Снимка: Личен архив
Цената на алуминия се понижи през последната година, главно заради опасенията за забавяне на ръста на глобалната икономика. За повече подробности потърсихме Петър Станчев*, директор за връзки с инвеститорите на „Алкомет" АД, тъй като основната суровина на компанията е именно алуминият и как ще се отрази поевтиняването на бизнеса на базираната в Шумен компания.
Цената на алуминия се е понижила с около 15% през последната една година, най-вече заради опасенията за забавянето на световния икономически ръст и търговската война между САЩ и Китай. Как се отразяват тези два фактора на Алкомет?
Именно с цел ограничаване на зависимостта от пазарни изменения дружеството хеджира на 100% основната ни суровина - първичен алуминий, и цената му се следи постоянно в реално време. Осреднената цена на алуминия в евро за 2018 е с 2.5% по-висока спрямо 2017. Наистина, в края на 2018 и началото на 2019 се забеляза трайно понижение в цената на алуминия, като със сигурност опасенията от забавения икономически растеж, а и търговската война между САЩ и Китай играят своя роля, както и наложената от OFAC санкции спрямо Rusal, един от основните доставчици в световен мащаб. Впоследствие през тази година тази рестрикция беше отменена.
Въпреки това, прогнозите ни са за запазване на темповете на растеж, благодарение на нашата утвърдена позиция на основен доставчик в фолиа и профили за eвропейския пазар. В подкрепа прогнозите ни е предвиденото пускане на нови, иновативни производствени мощности в двата ни цеха, на които разчитаме за допълнителна добавена стойност върху нашите продукти.
Много се говори за забавяне на икономиката на еврозоната и като цяло на световната икономика. Кои са основните пазари на Алкомет и какво очаквате да се случва на тях през 2019-та година?
Нашите основни пазари са Западна и Централна Европа, като продажбите за Германия са около една четвърт от нашия оборот, следват Италия, Полша, Испания. Очакваме да задържим този географски микс от продажби за 2019, като една от нашите дългосрочни цели е и по-сериозно присъствие на американския пазар.
Каква е равносметката Ви за отминалата 2018 година?
2018 беше сравнително добра година за дружеството, с ръст на оборота от около 2%, въпреки че непазарни фактори (например санкциите на OFAC), създадоха предизвикателства в доставките на основната ни суровина. Надяваме се 2019 да бъде една по - стабилна година в този аспект, което ще ни позволи да се фокусираме върху нашите основни дейности.
Как се отразява ускореното развитие на автомобилната индустрия в Европа и по-конкретно на производството на резервни части в България върху Алкомет?
Нарастващото търсене, именно за тази индустрията, катализира решението ни за новите инвестиции, в двете ни основни производства. Очаква се мощностите да заработят в средата на тази година, което ще спомогне за разширяване присъствието ни в този пазарен сегмент.
Каква е инвестиционната Ви програма за следващите няколко години и какво планирате през 2019-та година?
През 2019 сме се фокусирали върху завършване на дългосрочната ни инвестиционна програма, започнала от 2017. Задължителния анализ след приключването на програмата ще определи целите, мащабите и сроковете за следващите инвестиции.
Кои ще са основните предизвикателства и възможности на 2019-та година за Вашата компания?
Основното предизвикателство през 2019 ще бъде въвеждането в експлоатация на новите производствени мощности и разширяване на пазарните ни позиции.
*Петър Станчев започва кариерата си в „Алкомет" АД пред 2000 г. като до 2001 г. работи в отдел „Продажби". От 2005 г. до настоящия момент заема позицията „Директор връзки с инвеститорите" на „Алкомет" АД.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg