Снимка: Личен архив
Пандемията Covid-19 засегна по-голямата част от публичните компании, но въпреки това някои дори подобриха финансовите си показатели, една от тях е КОРАДО-България АД. Какви кризисни мерки и действия предприе в тази неблагоприятна среда компанията за повече подробности потърсихме г-н Войтех Чамек*, главен изпълнителен директор на Корадо Груп.
Г-н Чамек за втора поредна година КОРАДО-България АД разпредели 2 пъти дивидент на своите акционери. Планирате ли и в бъдеще разпределение на дивидент 2 пъти в рамките на една финансова година? Защо ръководството на КОРАДО-България прецени да е сред малкото дружества на БФБ, които раздават 2 пъти дивидент за една година, стремеж към постигане на по-силен интерес сред инвеститорите, гъвкавост или има друга причина, която бихте ли посочили?
Да, планираме да запазим дивидентната си политика. Честно казано, ако законът позволява и би било практично, ние ще разпределяме дивиденти дори на тримесечие. Има много компании на основните фондови борси, особено в Северна Америка, които изплащат дивиденти месечно! Причините, от които ние се водим, са от практична гледна точка. Сумата, която разпределяме, е значителна и е много по-лесно да извършваме плащанията равномерно, вместо да акумулираме една обща сума. От моя собствен опит като частен инвеститор, аз също обичам да ми бъде плащано по-често от веднъж годишно, за предпочитане най-малко на тримесечие, но минимум поне два пъти годишно.
Пандемията наречена Covid-19 засегна изключително негативно световната икономика. Как се отразява тя на КОРАДО-България и какви кризисни мерки и действия предприехте в тази среда?
Планирахме внимателно от самото начало. Взехме едновременно всички необходими превантивни мерки по една причина - да не позволим да бъдем затворени. Бях много доволен, тъй като хората ни в предприятието и техните роднини много бързо разбраха, че ако работим и произвеждаме, то това означава, че сме живи и можем да си платим разходите и да изпълним задълженията си. Ако позволим да бъдем затворени, след няколко месеца ще сме мъртви, независимо какво правим и независимо от обещанията на правителството. Извършихме огромна дейност, за да сегментираме нашите доставчици и клиенти в групи - от висок, през умерен, до нисък риск - и взехме всички предпазни мерки. Подготвили сме планове за пренареждане на поръчките вътре в нашата група, тъй като пазарите започнаха да се сриват поради налагане на карантина, блокиране на работата и т.н. Така че, никоя част от Групата не би страдала излишно и не изоставяме никого след себе си. За съжаление, знаехме, че по-слабите пазари в Централна и Източна ще страдат най-много и затова се подготвихме за това. Нашата цел беше да се подкрепяме взаимно в рамките на Групата и като подкрепяме служителите си, те от своя страна да подкрепят дружествата чрез усърдна, много ефективна и гъвкава работа. Например, имахме светлоотразителни бели маркери за през нощта, за да поддържаме социалната дистанция, сини светлини, които да организират хората за смяна на дрехите в обедните часове, така че да направят максимума за собствената си защита и тази на фирмата.
Много ми е приятно да кажа, въз основа на резултатите, постигнати от Групата за първите 6 месеца на годината, че имаме по-висока печалба в сравнение със същия период на миналата година. Нямаше нужда да съкращаваме никой от страхотните си и много лоялни служители. Освен това, значително намалихме дълговете си и подобрихме кешовата си позиция. Всеки служител в групата знаеше, че ако се сблъска с този така наречен коронавирус, не е страшно, ще го изчакаме да се възстанови, ще го посрещнем отново и ще му платим пълна заплата за времето, през което е отсъствал от работа. Останахме силни вътрешно и се пазихме от външен хаос, продължаваме да пазим нашите “Зелени острови” защитени и предпазени от пустинята около нас.
Какви инвестиции планирате на този етап, свързани с първите сигнали за подобряване на икономическата конюнктура в страната, или изчаквате „по-добри“ времена?
В момента всички наши инвестиции са посветени на подобряване на производителността и на икономия на разходи. В същото време сме подготвени и за “опортюнистични” инвестиции, например, придобивания, ако условията са подходящи. Но за разлика от други, ние не възнамеряваме да предприемаме никакви опортюнистични действия, за които чуваме отляво и отдясно - намаляване на заплатите, съкращаване на отпуските, запазване на паричните средства само заради самите тях. Искаме да инвестиране разумно и умно, за да подобрим технологиите и средата на работа за нашите работници и служители.
Брандът „КОРАДО“ е силно разпознаваем, кое Ви наложи като лидер на пазара при отоплителните уреди - ценовата политика, качеството или трябваше и малко време на клиентите да се уверят в ефикасността на продуктите Ви? Коя е рекламата, която Ви носи най-много клиенти и защо?
Преди т.нар. пандемия ключът към нашия успех беше смесването на всичко, което споменавате, като цената беше най-чувствителният елемент. Сега ключът е в надеждността на доставките, високите стандарти за удовлетворяване на клиентите и най-високото качество на продуктите. Ценовият елемент е с по-малка тежест в този момент - все още важен, но не и решаващ, както в миналото. Всeки иска да има надежден партньор, който да плаща навреме и да спазва поетите задължения - това е най-важното и ние го покриваме на 100 процента.
*Войтех Чамек е главен изпълнителен директор на Корадо Груп