Снимка: Личен архив
Освен, че е част от СОФИКС „Градус" АД продължава да отбелязва добри финансови резултати. „Градус" АД е и една от компаниите с най-висока дивидентна доходност на БФБ. За повече подробности относно дивидентната политика на компанията, планираните инвестиции през настоящата година и ефекта от публичността на „Градус" АД потърсихме Георги Бабев*, финансов директор и член на Съвета на директорите на публичната компания:
„Градус" АД е част от водещия борсов индекс СОФИКС. Предполагахте ли, че компанията Ви ще се присъедини към сините чипове толкова бързо след листването си на БФБ и какъв е коментарът Ви по отношение на допълнителния имидж, който има „Градус" АД, заради участието си в СОФИКС?
„Градус" АД е един от големите представители на хранително - вкусовия сектор в България, който преди първичното публично предлагане на компанията бе много слабо представен на Българска Фондова Борса. В Софикс дори не присъстваше дружество от бранша, въпреки че голяма част от българската икономика е именно сектор „Селско стопанство". Наша главна цел беше висока ликвидност и достатъчен по големина free float на акциите на дружеството, за да е атрактивна за инвестиция както за индивидуални, така и за институционални инвеститори. Още преди IPO - то заявихме, че мястото на компанията е в СОФИКС. За наша радост, очакванията ни се оправдаха и това се случи още на първия ребаланс на индекса.
„Градус" АД е една от компаниите с най-висока дивидентна доходност на БФБ. Планирате ли да продължите тази традиция?
Горди сме, че „Градус" АД стана втората компания, която изплати два дивидента в рамките на една година, въпреки че е нова на БФБ. Добрите резултати ни позволиха да разпределим почти 30 милиона лева под формата на дивиденти. В проспекта за публично предлагане на ценни книжа подробно са описани дивидентните планове на дружеството. За съжаление, през 2018 година резултатите ни бяха повлияни негативно от външни фактори - кризата в Турция, напрежение в Близкия изток и т.н. Това доведе до по-ниски резултати от очакваните. Добрата новина е, че 2019 г. бе доста по-добра година. Затова очакванията ми са за по-малък първи дивидент през 2020 г. и по-висок втори такъв в края на годината.
Доволни ли сте от публичността на компанията „две години по-късно"?
По-важният въпрос е дали инвеститорите ни са доволни? Смятам, че оправдаваме гласуваното ни доверие. Имам това впечатление от личния си контакт с инвеститорите, както и от представянето на акцията на пазара. За съжаление, родната борса не се представя много добре за периода, в който „Градус" АД стана публична компания. От 18.06.2018 досега Софикс е загубил -10%, а цената на акциите на Градус АД е без промяна (като се отчетат раздадените дивиденти).
„Градус" АД се превърна в разпознаваема марка през годините на българския пазар, но „разпознават" ли Ви и в чужбина?
Разпознаваемостта на групата е различна в България и чужбина. „Градус" е една от най-разпознаваемите марки в България, като според данни от независимо проучване, проведено в България, разпознаваемостта на марката е 99.8%. За 68.4% от анкетираните „Градус" е първа асоциирана марка за пилешко месо, а 50.3% от хората избират „Градус" като любима марка пилешко месо. През годините компанията е инвестирала милиони в популяризирането на своя бранд именно в България. В повечето страни в Европа пилешкото месо не се продава под бранд. У нас пазарът е по-различен и ние сме горди, че нашата марка е една от най-разпознаваемите в страната. В чужбина „Градус" е известна като производител на разплодни яйца и еднодневни пилета.
Кое отличава компанията Ви от останалите конкуренти в сектора?
Нещото, което ни отличава от конкурентите ни е пълният затворен цикъл на производство. Дружеството е 100% собственик на всички бази, които ползва. Притежава над 500 хиляди квадратни метра закрити площи за отглеждане на бройлери и на родителски стада. Фуражният завод е един от най-големите в страната. Кланица - най-голямата на балканите, цех за месопреработка, в който са инвестирани над 20 милиона лева, две люпилни и много други. Този затворен цикъл позволява да поддържаме стриктен контрол върху всички процеси и да сме сигурни, че клиентите ни получават всеки път продукт от най-високо качество.
Какви очаквания сте заложили за ръст на приходите и печалбите през следващата година? Планирали ли сте някакви по-значителни инвестиции през 2020 г.?
Посрещаме новата 2020г. с увеличен капацитет и въведени в експолатация 16 производствени сгради с обща площ 14400 кв. м, център СЕВЕР 5, Русе в дъщерното ни дружество „Градус 98" АД. През октомври увеличихме капацитета на четвърти център в Птицекомбинат Стара Загора на дъщерното дружество „Лора - 2004" ЕООД с 250 000 броя птици. През тази година ни предстои работа по изграждане и подобряване на инфраструктурата в базите. Нека отбележим, че дъщерните дружества вече са седем. „Голд Фарм 91" ЕООД е най-новия член на група Градус. Очакванията ми са всичко това да се отрази както на приходите, така и на печалбата. Бих искал да спомена, че през последната година тече процес по оптимизация на раходите, включващ внедряване на интрегриране система за управление на бизнеса. Надявам се да успеем да финализираме този проект до края на тази година.
*Георги Бабев е завършил специалност "Международни финанси и търговия" в University of Portsmouth и притежава MBA от University of Wales Institute Cardiff. През 2017 поема длъжността "Финансов директор" в групата на Градус, амалко по-късно става и член на съвета на директорите на дружеството.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg