Снимка: Istock
Автор: Теодор Минчев, Здравко Василев
Ръст или стойност – една от вечните борби в сферата на инвестирането. Може да се каже, че през последните години почти изцяло доминира ръста, за сметка на стойността. И докато това може да се промени, при евентуална криза или рецесия, докато такава не настъпи, едва ли ще видим промяна на статуквото.
Колкото и инвеститорите да харесват компаниите ориентирани към стойност, истината е, че голяма част от доходността на развитите пазари (особено на щатските) се реализира, благодарение на шепа компании, с огромна пазарна капитализация, ориентирани към ръст. Най-често ръстът се отъждествява с компаниите от технологичният сектор, макар и това да не е съвсем справедливо. Просто големите технологични компании отговарят до голяма степен на изискванията за ориентация към ръст.
Сега ще проверим кои са компаниите, които до голяма степен отговарят на критериите за ръст на БФБ и дали те в действителност се представят по-добре от останалата част на пазара.
Но какво всъщност представляват компаниите ориентирани към ръст?
По определение, компаниите ориентирани към ръст са всички компания, чийто бизнес генерира значителни положителни парични потоци или печалби, които се увеличават със значително по-бързи темпове от общата икономика. Една растяща компания обикновено има много печеливши възможности за реинвестиране на собствените си неразпределени печалби. Поради тази причина, тя често изплаща малко или никакви дивиденти на акционерите, като вместо това избира да вложи повечето или всичките си печалби обратно в разширяващия се бизнес.
Инвеститорите в растящи компании не се фокусират върху приходите от дивиденти, а по-скоро върху поскъпването на цената на акциите на компанията.
Всъщност, ръстът на приходите е един от най-важните фундаментални критерии, използван от анализаторите при оценка на акциите на една компания. В същото време, инвестициите в компании, ориентирани към ръст, са много популярни на Запад. Често тези компании, се представят далеч по-добре от пазара.
Като компания, ориентирана към ръст, се приема такава, чиито приходи растат традиционно с над 20% за период от поне три години, за да стане ясно, че повишението им през последната една, или две години, не се е било предопределено от случайни фактори.
Една от най-емблематичните компании, които дават израз на определението – ориантирани към ръст, е щатската Amazon.
За периода между 2011-2015 година, нетната печалба на компанията се понижава на практика с 6%. Това в среда на повишаване на приходите със 122% за същия период. Тоест, компанията е била заета да реинвестира в разрастване на бизнеса си и не се е притеснявала толкова много какъв ще е финансовият й резултат. В крайна сметка, за разглеждания период акциите на компанията поскъпват над три пъти.
Amazon е втората компания, която достигна капитализация от 1 трилион долара, малко след Apple, преди няколго години..
Как стоят нещата на родния капиталов пазар (БФБ)?
Сега ще погледнем към индекса на сините чипове SOFX, за да се опитаме да отговорим на въпроса кои негови компоненти отговарят на критериите за това да попаднат в групата на ориентирани към ръст. За целта ще разгледаме резултатите им към деветмесечието, за последните три години, за които имаме данни към момента.
*Данни: Infostock.bg, данни в хил. лв.
Добрата новина за инвеститорите е, че през последните три години повече от половината от компонентите на SOFIX, бележат непрекъснат ръст на приходите си. За разглеждания период това са - Софарма, Централна Кооперативна Банка, Софарма Трейдинг, Първа Инвестиционна Банка, Българска Фондова Борса, Холдинг Варна, Шелли Груп и Сирма Груп Холдинг.
В същото време, при четири от тези компании се наблюдава непрекъснат ръст и на печалбите – Шелли Груп, Българска Фондова Борса, Централна Кооперативна Банка и Софарма Трейдинг.
Като истински компоненти ориентирани към ръст обаче, които отговарят на условието за ръст на приходите от поне 20%, за разглеждания период, се открояват две компании – Шелли Груп и Българска Фондова Борса. При Шелли приходите от основна дейност нарастват с 44% през 2023-2022 и 47.7% - за периода 2024-2023 година. Ръстът на приходите на БФБ е съответно 44.6% за 2023-2022 г. и 29.4% за 2024-2023 г.
По отношение на ръстът на печалбите на тези две компании, които слагами в графата „растящи“ на този етап, то той също е доста съпоставим. За борсовия оператор той е 75.6% за 2023-2022 и 37.9% за 2024-2023 година. При Шелли съответните ръстове са – 69% и 37.2%.
Как са се представяли книжата на двете компании ориентирани към ръст?
Ако погледнем към представянето на БФБ и Шелли, то то е доста добро през последните години, напълно отговаряйки на тезата за изпреварващ ръст на растящите компании. Акциите на борсовия оператор са поскъпнали с близо 70% през последните три години, докато още по-впечатляващо е представянето на Шелли, чиито книжа са поскъпнали близо четири пъти за разглеждания период.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.