istock
Интересни неща се случват на родния капиталов пазар. И може би най-значимото събитие от последните дни е това, че на БФБ има нов лидер по пазарна капитализация. И това е компанията Спиди АД.
Поредната компания на БФБ с оценка от над 1 милиард лева
По последни данни, Спиди е с пазарна оценка от близо 1.2 милиарда лева. Това е малко над пазарната капитализация на Шелли Груп АД от 1.17 милиарда лева, както и над оценката на Софарма АД в размер на 1.04 милиарда лева.
Добрата новина за инвеститорите е, че родните компании продължават да растат, като на пазара ни вече има три компании с пазарна оценка от над 1 милиард лева, при нито една само допреди две години.
Спиди се повиши до оценка над 1 милиард лева, благодарение на поскъпването на акциите си с над 65% през последната една година, което я направи една от най-поскъпналите компании на БФБ за този период. Основната част от повишението – 51%, станаха реалност през последните шест месеца.
Доброто представяне на акциите на спедитора, не е новост. Ръстът им за последните три години е в размер на 93%, а за последните пет години, те са добавили близо 350% към пазарната оценка на компанията.
Интерес е фактът, че въпреки че е вече най-голямата компания, Спиди не е член на индекса на сините чипове Sofix. Вместо това, тя се помещава в широкия BGBX 40. За последната една година, този индекс се е повишил едва с 5.3%, а за последните три и пет години – съответно с 22.8 и 51.8%. Или представянето на „Спиди“ е било в пъти по-голямо от това на индекса, който съставлява.
Как Спиди достигна до позицията най-голяма компания на БФБ?
Всъщност, очакванията ни за Спиди да достигне пазарна капитализация от 1 милиард лева, които направихме през май, се материализираха. Тогава тя струваше 860 милиона лева и имаше всички признаци, че може да достигне до заветната цифра.
Заслугите за достигането на границата от 1 милиард лева обаче, напълно принадлежат на компанията и нейния мениджмънт, както и на диверсификацията на бизнеса на компанията по региони.
„Спиди АД запазва темповете на развитие. Пазарът на куриерски услуги в региона се запазва динамичен и продължава да отчита растеж. През последните две години се нормализираха темповете, но продължават да са високи. Тук отчитаме и предимството от диверсифицирането на пазарите, на които оперираме, основно България, Румъния и Гърция. Макар и близки, всеки пазар има специфики и особености в развитието, което ни позволява дори и да има забавяне на някой пазар, това да се компенсира от по-добро представяне на друг“, каза Красимир Тахчиев, ДВИ на компанията, в специално интервю за Infostock.bg по-рано тази година.
От една страна, тя продължава да расте със здравословни темпове, а от друга – да раздава привлекателен дивидент, който е заложено да е над 50% от печалбата, в устава на дружеството. Това условие, от една страна дава увереност на инвеститорите за бъдещи плащания, а от друга - ясна визия какви дивиденти биха могли да очакват през годината. В допълнение, през последните години, компанията далеч надхвърляше този минимален процент на изплащане (през последната година изплатения дивидент възлезе на 69% от печалбата).
Как е оценена Спиди?
Съгласно последния консолидиран отчет, приходите на Спиди за първото полугодие се повишават от 223.5 на 253.1 милиона лева, докато печалбата бележи ръст от над 17% - до 21.44 милиона лева, от 18.3 милиона лева година по-рано.
Можем да припомним, че на последното си общо събрание, което се проведе на 28-ми юни тази година, компанията гласува да разпредели нетен дивидент от 5.46 лева на акция. Въз основа на текущата цена на акциите, това се превежда като доходност от дивидент в размер на 2.5%. Трябва да се отбележи обаче фактът, че Спиди е повишавала дивидента си през последните три години, като последното му увеличение бе в размер на около 9.5%.
Поглеждайки малко по-задълбочено към финансите и финансовите съотношения на компанията, виждаме, че Спиди е сравнително справедливо оценена в момента, като се търгува с 0.6% под справедливата си цена, изчислена от изданието Simplywall.st.
Спиди е със съотношение цена-печалба от 26.4, което е близо два пъти по-високо от средното за индексат BGBX 40 от 13.4. Това съотношение също така е далеч над средното за конкурентите, изчислено в размер на около 13. Трябва да се отбележи, че коефициентът цена-печалба в момента при компанията е най-висок за последните пет години, което може да се нормализира, към историческите нива, по два начина – с продължаващ здравословен ръст на финансовите резултати, или с понижение на цената на акциите. През този период това ключово финансово съотношение е варирало между 11.7 и 26. Съотношението цена-продажби за родния спедитор е в размер на 2.4.
Инвеститорите обаче, могат да се обърнат към ускорения ръст на печалбата на Спиди през последните пет години – възлизащ средно на 19.4%. За последната една година пък, ръстът на печалбата е дори по-висок – в размер на 22.4%. Този ръст на печалбата също така изпреварва средното повишение на печалбата в сектора от близо 9.4%, според данни на финансовото издание.
Спиди се отличава с изключително съотношение възвръщаемост на собствения капитал – в размер на 46.5%. Това е далеч над средното за индустрията от 16.3%. В същото време, спедиторът се отличава с отлична възвръщаемост на активите – от 16.8%, при средно 6.3% за индустрията.
Компанията е в отлично финансово здраве с краткосрочни активи от 122.5 милиона лева, които напълно покриват краткосрочните задължения от 116.3 милиона лева, както и дългосрочните такива от 71.8 милиона лева.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.