Снимка: Личен архив
За последната една година акциите на "Спиди" АД поскъпнаха с над 23%, на фона на загуба за основните индекси от над 15%. Освен това приходите на компанията нараснаха с почти 18%, а нетната печалба с 45.7% за 2018 г. За повече подробности потърсихме Красимир Тахчиев*, директор връзки с инвеститорите на „Спиди" АД.
Какви са конкурентните Ви предимства пред останалите куриерски фирми в сектора, и смятате ли да разширявате дейността си в Балканския регион ?
От своето създаване стратегията на компанията е фокусирана върху два основни елемента - качество и ефективност - да предоставим на клиент качествена услуга на приемлива за него цена. Лидерската ни позиция на пазара на куриерски услуги потвърждава, че ние успяваме да постигнем тази цел. Разбира се, това е постоянен процес и ние непрекъснато работим за подобряване и разширяване на гамата от услуги и да повишаваме ефективността на операциите. Нашите инвестиции са в цялостно подобряване на клиентското преживяване. Това включва, както удобството при посещението на изцяло реновираната ни офисна мрежа и удължените часове на обслужване на автоматичните ни пощенски станции, така и отлично оборудваните ни и обучени служители, които могат да обслужат клиента бързо и с минимален риск от грешки. И това да бъде постигнато на конкурентна цена. Последното постигаме с въвеждането на най-новите технологични, софтуерни и логистични решения. Задачите, които решаваме са изключително комплексни и винаги има, какво да се подобри, а и конкурентите също се развиват. Затова трябва да работим непрекъснато на пълна скорост.
Наше предимство е изключително развитата ни ИТ инфраструктура. Влагаме огромни инвестиции в разработването на софтуерни приложения и тяхната интеграция, като в много отношения изпреварваме дори куриерските компании, опериращите на развитите пазари. Това не само ни прави изключително ефективни, но и ни позволява да предлагаме нови услуги, бързина на обслужването и минимизира вероятността от грешки. Към момента над 90% от поръчките постъпват и се обработват чрез онлайн платформата ни при напълно автоматизиран процес. Предвид, че годишно обслужваме 1,3 млн. клиента и обработваме над 22 млн. пратки, без тази инфраструктура, сегашните ни резултат биха били невъзможни.
Развитието на регионалния пазар е наша отдавнашна цел. Съществен напредък реализирахме с придобиването на ДПД Румъния през 2014 г. Това ни позволи да предложим интегрирана услуга за България и Румъния, Speedy Balkan, която през последните години е една от най-бързо развиващите се. От 2 г. разширихме услугата, като включихме и Гърция, където регистрирахме клон и установихме сътрудничество с местен партньор. Предлагаме доставки и в другите съседни страни, но наличието на митнически контрол не позволява същото ниво на интеграция, както със страните от общия пазар. Вече повече от година сме представител и на ДПД мрежата за Гърция.
Каква бе изминалата 2018-та година за финансовите резултати на Спиди? Какви са очакванията Ви за настоящата 2019-та година?
Предходната година беше изключително успешна за нас - приходите нараснаха с почти 18%, а нетната печалба с 45.7%. Това се дължи, както на благоприятната пазарна конюнктура, така и на направените значителни инвестиции и преструктуриране и реорганизация на дейностите през предходните 2-3 години. Най-значително е увеличението именно в сегментите и услугите, които сме въвели през последните години, като например Speedy Balkan и индивидуалните клиенти, което показва, че работим в правилната посока. Положителното е, че развитието на новите ни услуги не е за сметка на традиционните ни сегменти, където също се запазват високи ръстовете.
Предвид широката ни клиентска база, нашите резултати са обвързани с цялостното представяне на икономиката. Предвид макроикономическите прогнози за продължаване на положителното развитие, макар и с известно забавяне спрямо предходната година, нашите очаквания са да запазим добрите си резултати.
В началото на тази година обявихте придобиването на софтуерната компания „ОМГ Мобайл" ООД за 2 милиона евро. Това се случи, след като през изминалата година закупихте Рапидо в сделка за до 9 милиона евро. Планирате ли други покупки и какви са инвестиционните Ви планове за следващите няколко години?
В момента нямаме конкретни планове за придобивания. Фокусът ни е към интеграцията и развитието на настоящите операции. Разбира се, ние непрекъснато търсим възможности да разширяваме и развиваме нашата дейност и сме отворени за всякакви възможности за развитие.
За последната една година акциите на Спиди поскъпнаха с над 23%, на фона на загуба за основните индекси от над 15%. На какво според Вас се дължи това изпреварващо представяне?
