Класическите полици "Живот" и рента, както и здравните, са помогнали за нарастване в животозастрахователния пазар от януари до края на юли в сравнение със същия период на миналата година, показват данни на Комисията за финансов надзор, цитирани от ежедневника "Капитал Daily".
За пръв път статистиката показва каква е разликата в премиите преди и след прелицензирането на здравните фондове - след началото на август миналата година те трябваше да станат застрахователи. Така отделни данни само за този сектор вече няма - те са част или от общото, или от животозастраховането.
Голямото преместване
Премиите по "Заболяване" в животозастраховането са се увеличили с близо 200% за година до над 12 млн. лв. Преди това компаниите също предлагаха такъв вид полица, но тя беше доста различна като продукт. С новите изисквания бяха разработени и нови оферти, но все още голяма част от дружествата предлагат продукти само във високия ценови клас, изгодни единствено при групово застраховане. Има и компании, които продават само застраховка от класически тип - с възстановяване на разходите и обезщетение за болничен престой. Други, основно бившите здравни фондове, продължиха да предлагат полици, които донякъде дублират държавната здравна каса, но с по-малко бюрокрация и доплащане, като надграждат над нейните услуги.
Сметката показва, че към края на юли премиите от "Заболяване" и в общото, и в животозастраховането са 34.75 млн. лв. Година по-рано приходите в доброволното здравно осигуряване са 15.6 млн. лв., но трябва да се има предвид, че още преди крайния срок по-големите икономически групи започнаха да прехвърлят здравноосигурителния си бизнес към застрахователни компании. За януари - юли 2012 г. премиите в доброволното здравно осигуряване бяха близо 30 млн. лв., т.е. сегашното състояние на пазара на здравни полици е аналогично с това преди началото на прелицензирането.
Срещу спада
Донякъде изненада е понижението на премиите по застраховките "Живот", обвързани с инвестиционен фонд - там има над 17% спад за година. Преди това те привличаха доста приходи и спадът сега може да е забележим именно заради по-голямото им повишение в предишни години.
В понеделник от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) обявиха, че започват информационна кампания, с която да популяризират полиците "Живот". Целта е да се опровергаят митовете за тези продукти - например за високата им цена, увереността, че няма да ти се случи нищо лошо и няма нужда от застраховки, както и мнението "застрахователите не плащат", обясняват от АБЗ. От организацията цитират данни на КФН, според които от началото на 2003 г. до края на юли общо изплатените обезщетения по този вид полици са над 967.5 млн. лв. Още информация за кампанията може да се следи на специалния сайт mylifebg.com и на едноименната Facebook страница.