Снимка: БГНЕС
На днешното си извънредно заседание Министерският съвет увеличи разходите по държавния бюджет с 1.829 млрд. лв., като прие законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет (ЗДБ) на Република България за 2019 г.
В нормативния акт, който се предлага Народното събрание да приеме, се предвижда увеличение на дефицита с 1.829 млрд. лв. до 2.228 млрд. лева. Това се налага, заради сделката за закупуване на бойните самолети F-16 от САЩ.
В разпространеното от правителствената пресслужба съобщение се казва, че законопроектът е изготвен във връзка с придобиването на нов тип бойни самолети от въоръжените сили на Република България, които са от изключителна важност за националната сигурност и отбраната на страната, за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на ЕС. Проверка на Infostock.bg показа, че въпросният законопроект не е публикуван нито на интернет страницата на Министерския съвет, нито на тази на Министерството на финансите, навярно защото подобен законопроект не изисква обществено обсъждане, нито допълнителна оценка на въздействието.
Всъщност приетото изменение за ЗДБ за 2019 г. бе анонсирано от министъра на финансите Владислав Горанов миналия петък в интервю за Радио „Фокус".
Вижте още: Актуализират Бюджет 2019 заради сделката с изтребителите F-16
В интервюто Горанов уточнява, че сумата, която трябва да се плати по договора за закупуване на новото въоръжение за армията, е значителна и плащането, което трябва да се осъществи накуп, съгласно разговорите с американската страна, е за около 1.2 млрд. долара, които не са разчетени в закона за бюджета. Освен това, по думите на Горанов, „с тази актуализация се очаква бюджетният дефицит да бъде около 2% или с малко повече, но това е под прага от 3% по Маастрихтските критерии".
Защо се налага спешна промяна на бюджета
В изпълнение на Решение на Народното събрание от 16 януари 2019 г. и създадения със заповед на министър-председателя екип за общ контрол и финализиране на преговорите с правителството на Съединените американски щати, бяха проведени преговори по отделните области на доставката на самолетите и на свързаното оборудване, документация и услуги, и индустриално сътрудничество. На база на проведените преговори официално беше представено предложение за сключване на четири отделни договора между Република България и правителството на САЩ за придобиването на осем изтребителя F-16 Block 70, въоръжение и свързаните с него системи за дългосрочна експлоатация и поддръжка, както и цялостна подготовка на пилоти и помощен персонал, които подлежат на ратифициране от Народното събрание.
Процедурата
На предишното си заседание правителството даде мандат на министъра на отбраната Красимир Каракачанов да подпише четири договора за закупуване на изтребителите F-16 - шест едноместни и два двуместни.
Вижте още: Каракачанов получи мандат да подпише договорите за изтребителите F-16 със САЩ
На днешното заседание правителството реши да предложи за ратификация четирите договора, които министър Каракачанов е подписал на 11 юли 2019 година:
- международен договор (LOA) BU-D-SAB, „Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка" (F-16 Block 70 aircraft and associated support),
- международен договор (LOA) BU-D-AAA, „Боеприпаси в подкрепа на F-16" (Munitions in support of the F-16),
- международен договор (LOA) BU- P-AAD, „Sidewinder AIM 9X Блок II ракети, свързани материали и услуги" (Sidewinder AIM 9Х Block II Missiles, associated material and services) и
- международен договор (LOA) BU-P-LAR, „Многофункционална система за разпределение на информация - Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване" (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS JTRS) (5) and related support and equipment).
Те са на обща стойност 1.256 млрд. долара (около 2.2 млрд. лева), а в решението на Народното събрание от 16 януари 2019 година е записано, че сумата, за която трябва да бъдат закупени изтребителите е 1.8 млрд. лева. И всъщност изменението на ЗДБ за 2019 г. се прави, за да се допълни утвърдената сума до предлаганите в офертата на САЩ 2.2 млрд. лева или около 400 милиона лева.
След влизане в сила на закона за ратификация на четиритне договора от Народното събрание, МВнР ще уведоми насрещната страна за изпълнение на националните процедури за това.
Финансовата схема
Съществен момент във финансовия модел на тези договори е начинът на плащане, който предвижда определената цена (стойност - estimated cost) да се депозира изцяло в кратък срок след тяхното подписване по сметка на федералното правителство. Депозираните средства ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащания в хода на изпълнението на договорите. Условията на програмата на САЩ за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) дават възможност, след превеждане от Министерството на отбраната по сметка на правителството на САЩ на сумите за изпълнение на договорите за придобиване на нов тип боен самолет, част от тях да се депозират и инвестират чрез банкови и инвестиционни сметки във Федералната резервна банка на Ню Йорк за осигуряване на доходност от тези средства в полза на българската държава.
Процесът на откриване на сметките и прехвърлянето на средства отнема обичайно около 6 месеца, уточняват от правителствената пресслужба. Затова реализирането на тази възможност изисква сключване на споразумение между Министерството на отбраната, Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността и Федералната резервна банка на Ню Йорк, като в него може да участва Българската народна банка като агент на държавата.
Размерът на средствата, които биха могли да се прехвърлят по този начин, ще се определи от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността (DSCA), като по сметката на федералното правителство следва да се поддържат средства за покриване на текущи разплащания на агенцията по проекта за 90 дни. Стандартно средствата се инвестират в овърнайт депозити и нискорискови краткосрочни федерални съкровищни бонове (treasury bills) с различна срочност.
Този финансов модел за реализиране на проекта за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет" изисква осигуряването на допълнителни разходи над одобрените от Народното събрание със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., което налага изготвянето и предлагането на законопроект за неговото изменение и допълнение и се предлага да се увеличи размерът на разходите по бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г. с 2.1 млрд. лева, се казва още в разпространеното до медиите съобщение от Министерския съвет.
Защо се емитира нов вътрешен дълг
Формално средствата за сделката не са осигурени, защото преди по-малко от месец, на 21 юни, Министерство на финансите емитира две емисии държавни ценни книжа (ДЦК) - за 20-годишни ДЦК (1.5% лихва) - емисия BG2040019213 за 200 милиона лева, от които бляха набрани само 100.6 милиона лена, и емисия BG2040119211 за 200 милиона лева, която бе изкупена. Така от двата аукциона правителството получи 300.6 милиона лева. Т.е липсват 99.4 милиона лева.
Освен това, с разчетите към законопроекта за изменение и допълнение на ЗДБ за 2019 г. не се предвижда промяна на ограничението за нов държавен дълг и одобрените бюджетни ограничители за 2019 г. остават непроменени по отношение на максималния размер на държавния дълг към 31 декември 2019 г. и максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2019 година.
Сигурно и заради това се преотваря емисията, пласирана на 21 юни, но възниква въпросът: Защо Министерството на финансите не съобщи затова? Нека припомним, че както нямаше съобщение и когато стана ясно, че се провеждат два аукциона за ДЦК за общо 400 милиона лева, така и сега няма.
Нов дълг за 400 млн. лева поема държавата при огромен бюджетен излишък
В съобщение на БНБ, обаче, се казва, че на 22 юли 2019 г. централната банка ще проведе аукцион за продажба на лихвоносни съкровищни облигации със срочност двадесет години (7 305 дневни) от отворен тип с фиксиран лихвен процент от емисия № BG 20 400 19 213/21.06.2019 г. с падеж 21.06.2039 г. при номинална стойност на предложеното количество от 200 милиона лева при 1.50% годишна лихва. Всъщност това е преотваряне на емисията, която бе пласирана на аукциона на 21 юни 2019 година, когато правителството получи 100.6 милиона лева, при предварително обявени 200 милиона лева за въпросната емисия ДЦК.
В случая единственият възможен отговор е, че правителството иска да получи още поне 99.4 милиона лева, тъй като реално пласиране на нова емисия няма.
Още по темата: