Снимка: Личен архив
Акциите на "Софарма" АД отбелязаха повишение през последния месец, освен това дружеството разпредели акции на всички свои служители. За повече подробности потърсихме Огнян Донев*, изпълнителен директор на компанията от октомври 2000 година.
Софарма е може би единствената компания в България, която разпредели акции на всички свои служители, и раздаде междинен дивидент. Каква е равносметката от тези две пионерски начинания за компанията с най-висока пазарна капитализация в момента?
Постигнахме целите си - нашите служители и техните семейства получиха информация за алтернативен начин на спестяване и основна финансова култура в сферата на публично търгуваните компании, тези от тях, които избраха да запазят акциите си се надяваме да бъдат още по-съпричастни към дейността на компанията. Що се отнася до разпределянето на междинен дивидент ние винаги сме се стремили да бъдем пионери и счетохме, че една такава възможност, която законът дава в удобство на акционерите трябва да бъде използвана. В крайна сметка размерът на годишния дивидент ще остане същия, но ще бъде разпределен през по-кратък период от време.
Появиха се мнения, че разпродажбата на предоставените на служители акции на Софарма, e сред основните причинители на понижението на SOFIX. Споделяте ли това мнение?
Не го споделям, тъй като анализът ни показва друго. Само 21.8% от служителите ни, които са получили бонус акции през октомври 2018 година, са ги продали до 15 януари, 2019 година, като тези сделки представляват едва 10.4% от оборота на сегмента за този период.
През миналата година основен виновник за по-слабите финансови резултати на Софарма се оказа външният пазар. Как смятате да разрешите този проблем, особено като се има предвид, че българският пазар на лекарства „се отплаща" подобаващо?
Когато постигнем резултати, като тези през 2017 година - най-силната ни година след кризата - е голямо предизвикателство да посрещнем по-слабите години, защото очакванията на публиката са, че ще задържим темповете на ръст. Това за съжаление е трудна задача и съм забелязал, че има определена цикличност и след изключително силни периоди, в които сме имали определени активности, които са подкрепили продажбите или пък е имало локални макроикономически фактори, които са повлияли благоприятно, следват естествено по-слаби. Важното е в дългосрочен план да вървим в стратегически правилна посока, а тя е разширяване на присъствието на повече пазари, което намалява постепенно зависимостта ни; изграждането на дългосрочни партньорства и усилена работа по оптимизацията на продуктовото ни портфолио.
Последните години станахме свидетели на сериозна консолидация на фармацевтичния бизнес у нас и в Европа. Планира ли Софарма по-значителни придобивания или самата тя да стане част от международен бизнес?
През годините не сме спирали да търсим възможности за придобивания в региона. Получавали сме и запитвания за самата Софарма, но към момента няма новина.
Как върви и докъде е стигнала регистрацията на нови патенти за ключови медикаменти на компанията на международните пазари, като Табекс например? Планирате ли регистрация и на други важни продукти на Софарма в САЩ?
С Табекс в САЩ се занимава дружеството Achieve Lifesciences, което е публично и листвано на NASDAQ (ACHV). Засега не планираме регистрация на други продукти в САЩ.
Директорът за връзки с инвеститорите на Софарма Пелагия Виячева получи награда на Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите за 2018 година в категорията "Най-добри IR инициативи". Бихте ли ни представили тези инициативи и какъв e техният ефект?
Две от тях вече коментирахме в отговорите на предходни въпроси. Предположенията ми са, че става въпрос и за редовните ни срещи с инвеститорите, за начина на провеждане на общите ни събрания, за инициативите свързани с дигиталното ни представяне и т.н. Мога да кажа само, че се стремим да спазваме международно признатите добри практики в сферата на корпоративното управление, отворени сме към предложения и сме готови да се развиваме. Смятам, че това се оценява от цялата инвестиционна общност в България.
*Огнян Донев е роден на 22.12.1957 г. Завършил е немската гимназия в гр. София. Учи в Хамбург и Виена. Завършва "Международни икономически отношения" във Висшия икономически институт София. През 1986 г. защитава докторска степен по икономика в Берлин. Д.и.н. Огнян Донев е изпълнителен директор на "Софарма"АД от октомври 2000 г.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в Infostock.bg