Предполагам, основната причина са постигнатите финансови резултати през 2018 г. - увеличението на печалбата с почти 50% е нормално да се отрази и в оценката на компанията. Може би от значение е, че цената на акциите на компанията не следваше общия подем през предходните години. Вярвам, че съществена причина е, че още с придобиването на публичен статут, компанията неотклонно следва политика на откритост и предвидимост в действията. В уставът на компанията са заложени права на миноритарните акционери, които далеч надхвърлят законовите изисквания. От самото начало, компанията комуникира ясно с акционерите своята стратегия за развитие, дивидентна политика и ключови аспекти от дейността. И още по-важно, тези намерения бяха реализирани. По този начин изградихме доверие в нашите акционери, което също смятаме, че допринася в повишаване на оценката на Спиди АД.
Спиди проведе публично предлагане през 2012-та година, от тогава пазарната оценка се повиши над три пъти. Компанията си намери и стратегически партньор... Какви са другите предимства на публичността и какво бихте посъветвали компаниите, които обмислят подобна стъпка?
Придобиването на публичен статут първоначално беше продиктувано от нашите планове за експанзия в Румъния. За нас капиталовият пазар предоставяше добра възможност за намирането на партньори, с които да растем заедно. За нас голямото предимство e в това, че спечелихме партньори, които имат доверие в нас и биха ни подкрепили в нашето бъдещо развитие. Същевременно, публичният статут освен предимства, върви и с отговорности към акционерите и потенциалните инвеститори, което има дисциплиниращ ефект, а това косвено има положителен ефект за дейността на компанията.
Не бих се ангажирал със съвет към останалите компании. Предимствата и недостатъците на публичния статут са отдавна известни и съответните мениджъри трябва сами да преценят кое е по-подходящо за техните нужди.
Имате ли проблеми с кадрите? Как мотивирате служителите си да останат в компанията и с какво привличате нови служители?
Пазарът на труда в момента е изключително наситен и Спиди АД, като голям работодател, среща съществени трудности при набирането на подходящи кадри. Има и натиск за увеличения на възнагражденията. Управлението на персонала винаги е бил приоритетен елемент в работата на мениджмънт. Мотивацията на персонала постигаме с осигуряването на адекватно възнаграждение, което е тясно обвързано с ясно дефинирани показатели за обема извършена работа и постигнатото качество, които служителите могат да следят в реално време. Получаването на текуща независима оценка за своята работа осигурява ангажираност на служителите и ни позволява да решаваме своевременно възникналите проблеми. Непрекъсната оценка на резултатите от работата от страна на ръководителите и осигуряваното обучение за мениджърски умения позволява най-успешните служители да бъдат оценени и стимулирани да развият своя потенциал. На най-добрите ни куриери помагаме например да създадат свой собствен малък бизнес с офис и служители, които работят като наши подизпълнители.
От миналата година стартирахме партньорства с редица професионални гимназии в цялата страна. На учениците предлагаме платени стажове в нашата компания, като някои от стажантите след това бяха наети и на постоянен договор. С Професионална гимназия по транспорт в Русе имаме договор за дуално обучение в специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика", а други две професионални гимназии с наша подкрепа бяха открити паралелки със специалност „Транспорт и логистика", където на учениците предоставяме стажове, а наши служители са ангажирани с обучението на учениците.
Непрекъснатите инвестиции в подобряване на производителността ни позволява да отговорим на тенденцията за увеличение на възнагражденията и да запазим добрите си финансови показатели. За пример можем да дадем, че докато преди 10 г. броят обработени пратки на служител бяха около 4 500 , през миналата година този брой достигна 11 400.
Неотдавна обявихте още една важна корпоративна мисия - зелена, в защита на околната среда. Какви конкретни цели сте набелязали, какви сте реализирали досега и какви инвестиции за реализация на тази цел планирате?
В Спиди АД съзнаваме, че освен икономическите цели, имаме и отговорност към обществото, в което оперираме. През последните години работим по реализирането на цялостна програма за корпоративна социална отговорност, която е подробно представена в нашия годишен доклад за дейността. „Зелените" проекти са един от елементите в тази програма. Можем да отбележим, че нашия автомобилен парк е оборудван с нови автомобили, покриващи най-високите екологични стандарти. Освен електромобилите от миналата година започнахме да увеличаваме дела на автомобилите на LPG, които отделят значително по-малко вредни емисии. Още преди няколко години въведохме в употреба екологични опаковки, които се разграждат и рециклират по-лесно. Важно е да се отбележи, че тези инвестиции, освен положителен ефект върху околната среда, имат дългосрочен положителен ефект и върху икономическите резултати на компанията.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg