Асен Бораджиев*, генерален директор на Asseco България, в интревю за infostock.bg
На организирания неотдавна банков технологичен форум бяха представи най-новите тенденции, услуги и технологии за банковия сектор, както и възможностите за изграждане на банката на бъдещето.
За повече подробности потърсихме за интервю генералния директор на Asseco България, която е дъщерно дружество на Asseco SEE, най-голямата ИКТ компания в Югоизточна Европа по приходи от продажби на софтуерни решения и технологични услуги за банковия сектор
Какво представлява дигиталното банкиране?
- Банките се оказаха на кръстопътя, където нов бизнес модел, който ще им позволи да оцелеят, процъфтяват и просперират в тази променяща се среда, трябва да бъде приет.
Дигиталното банкиране позволява на банките да предоставят пълна гама от продукти и услуги чрез различни канали. Използвайки най-модерните технологии банките са в състояние да автоматизират процесите, да повишават ефективността си, да намаляват разходите си и да осигуряват по всяко време и навсякъде онлайн услуги чрез сигурна среда.
Дигиталното банкиране е неразделна част от една цялостна холистична концепция за банкиране - Everyday Banking. С тази концепция банката се превръща в истински партньор и неразделна част от живота на клиента, като покрива всички негови финансови и нефинансови потребности и очаквания, и доставя всички услуги чрез "канал по избор".
Какво е бъдещето на дигиталното банкиране в България? И колко време е нужно, за да се въведе като масова практика?
- Традиционният клон на банката, с опашка от клиенти и ограничено работно време със сигурност ще отиде в историята. В същото време ролята на клона като осезаемо присъствие на банката и нейната марка продължава да е важен фактор при избора на една банка с опит.
Затова някои банки вече започнаха да трансформират клоновете си, превръщайки ги в нови, модерни, базирани на най-съвременни технологии офиси, в които въвеждат мобилни банкови услуги като нов канал ...
Asseco цени индивидуалността на клиентите и техните банки и е привърженик нахолистичния подход при банкирането. Подход, който увеличава удовлетвореността и лоялността на клиентите, намалява персонала и разходите за инфраструктура на банките и разширява възможностите им за генериране на приходи.
Компанията вярва, че хората все още продават на хора. Холистичният подход позволява дигиталното банкиране да покрива пълния обхват от продукти и услуги на банката без клонове, където офиса е само каналът по избор, с модерни устройства за самообслужване, за да могат служителите на банката истински да се ангажират с клиентите и с консултантска дейност.
Готови ли са българските банки на такава своеобразна революция?
- Технологията е готова и клиентите чакат. Предпочитам да използвам думата еволюция. Ние искаме да партнираме в еволюцията на банките.
Какъв е профилът на клиент на банка, който използва в пълна степен дигиталното банкиране?
- Не толкова отдавна, предоставянето на интернет услуги беше ограничено само до големите телекомуникационни и кабелни оператори, които удовлетворяваха потребностите на редовите клиенти, също както банките предоставяха услугите си в клоновете.
Днес виждаме, че лекотата на достъп чрез безжична (3G и 4G) мрежа е променила начина, по който хората възприемат достъпа до информация. Нещо повече, стандартните SMS съобщения отстъпват на онлайн приложенията за разговори, които осигуряват по-бърза, по-лесна и по-евтина комуникация.
С интернет, мобилните телефони и таблети стават неразделна част от живота на хората. Дейности като онлайн пазаруване или банкиране, се развиват от "екстравагантни" хрумвания - до нивото на ежедневни потребности.
Банкирането, каквото го познаваме днес, няма да изчезне напълно или да се поддаде изведнъж на новите тенденции. Банкирането ще се развива и адаптира към потребностите и очакванията на клиентите, както и до сега. Също както широколентовият интернет ще остане избор за високоскоростен достъп до интернет, така и клоновете на банката остават възможност за избор на специализирани консултантски услуги и начин на обслужване на определени клиентски и продуктови сегменти, които не се вместват в рутинните дейности.
Каква е ползата от дигиталното банкиране за банките и за клиентите?
- Истинските ползи произтичат и от факта, че пълната гама от банкови продукти и услуги могат да бъдат предлагани по всяко време и навсякъде с ефективни и автоматизирани процеси. С тези подобрения както клиентите, така и банките спестяват време и пари.
Как си представяте банката на бъдещето?
- Банката на бъдещето трябва да действа проактивно и да е мост между голям брой малки партньори и малък брой големи партньори. Чрез активно улесняване на социалната и икономическа среда, с изобилие от големи данни, банките ще позволят да се идентифицират истинските потребности и да се осигуряват адекватни и навременни решения, за радост на всички участващи страни. Чрез използването на нови и гъвкави технологии в пълна степен банките ще бъдат в състояние да предлагат освен традиционните банкови продукти и услуги, експертни и консултантски услуги, управление на частни финанси, услуги в „облака" и управление на връзките с клиенти, и в крайна сметка непрекъснат поток от смислена информация, насочени и персонализирани продукти и услуги.
Какви са главните краткосрочни и дългосрочни цели на Asseco България?
- Основната цел на Asseco в България е да бъде доверен партньор на финансовите институции при решаването на техните стратегически бизнес задачи.
*Асен Бораджиев е магистър по инженерни науки от Техническия университет в гр. София. Той има специализации по финансов мениджмънт и управление на бизнес процеси от Университета в Делауеър, САЩ. Има над над 15 години управленски опит, като кариерата му минава през значими компании в сектора на ИКТ в България - Latona, Rightnet и Prosoft.
Преди да стане генерален директор на Аsseco за България, в продължение на шест години заема редица ръководни позиции в Tehnologica. Като търговски директор той отговаря за изготвянето на бизнес анализи и модели за навлизането на компанията на нови пазари, внедряването на стратегически проекти в държавни институции и партньорствата с глобални компании.
Въпросите зададе Георги Вулов