Снимка: Личен архив
Сирма Груп Холдинг е сред първите 10 големи компании в България в ИТ сектора и през отминаващия месец отчита нарастване на цената на акциите, като компенсира част от загубите от началото на годината. За повече подробности за компанията и бъдещите й планове, потърсихме за интервю Директорът за връзки с инвеститорите на компанията Станислав Танушав*.
В разработката на какви нови продукти и технологии инвестирате в момента?
Всеки от шестте сектора на специализация на Сирма инвестира в нещо ново. Повечето включват и елементи на изкуствен интелект в своите нови разработки. Индустриалната вертикала наскоро пусна за първи път в света облачно CAD/CAM решение за опаковъчната индустрия. Казва се "PackGate". Отново в този сектор на специализация наскоро пуснахме продуктът "Mcaliper" - облачно решение в подкрепа на измервателната дейност. В здравеопазването наскоро пуснахме ново приложение за подкрепа на хората, които страдат от заекване. Продуктът се казва "MPI-2". Банковата вертикала са насочили своите усилия към разработването на банкови чат-ботове. През първото полугодие пуснахме и нашия чат-бот „Melinda". Мулти-индустриалната вертикала продължава своята работа в областта на лицевото разпознаване, прилагайки машинно обучение, и пусна първия си продукт "Market Vidia". "MuseumSpace" беше доразвит и в момента се предлага като напълно завършен продукт в услуга на музеи, галерии и библиотеки. "GraphDB" насочи своето внимание към корпоративната сигурност на данните и борбата с фалшивите новини ... и т.н. и т.н.
Същевременно основната работа в продуктово отношение е консолидацията на всички наши водещи технологии в единна облачна платформа. Ние я наричаме SENPAI (Sirma Enterprise Platform with AI). Така водещите технологии на Сирма ще може по-лесно и по-бързо да достигнат до всеки наш продукт или услуга. Този голям проект е залегнал и в нашата Стратегия и е една от причините за новото публично предлагане през тази година.
Сирма Груп Холдинг заема седмо място в класацията на най-големите IT-компании у нас, на база консолидираните си резултати. Как виждате позицията си в тази класация в бъдеще и какви са дългосрочните ви прогнози за ръст на приходите и печалбата?
Бих добавил, че дружествата, които са пред Сирма в класацията са или българските клонове на световни ИТ гиганти или български дружества, които се занимават с други сфери на ИТ. Гордеем се, че заемаме водещо място сред ИТ компаниите, като развиваме нови софтуерни продукти и ИТ услуги. Вярвам, че ще продължим да заемаме водещо място сред българските ИТ компании и занапред, защото пазарите, към които сме се ориентирали („Бизнес софтуер" и „ИТ услуги") са най-динамично развиващите се сегменти на световния пазар, а Сирма е отлично позиционирана за да се възползва от това развитие.
Софтуерът GraphDB се използва от международни медии като BBC, както и от британския музей. Какво е бъдещето на този софтуер и как изкуственият интелект ще промени начина ни на живот и информиране? Какви са плановете Ви за развитие в тази насока?
Дигиталната революция доведе до експоненциално нарастване на количеството данни. Информацията стана толкова много, че е предизвикателство да извлечем смислено заключение от нея (да я превърнем в знание). Именно този проблем решава GraphDB. Първите, които ни повярваха бяха медийни гиганти, като ВВС, защото те бяха едни от първите, които осъзнаха проблема с информацията. След това ни повярваха музей и галерии. А отскоро и водещи банки, одитори и маркетингови агенции. Продуктът може да бъде полезен в абсолютно всяка сфера на човешката дейност, където се акумулират данни. Плановете са ни да продължим да развиваме този наш продукт. В края на юли 2018 пуснахме GraphDB 8.6. В тази нова версия засилихме защитата на данни за корпоративни клиенти при работата с корпоративна информация. Независимо от напредъка, който сме постигнали, има още много възможности за развитие напред - данните и информацията няма да стават по-малко.
Обявихте, че с вторичното предлагане на акции за увеличение на капитала ще инвестирате за развитие на продуктовия портфейл и реорганизация на корпоративната структура. Каква е вашата оценка за операцията? Увеличиха ли представители на компанията дела си в капитала на дружеството?
Напълно сме убедени, че това е правилният път напред. Описали сме го в своята Стратегия за развитие и работим по нейното изпълнение. Относно публичното предлагане - сега сме в средата на процеса. Имаме одобрен Проспект, водим преговори с инвеститори и вярваме, че процесът ще завърши успешно до края на годината. Основните акционери на Сирма Груп Холдинг са именно представители на компанията. Смисълът на публичното предлагане е привличане на нови, външни за дружеството инвеститори и увеличаване делът на институционалните инвеститори.
Обявихте, че няма да плащате дивидент, но и предупредихте, че това няма да е практика в бъдеще. Какви бяха основните аргументи за това решение на Общото събрание?
Сирма е бързо растяща компания. Стратегията за развитие на Сирма е известна на всички наши акционери, а и е публично достъпна на нашия сайт. Там предвиждаме увеличаване на капитала през 2018 година с ново публично предлагане. Вярваме, че е в интерес на акционерите да не изплащаме дивидент, докато сме в процес на привличане на допълнителен капитал. Такава е и световната практика. До 2020 година Стратегията ни предвижда сериозни инвестиционни разходи и съответно въздържане от изплащане на дивиденти. След приключване на този интензивен инвестиционен процес предвиждаме възстановяване на изплащането на дивиденти.
Как мотивирате служителите си да останат във Вашата компания?
Понякога ни е тъжно, че много малко български компании се занимават с разработка и развитие на собствени иновативни ИТ продукти. Сирма прави точно това. А възможността да си част от екип, който създава софтуер на световно ниво привлича младите хора. Тук те имат възможност да се учат и да се развиват. Вярвам, че това е основният мотив за ниската обръщаемост на персонала в Сирма.
Кои са основните рискове пред, които е изправена компанията?
Рисковете са много. Комитетът на Сирма по инвестиции и риск анализира и оповестява всички основни рискове всяко тримесечие. В допълнение на тях, най-непосредственото предизвикателство за Сирма е успешното протичане на новото набиране на капитал. Това ще даде гориво за бъдещото ни динамично развитие.
*Станислав Танушев е магистър по международни икономически отношения в УНСС и е специализирал е в шефийлдския университет. Има дългогодишна успешна кариера като мениджър в сферата на финансовите услуги в български и чуждестранни финансови институции. От 2016 година е Директор за връзки с инвеститорите на Сирма Груп Холдинг АД.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg