Снимка: iStock
Tesla е една от най-поскъпналите акции в света през изминалата година. Докато оптимизмът за бъдещето на електрическите превозни средства (EV) е разбираем, настоящата оценка на Tesla отразява агресивни предположения за нейното доминиране на пазара на електрически превозни средства и редица спомагателни бизнеси.
На пръв поглед Tesla е структурен производител на електромобили с потенциални мрежови ефекти, значителни предимства като пионер и на пръв поглед неограничени възможности в съседни бизнеси. Тези фактори подтикнаха оценката на Тесла до изумителни нива. Освен че продават електромобили, други ориентирани към услуги и спомагателни бизнеси на Tesla изглежда дават огромен потенциал.
За бизнеса с тези видове зараждащи се спомагателни или ориентирани към услуги предложения, инвеститорите обикновено плащат малка премия за ниска вероятност за голям потенциал в бъдеще. Настоящата оценка на Tesla отразява голяма вероятност нейният бизнес с електромобили да остане доминиращ и все още недоказан бизнес да успее.
Оптимистични очаквания
Ролята на държавната политика е важна за историята на растежа на електромобилите в световен мащаб. Правителствата започнаха да се справят с глобалното затопляне, като създават политики в подкрепа на превозни средства с нулеви емисии, като EV. Най-големите световни автомобилни пазари (Китай, САЩ и Европа) са използвали комбинация от субсидии и регулации, за да помогнат за култивирането на EV индустрията. Това доведе очакванията за растеж на обема до повишени нива за Tesla.
Не е задължително човек да бъде мечка за сектора на електрическите автомобили, за да има притеснения относно текущата оценка на Tesla. Ако приемем 22% сложен годишен темп на нарастване на обема на продажбите на електромобили през следващите 10 години, това означава, че Tesla се търгува за повече от 60x печалбата си за 2030-та година.
Дори за най-бичи настроените инвеститори, това е твърде висока цена само за автомобилен бизнес. Следователно изчисляваме, че малко под половината от пазарната стойност на Tesla се извлича от продажбата на електромобили, а останалата част е от спомагателен бизнес.
Докато акциите на Tesla обикновено изпреварват основните, сегашните нива предполагат, че тя ще доминира в продажбите на електрически автомобили и много от съседните й бизнеси са сигурен залог. Накратко, трябва да върви много, за да бъде оправдана оценката на Тесла.
Основата на тезата за Tesla до голяма степен почива на нейното предимство за първи път с технологията на батериите и овладяването на веригата за доставки. Първият двигател на Tesla теоретично даде непреодолима преднина в батерията и веригата на доставки, което трябва да доведе до производство с най-ниски разходи.
След като установи производството с най-ниски разходи, Tesla след това ще намали потребителските цени и ще подбие конкурентите точно след като S-кривата на внедряването на EV започне. Tesla се очаква да увеличи продажбите си от 500 000 автомобила годишно до близо 4 милиона автомобила до 2030 г. , генерирайки автомобилен брутен марж, който е с 1% до 4% по-висок от неговите колеги. За справка, GM са продали средно 4 милиона автомобила по целия свят през последните три години с брутен марж от 19%.
Има много неудобни предположения за конкуренцията, заложени в тезата на Tesla, но предвид пазарната капитализация на Tesla, ние смятаме, че историята на Tesla е по-сложна, отколкото просто да се продават електромобили като всеки друг производител на оригинално оборудване (OEM). В противен случай Tesla няма да търгува на толкова висока оценка.
Повече от автомобилен производител?
Основата на бизнес модела на Tesla се основава на броя на електромобилите, които Tesla пуска на пътя. Предимството на компанията за първи път изгражда база от шофьори, която според анализаторите от индустрията ще се превърне в абонати, които могат да бъдат монетизирани всеки месец, тъй като се очаква абонатите на Tesla да плащат месечна такса за различни допълнителни услуги. В крайна сметка това ще доведе до предвидими печалби със софтуерни маржове, които се определят от броя на месечните активни потребители (MAU), умножен по средната цена на единица (ARPU).
Какви услуги може да предостави Tesla?
Това е мястото, където въображението на анализаторите се развихря. Мнозина предвиждат меню от потенциални услуги за месечно доплащане, които абонатите могат да избират, за да добавят към своето превозно средство. Потенциалните услуги включват: автономен пакет превозни средства (в момента предварителна цена), редовни надстройки на производителността, месечни такси за зареждане, месечни пакети за поддръжка и дори Tesla Infotainment, пълен с поточно предаване на живо и/или Tesla Arcade.
Tesla също има спомагателни бизнеси, които също могат да бъдат монетизирани и пакетирани с нейните превозни средства; има Tesla Energy, Tesla Insurance и Tesla Mobility. Изведнъж Tesla е не само OEM, но и OEM плюс софтуер като услуга (SaaS) бизнес. Но изчакайте, историята не свършва дотук. Tesla наскоро обяви значителни актуализации на своята батерийна технология, както и увеличаване на собствения си производствен капацитет. Компанията може да се превърне в доставчик на батерии и за други OEM производители.
Текущата цена на акциите на Tesla ни казва, че тортата е изпечена и ние също можем да я ядем. Въпреки че части от тази вълнуваща история може да се разиграят през следващите пет до 15 години, едва ли напредъкът ще бъде толкова линеен, колкото предполага пазарът.
Всъщност има няколко ключови риска, които пазарът може да пренебрегва:
Нарастваща конкуренция при батерията
Има три основни съставки, необходими, за да бъде предимството на първоначалния двигател да бъде устойчиво:
1. Време е да се изгради богата техническа експертиза.
2. Натрупване на потенциални оскъдни ресурси като ключови доставчици, талантливи служители и др.
3. Потребителска база, която е изправена пред високи разходи за смяна.
За съжаление, Tesla има само първата съставка и нейното предимство на пионер може да ерозира.
Докато Tesla в момента има превъзходна технология за батерии, конкуренцията идва бързо. Според Wolfe Research, новите участници в EV са събрали 36 милиарда долара през последните две години. В същото време старите пазарни автомобилни производители са похарчили 50 милиарда долара за научноизследователска и развойна дейност и капиталови разходи за EV технология. Много правителства по света са силно стимулирали производството на електромобили. Тъй като инвеститорите и производителите настояват за този растеж, предимството на Tesla на пионер вероятно ще бъде преходно.
Технологията на батериите бързо се развива и господстващото положение на Tesla не е гарантирано. Понастоящем Tesla е значителен лидер в технологията на батериите с планове за батерии без кобалт (кобалтът е скъп и труден за набавяне). Повечето експерти обаче смятат, че твърдотелните батерии са свещеният граал за електромобилите, тъй като те продължават напред (800 км/500 мили), зареждат се по-бързо и издържат по-дълго. Докато твърдотелните батерии досега са били трудни за разработване, конкурентите, включително Toyota, QuantumScape и Samsung вярват, че могат да постигнат търговско производство през следващите 10 години.
Големи надежди за услуги
Дори ако Tesla постигне очаквания обем поради по-бързо от очакваното внедряване на EV, акциите на Tesla все още включват твърде голяма стойност за потенциала на другите си бизнеси. Казано по-просто, вградената стойност на опцията в другия фактор на бизнеса на Tesla с почти определена вероятност за успех, въпреки рисковете, които могат да смачкат рентабилността.
Най-важното е, че конкурентите могат да започнат да предоставят безплатно някои от услугите, ориентирани към услугите на Tesla. В същото време многобройни EV стартиращи компании също разглеждат дяла на Tesla. Подобренията на производителността, таксите за презареждане и пакетите за поддръжка са потоци от такси, които са лесни за нарушаване, тъй като OEM производителите започват да доставят свързани EV с подобни функции.
Tesla Insurance също е под заплаха. Конкурентът GM има свое собствено застрахователно предложение, което вероятно ще се основава на навиците на водача, използвайки данни, събрани от автомобила. След като други производители на оригинално оборудване са разработили EV, събирането на данни ще се увеличи бързо и може да последват застрахователни предложения.
Съществуват и рискове за безопасността в потенциалните пакети за автономно шофиране и мобилност на Tesla. Tesla е самотният създател на автономна технология за превозни средства, която избягва важна зрителна система, наречена Lidar (Light Detection & Ranging). Тази система позволява на компютъра на превозното средство да създаде 3D представяне на околната среда около превозното средство и да осигури по-високо ниво на безопасност. По-голямата част от експертите са съгласни, че пренебрегването на тази технология в полза на по-евтините опции за радари и камери създава дългосрочен риск за безопасността.
Не може да се отрече, че Tesla е нарушила автомобилната индустрия и вероятно към по-добро. Тя принуди света да премине напред от 150-годишна технология с двигатели с вътрешно горене и принуди конкурентите да преработят архитектурата на превозното средство от нулата. Tesla разработи впечатляващи производствени възможности и пое водеща роля в дизайна на батериите и интелектуалната собственост. Tesla също има потенциал в своите услуги и спомагателни бизнеси.
Въпреки че има много неща за харесване в историята на Тесла, на този етап има твърде много рискове в тезата на Тесла и оценката, която не оставя малко или никакъв запас за безопасност за дългосрочните инвеститори.
Още по темата:
Анализаторите разделени относно потенциала на акциите на Tesla