Снимка: Личен архив
Малко са публичните компании на БФБ, които имат последователна дивидентна политика. Една от тях е Стара планина холд АД, която за 23-та поредна година ще раздаде дивиденти. За повече подробности потърсихме Николай Митанкин*, директор за връзки с инвеститорите на „Стара планина холд" АД.
Планирате да раздадете дивидент за 23-та поредна година. Смятате ли, че „дивидентните" акции са по-атрактивни от останалите и ако „ДА", как бихте коментирали, че по принцип след приемането за разпределение на дивидент, той се „калкулира" по естествен начин чрез пазарната цена на акцията?
Да, пазарът е доказал, че акциите с дивидент са по-желани, но това се отнася повече за дългосрочните инвеститори. Особено през последните години, когато дивидентната доходност неколкократно превишава доходността на срочните банкови депозити. Разбира се, инвестицията в акции е рискова, затова много важна роля има фундаментът с всичките му компоненти.
Нормално размерът на дивидента се калкулира в цената на акцията до дивидентната дата, т.н. Ex-Dividend Date, но това е по-важно само за краткосрочните инвеститори. Примерът с нашата акция е красноречив - дивидентната доходност на първоначалната инвестиция е 14.9 пъти.
Същевременно вече стана традиция още през месец март ръководството на холдинга да обявява своето предложение за разпределение на част от печалбата на дружествата от групата под формата на дивидент. Това е израз на дългосрочната политика за повече прозрачност от страна на мениджмънта на Стара планина холд АД.
В съобщение до акционерите и инвеститорите от 13.12.2019 г. споменавате, че отрицателно влияние на финансовите резултати на холдинга ще оказва и продължаващото непазарно определяне на значителна част от компонентите на цената на електроенергията. До каква степен финансовите резултати на холдинга се влияят от цената на електроенергията?
Процентното отношение на енергийните към общите разходи е различно. Най-голямо е влиянието в производството на акумулатори, което е енергоемко. В машиностроенето също оказва влияние, докато в текстилната и козметичната промишленост е по-малко. Цената на електроенергията оказва влияние само върху финансовите резултати на предприятията. Но резултатите на холдинга зависят от бизнеса на предприятията, поради което непазарната цена на електроенергията засяга негативно индустрията в България като цяло.
Кои според Вас бяха основните предимства, за да спечелите ежегодната награда на АДВИБ в категория „НАЙ-ДОБРА IR ЕЛЕКТРОННА СТРАНИЦА"?
На първо място, интернет страницата ни е изцяло насочена към акционерите и инвеститорите на Стара планина холд. Тя съдържа богата информация за прозрачната дейност на холдинга, за нашите бизнес прогнози и финансови резултати, за правата на акционерите, за корпоративните социални практики, както и подробна финансова информация. Особено посещавана е нашата отделна страница за дивиденти.
От началото на месец юли, за първи път в България, стартира ново приложение за онлайн подаване на заявление за изплащане на неполучени дивиденти за минали години. Като израз на добра корпоративна практика, ръководството на холдинга отдавна прилага процедура за дистанционно изплащане на непотърсения дивидент за последните 5 финансови години. Разходите по банковия превод са за сметка на холдинга. Достатъчно е акционерът да изпрати попълнено заявление, в което да посочи личната си банкова сметка, като приложи удостоверение, издадено от банката.
Онлайн формата за подаване на заявление за дистанционно изплащане на неполучените дивиденти за предходните 5 финансови години улеснени допълнително нашите акционери, тъй като нейното попълване става много лесно, като може да се и изпрати дори от мобилен смартфон.
Сайтът ни използва протокола за защитена интернет комуникация HTTPS, което дава възможност за двупосочно криптиране на връзката между клиент и сървър и осигурява защита срещу подправяне или фалшифициране на съдържанието на съобщенията.
През 2020 година предвиждате намаление на заетите лица с 4%. Как определяте този размер на редуциране на състава: като „малък за холдинга", или като „задължителен за запазване на конкурентоспособността" по отношение на персонала?
Историята на групата на Стара планина холд показва, че ние имаме опит в преодоляването на криза и намаляване на рисковете, произтичащи от нея. Редуцирането е бъдещият резултат от спада на продажбите, като очакваме през първото полугодие той да достигне над 10% в сравнение с първото полугодие на 2019. В този смисъл, по-скоро бих определил намалението на заетите лица като здравословно за нашия бизнес. То зависи и от предвиждания 5.5% ръст на продажбите през второто полугодие, защото запазването на качествените специалисти е водещ приоритет за нас. Същевременно ние очакваме изпреварващ ръст на разходите за труд, независимо от прогнозирания 3-процентен спад на годишните приходи от продажби.
Излизането на Стара планина Холд от SOFIX, повлия ли в известна степен негативно върху имиджа на компанията, или напротив - амбицира Ви отново да станете част от индекса на сините чипове?
Присъствието на една акция в SOFIX е резултат от изпълнението на определени критерии, включени в сложна методология за изчисляване. Но много по-голямо значение има състоянието на българската фондова борса. Говоря за борсата не като пазар. Искам ясно да подчертая, че организацията на фондовия пазар у нас е перфектна. Става въпрос за борсата като отражение на икономиката и по-скоро като отношение на големите инвеститори към българската икономика. През последните две години сумарният ръст на българската икономика е близо 6,5%, а същевременно спадът на представителния индекс през този период е над 17%. През 2019 година SOFIX е единственият индекс в ЕС, който отчита спад. Основната причина е оттеглянето на институционалните инвеститори и ниската ликвидност. Само за сравнение - капитализацията на 15-те компании, включени в SOFIX е 1,724 милиарда евро, а капитализацията на 10-те компании, включени в представителния индекс на борсата в Северна Македония е близо 1,945 милиарда евро.
Имиджът на една компания има много компоненти. Ние поставяме на първо място прозрачността. Да припомня, че Стара планина холд АД е не само един от създателите на Националния кодекс за корпоративно управление и съосновател на Националната комисия по корпоративно управление, но е първата компания на БФБ, която в месеците на най-дълбока криза през 2009 година започна да публикува месечни прогнози. И доколкото борсата продава очаквания, не е тайна, че именно публикуваните от нас прогнози за спад в продажбите, особено през втората половина на 2019 година, доведоха и до спад на цената на акциите. Ние не оценяваме излизането на акцията от SOFIX като негативно отражение върху имиджа на компанията. И ще продължим да следваме дългосрочната си политика на прозрачност и равнопоставено отношение към акционерите и инвеститорите.
*Николай Митанкин има две магистърски степени - по математика и по икономика. От 2005 година е директор за връзки с инвеститорите на Стара планина холд АД. Носител е на награди на Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите в България през 2015 и през 2019 година, а през 2017 година е отличен с наградата „Най-добър IR директор".
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg