Снимка: БГНЕС
Наемането на работа в Amazon отнема много повече от впечатляващо резюме.
Дори в ранните си години, когато онлайн търговецът е имал едва 2100 служители, основателят и главен изпълнителен директор Джеф Безос е бил много внимателен, когато е наемал своите служители.
Всъщност, според Никълъс Лавджой, който се присъединява към компанията като петият й служител през 1995 г., Безос сам ще подбира всеки кандидат. „Едно от девизите му беше, че всеки път, когато наемем някого, той или тя трябва да вдигат летвата за следващото наемане“, каза Лавджой в интервю за Wired през 1999 г.
Тест за наемане на Джеф Безос с 3 въпроса
Днес, предвид натоварения му график и бързия растеж на Amazon, е малко вероятно Безос - който има текуща нетна стойност на активите в размер на 192 млрд. долара според Forbes и е най-богатия човек в света - да има време да се срещне с всеки кандидат.
Но, за да гарантира, че компанията ще запази високите си стандарти, Безос очерта три ключови въпроса, които лидерите да разгледат, преди да наемат нови служители в писмото си до акционерите от 1998 г.
Въпреки че са написани преди 22 години, това са вечни въпроси, върху които трябва да помислят както мениджърите по наемане, така и кандидатите преди всяко интервю за работа:
1. „Ще се възхищавате ли на този човек?“
„Ако мислите за хората, на които сте се възхищавали през живота си, те вероятно са хора, от които сте успели да се поучите или да вземете пример“, пише Безос в писмото, добавяйки, че винаги се е опитвал да работи само с хора, на които той се възхищава.
Съвет за интервю за кандидати: Експерт интервюирал стотици хора през цялата си кариера подчертава две възхитителни черти, които постоянно търси - почтеността и лидерството.
"Правя това, като ги моля да опишат момент, в който са се справили в трудна ситуация. По същество искам да знам: Използвали ли са дипломация? Какви бяха техните намерения? Може ли да им се вярва? Какво казва техният мисловен процес за тях като личност?", пише експертът.
2. „Ще повиши ли този човек средното ниво на ефективност на групата, в която влиза?“
„Летвата трябва непрекъснато да се покачва“, пише Безос в писмото си.
Проблемът е, че може да е трудно за наемащите мениджъри да разберат дали кандидат, след като бъде нает, ще остане ангажиран и желае да расте заедно с компанията за години напред.
„Дългосрочното мислене е основна ценност, закрепена в историята на Amazon от самото ни създаване“, според блога на Amazon One Day. (И това е вярно: Някои от най-успешните бизнес области на Amazon, като Amazon Prime и Amazon Web Services, стартирани преди много години.)
Съвет за интервю за кандидати: За да се бори с ентропията, Безос винаги е питал кандидатите как визуализират компанията след пет години. „В този момент", пише той, „всеки от нас трябва да се огледа и да каже: „Стандартите са толкова високи сега - момче, радвам се, че влязох, когато го направих!“
Преди интервюто проучете ценностите на компанията и бъдете готови да говорите за това как планирате да надхвърлите очакванията и целите, докато компанията расте.
3. „По кое измерение този човек може да е суперзвезда?“
В допълнение към техните умения и опит, Безос казва, че е важно да се вземат предвид индивидуалните таланти на кандидата.
„Един човек тук е национален шампион по Spelling Bee“, пише той. „Подозирам, че това не й помага в ежедневната работа, но прави работата тук по-забавна, ако от време на време можете да й хвърлите едно бързо предизвикателство:„Ономатопея!“
Служителите Суперзвезда също могат да бъдат отвратителни, радикални и малко бунтовнически настроени - и въпреки че тези типове може да са „малко досадни“ и „не винаги най-лесно да се разбирате“, каза Безос в интервю през 2018 г., „вие ги искате във вашата организация“, защото те насърчават иновативното мислене.
Съвет за интервю за кандидати: Наличието на извънкласни дейности, странни хобита и уникални умения, които не са свързани с работата ви, ви дава предимство и показват, че можете да предложите различни перспективи. Поставете ги в автобиографията си и намерете начини да ги повдигнете по време на интервюто.
Също така обичам да слушам истории за това как кандидат успешно е приложил креативно решение на проблем или за това как са допринесли за фирмената култура по начин, който е помогнал да направи работното им място по-забавно и интересно.
Още по темата: