Снимка: БГНЕС
„Планираме в понеделник, на извънредно заседание на МС, да разгледаме сключените договори за самолетите F-16, да ги предложим на Народното събрание за ратификация и успоредно с това да предложим актуализация на Закона за държавния бюджет за 2019 г., за да увеличим разходната част и да осигурим необходимото финансиране на този проект". Това каза финансовият министър Владислав Горанов в интервю за Радио Фокус, цитира в съобщение до медиите от пресцентъра на финансовото ведомство.
Той обясни, че сумата, която трябва да се плати по договора за закупуване на новото въоръжение за армията, е значителна и плащането, което трябва да се осъществи накуп, съгласно разговорите с американската страна, е за около 1.2 млрд. долара, които не са разчетени в закона за бюджета.
Министърът допълни, че с тази актуализация се очаква бюджетният дефицит да бъде около 2% или с малко повече, но това е под прага от 3% по Маастрихтските критерии.
По-късно в съобщение до медиите от пресслужбата на Министерския съвет, в което става ясно, че денят на редовното седмично заседание се променя, се казва: "Законопроектът е изготвен във връзка с придобиването на нов тип бойни самолети от въоръжените сили на Република България, които са от изключителна важност за националната сигурност и отбраната на страната, за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на ЕС."
„Понеже това е първата сделка между нашите две страни, на този етап ще трябва тя да се финансира накуп, а когато придобием история в отношенията с Агенцията на въоръжение на САЩ, мисля, че ще можем да договаряме и по-гъвкави схеми за плащане", обясни Владислав Горанов.
Вижте още: Каракачанов получи мандат да подпише договорите за изтребителите F-16 със САЩ
Фискалният резерв е на достатъчно добри равнища
На въпрос има ли държавата пари, министър Горанов отговори, че фискалният резерв е на достатъчно добри равнища, така че ще можем да си позволим да финансираме накуп сделката, още повече, че имаме добри перспективи пред нашата икономика и бюджетът позволява това да се случи през 2019 г.
По отношение на това дали се предвижда емиитране на нов дълг, финансовият министър обясни, че в закона за бюджета е разчетен 1 млрд. дълг вътрешни емисии, но не трябва да се търси пряка връзка между сделката и този размер на дълга, защото тези средства ще служат през годината за запълване на фискалния резерв и за покриване на падежиращи плащания.
Вижте още: Държавата пласира два вида ДЦК за общо 300.6 млн. лева
„Нашето намерение е да продължим да си изпълняваме стратегията за дълга така, както е гласувана през миналата есен" - обобщи министърът на финансите.
Промени и в Закона за акцизите и данъчните складове
Министър Горанов анонсира и готвените промени в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), с които ще се ограничи допълнително възможността за злоупотреби с акцизни стоки, най-вече при горивата.
„Вчера отчетохме резултата от съвместната ни работа с правоохранителните органи и от 2014 г. досега сме успели да увеличим с 50 % приходите, като за края на т.г. очакваме 14 млрд. лв. повече спрямо края на 2014 г.", заяви министър Горанов. Той обясни, че номинално увеличението на БВП за периода от края на 2014 г. досега е с 40 на сто, същевременно приходите растат с 50 на сто, а тези 10 % разлика изцяло се дължат на борбата със сивата икономика.
По темата за нашето членство в ERM II
министър Горанов припомни, че точно преди 1 година страната ни внесе писмо за намерение за тясно сътрудничество с Европейската централна банка (ЕЦБ) по отношение на Банковия надзор и успоредно с това кандидатстване в ERM II, като за кандидатстването в ERM II сме поставили няколко приоритета за подобряване на качеството на управление.
„ЕЦБ работи вече няколко месеца с 6 български банки, скоро се очаква да излязат резултатите от проверките, които Банката прави, след това ЕЦБ ще бъде готова да даде своята позиция може ли да се осъществи тясно сътрудничество. В допълнение сме предприели редица законодателни промени, свързани с поетите ангажименти от юли миналата година - текат редица изменения в законодателството. Когато постигнем тези законодателни решения, ще поканим колегите от ЕК да оценят напредъка по нашите приоритети и малко след това - в следващите няколко месеца, ако получим положителна оценка от ЕЦБ и ЕК, ще поискаме среща с еврогрупата, за да предложим формално кандидатстване на България към ERM II. Надявам се процесът да върви гладко и да се постигне успех в рамките на тази година", обясни финансовият министър.
Горанов се надява в противоречията при коалиционните партньори да се изгладят
Във връзка с актуалната политическа тема за противоречията в коалицията „Обединени патриоти", министърът изрази надежда, че те ще бъдат изгладени. По думите на Горанов всеки от управляващите осъзнава, че по-добър формат на управление от този, който в момента подкрепя управляващото мнозинство и коалицията, е невъзможен в рамките на този парламент. Финансовият министър се надява вътрешните противоречия между колегите в коалицията „Обединени патриоти" да не застрашават по никакъв начин общото мнозинство, което подкрепя правителството.
„Имаме коалиционно споразумение с хоризонт 2021 г. и смятам, че няма причина да се коментира друг формат на коалиция. Моята прогноза е, че ще продължим да изпълняваме приоритетите си през следващите 2 г., до края на мандата", счита Горанов.
На въпрос за евентуална коалиция с ДПС финансовият министър отговори, че не вижда причина да се дебатира друг коалиционен формат. Според него, ДПС е партия с ясно изразени евроатлантически ценности, тя е трета на последните избори, а винаги по теми, свързани с финансовата стабилност, данъчната система, модернизацията на въоръжените сили ДПС са заставали на позиция, която се споделя и в ГЕРБ.
Министърът каза също така, че в ГЕРБ винаги са благодарили и разчитали на тяхната подкрепа за важни за държавата решения, без това да дава повод за спекулации за колаборация. „Има теми, по които системните партии трябва да работят заедно в интерес на българското общество. Всяка партия, която играе напук, при дебат по общи интереси за обществото, показва несистемно поведение. Последователността в политиката, особено в системните партии, е добре за целия политически модел", каза в заключение финансовият министър Владислав Горанов.
Още по темата:
10-годишен рекорд на бюджетния излишък за полугодието
Втори опит партийната субсидия да бъде намалена на 1 лев за глас