На фона на растящото ползване на банкови карти в страната - в преките разплащания и при теглене на пари в брой, нарастват и измамите. Изчисления на българската компания Skim Prot, разработила стикер, предпазващ кредитните и дебитните карти от копиране и източване, показват, че загубите в България от скиминг през миналата 2013 г. се равняват на 8 млн. лева, а за 2012 година - на 7,7 млн. лева.
Всъщност скимирането е клониране или копиране на една банкова карта. Скимиращите устройства не са скъпи - струват обикновено няколко десетки лева и се използват за кражба на данни от банковите карти, които са само с магнитна лента. Съвременните карти с чип са по-трудни за копиране, посочват от Skim Prot, цитирани от БТА.
Банковата статистика показва, че обемът на транзакциите за 2013 г. у нас надхвърля 20 млрд. лв. Прогнозните данни за 2014 г. и 2015 г. пък сочат, че обемите ще продължат да нарастват с по близо 1.5 млрд. лв. годишно. Така например през 2018 г. общият им обем ще достигне 27 млрд. лв.
По информация на БНБ, на която се позовават от Skim Prot, българите притежават 7.33 млн. карти, най-много от които са Visa Electron (2.94 млн. броя) и Maestro (2.6 млн. броя). На една кредитна карта пък се падат по близо 7 дебитни, сочи още статистиката на БНБ.
Експертите съветват да не предоставяме дебитна и кредитна карта или ПИН кода си на лица, представящи се за банкови служители или полицаи. Те могат лесно да скимират картата под предлог, че я проверяват за валидност. Препоръчително е да ползваме банкомати на сигурни места, например в клоновете на банки или в големи магазини, както и просто да закриваме с ръка клавиатурата на банкомата, когато вкарваме своя PIN-код. Трябва да проверяваме и дали клавиатурата на банкомата или отворът, в който слагаме картата си, се разместват при натиск. Това е знак, че на банкомата вероятно е поставено скимиращо устройство.
Сред марките за сигурност е и защитната лепенкa, която предпазва магнитната лента на картата от скимиране. При проблем с картата в банкомата експертите препоръчват да не се звъни за помощ на телефонни номера, които са посочени върху устройството, а само на официалния номер за обслужване на клиенти на банката.