Снимка: iStock
Поредица от просрочени неизпълнения, включващи държавни предприятия в Китай, доведоха до продажба на облигации миналата седмица.
Неизпълненията на държавнофинансираните фирми в Китай повдигнаха сериозни опасения сред инвеститорите, защото са били относително редки през последните години.
Тези неизпълнения идват, дори когато много мениджъри на активи, възприели китайския дълг, тази година се насочиха към тези инвестиции, които предлагат много привлекателно предложение за инвеститорите с тяхната доходност.
Тъй като пробемите продължават да сочат към признаци на още неизпълнени задължения, наблюдателите обсъждат въпросите защо повече държавни предприятия (ДП) този път остават на студено в сравнение с последните две десетилетия и кои сегменти на пазара, ако се стигне до избор, правителството ще избере да подкрепи.
Миналата седмица държавният миньор Yongcheng Coal and Electricity просрочи облигации за 1 милиард юана (151.9 милиона щатски долара), което предизвика разширено държавно разследване на три банки, поемащи поръчки, заподозрени в неправомерно поведение.
Тази седмица последваха и други големи просрочени задължения, включително подкрепеният от правителството производител на чипове Tsinghua Unigroup, който пропусна плащането, след като не удължи крайния срок и друго неизпълнение от държавната Huachen Automotive Group - китайски партньор на BMW за съвместно предприятие.
Миналият месец един от най-големите китайски предприемачи на недвижими имоти China Evergrande също попадна под светлините на прожекторите, тъй като излязоха данни, че компанията има проблеми заради кризата.
„По подразбиране Yongcheng предизвика загриженост на инвеститорите за целия пазар на корпоративни облигации, защото нарушава дългогодишното предположение за имплицитна държавна гаранция за SOE облигации“, пише в бележка в петък икономистът на ANZ Research за Китайските пазари Жаопенк Ксинг. Процентът на неизпълнение за първи път за държавни предприятия в момента е доста под 1%, в сравнение с 9% на неизпълнение от частни предприятия, според данните на ANZ.
Неизпълненията на държавнофинансираните фирми в Китай са били редки в последните десетилетия. В края на миналия декември случаят с неизпълнение на облигации в долари от търговеца на стоки Tewoo Group беше първият от две десетилетия.
Настъпват още неизпълнения, тъй като китайските власти се фокусират върху намаляване на задлъжнялостта на държавните предприятия сега, когато най-лошото от пандемията отмина за страната.
Тези неизпълнения идват, дори през тази година, когато много мениджъри на активи, възприемащи китайския дълг, настояват за инвестиции в китайски облигации. Те предлагат много атрактивно предложение за инвеститорите с техните доходности - далеч по-високи от доходността от САЩ или Европа - в свят, в който е все по-трудно да се постигне.
Китайският пазар на облигации на сушата е на стойност 13 трилиона долара, вторият по големина в света.
Досега тази година инвеститорите са ги поемали. Чуждестранните входящи потоци в сухопътни китайски облигации чрез фондове достигнаха до годишния връх от 21.43 млрд. долара през март, в сравнение с 9.5 млрд. долара в края на миналата година, според данните на Refinitiv. Високодоходните облигации в Азия iShares Barclays USD нарастнаха с 31% от нивото си през март.
Ето какво смятат анализаторите за някои фактори, които играят ролята на неотдавнашния пакет от неизпълнения, включващи китайски държавни предприятия.
Възстановяване от пандемията
Китайското правителство може да е по-готово да приеме неизпълнение, тъй като икономиката се възстановява от пандемията - заедно с желанието си да намали дълга в икономиката, се казва в бележка от S&P Global Ratings във вторник.
Пекин беше в процес на намаляване на задлъжнялостта с нарастващ дълг в страната, но задържа това, тъй като пандемията удари бизнеса. Вместо това властите насърчават банките да одобряват повече заеми за малкия и средния бизнес. Но сега дългът отново се увеличава, тъй като пандемията поставя бизнеса под натиск - което кара властите да се фокусират отново върху намаляването на нивото на дълга.
„По наше мнение разпродажбите, които бяха по-резки за вътрешните, отколкото задграничните облигации, отразяват потенциалната готовност да се разреши дори големи SOE да бъдат по подразбиране“, се добавя в бележката.
Пазарът може да възприеме това като сигнал, че намаляването на задлъжнялостта и реформата на SOE ще се ускорят, докато икономиката се възстанови от пандемията.
S&P отбеляза примера на държавния миньор Yongcheng Coal and Electricity - който пропусна плащането на облигациите, което трябваше да бъде платено на 10 ноември. Заедно това поставя 50 милиарда юана (7.6 милиарда долара) в риск от неизпълнение, според рейтинговата компания.
S&P посочи „привидно рязкото премахване на държавната подкрепа“ в случая с миньора. Само месец преди да се провали, рейтинговата компания заяви, че се смята, че Yongcheng замества губещия химически бизнес с печеливш бизнес с въглища. Освен това току-що издаде средносрочен дълг от 1 милиард юана през октомври.
Тези действия заедно бяха приети като „признаци на държавна подкрепа“, според S&P.
„Според нас пропуснатото плащане на Yongcheng изненада пазара, защото показа, че отношението на местната власт да предоставя подкрепа се е обърнало само за един месец“, каза Ли. „Пазарът може да възприеме това като сигнал, че намаляването на задлъжнялостта и реформата на SOE ще се ускорят, докато икономиката се възстанови от пандемията.“
Възможност да отсеете лошото?
Китайското правителство позволява на някои от компаниите, „с много слаби кредитни матрици, да преминат без спасяване“, каза Тан Мин Лан, ръководител на инвестиционния офис в UBS Global Wealth Management.
Но това всъщност е положително, каза тя, предполагайки, че позволява да се направи „диференциация“ на китайския пазар между по-силни и по-слаби фирми.
Пандемията натоварва финансовите ресурси
Пандемията на коронавируса напрегна обществените ресурси, тъй като правителството предприе стимули за подкрепа на бизнеса на фона на последствията. Въздействието вероятно се усеща сега.
„Пандемичните и все по-строги регулации от централните власти могат да ограничат силата на местните власти да координират финансовите ресурси и дори готовността да предоставят подкрепа“, каза S&P Global Ratings.
Още по темата: