Снимка: Pixabay
Министърът на финансите предлага за обществено обсъждане проект за изменение на Постановлението за събиране на таксите по Закона за хазарта, като някои такси се намаляват, но затова пък се въвеждат нови. От мотивите на вносителя става ясно, че с промените се очакват повече приходи по това перо в бюджета, съответно се предвижда увеличение на приходите от въвеждането на такива такси приблизително в размер на 83 600 лв. за 2020 г., 87 800 лв. за 2021 г. и 96 000 лв. за 2022 г.
Проектът е предложен за обществено обсъждане до 13 ноември тази година, става ясно от публикуването на проекта за постановление на интернет страницата на Министерство на финансите и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет.
Кои такси поевтиняват
Екипът на министър Владислав Горанов предлага да се намалят таксите с 5% за разглеждане на документи по искане за издаване на лиценз за организиране на онлайн залагания, подадено по електронен път. Аналогична промяна се предлага и по отношение на таксата за разглеждане на документи по искания за промени по вече издадени лицензи. Предварителните разчети показват, че предлаганото намаление на таксите ще доведе до понижение на приходите приблизително в размер на 9 000 лв. за 2020 г.; 13 400 лв. за 2021 г. и 15 600 лв. за 2022 г. Затова пък, според вносителя на проекта за изменение на Постановление № 289 на Министерския съвет от 2012 г. за таксите, събирани по Закона за хазарта, ще стимулират електронното управление, свързано с пестене на време и усилия за обработване на необходимите документи, ще допринесат за намаляване броя на документите на хартиен носител при организиране работния процес на администрацията, ще се рационализира съхраняването на документите и ще се намали административната и финансова тежест за бизнеса.
Новите такси
В момента не са предвидени такси за разглеждане на документи по подадени искания за извършване на промени по издадени лицензи за онлайн залагания. Това положение поражда неравнопоставеност при третирането на другите видове хазартни дейности, за които има предвидени такси за същите случаи, аргументират се вносителите. За премахване на тази неравнопоставеност, проектът за изменение на Постановление № 289 на Министерския съвет от 2012 г. предвижда нови осем такси:
а) за подмяна на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - 4000 лв.;
б) за увеличаване на броя на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - 4000 лв.;
в) за намаляване на броя на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - 2000 лв.;
г) за подмяна/преработка на игралните модули на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - по 200 лв. за всеки модул;
д) за увеличаване на броя на игралните модули на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - по 200 лв. за всеки модул;
е) за намаляване на броя на игралните модули на игрален софтуер на комуникационно оборудване за организиране на онлайн залагания - по 100 лв. за всеки модул;
ж) за промяна на интернет страницата за организиране на онлайн залагания - 100 лв.;
з) за промяна на адреса на контролния локален сървър - 100 лв.
Според екипа на Министерство на финансите, по този начин всички административни услуги извършвани от Държавна комисия по хазарта (ДКХ), ще бъдат обвързани със съответните такси.
Аргументите за новите такси
На база анализ на броя подадени искания за извършване на промени по издадени лицензи за организиране на онлайн залагания в периода 2015 - 2018 г., (2015 г. - 11 бр.; 2016 г. - 23 бр.; 2017 г. - 22 бр. и 2018 г. - 29бр.) и съобразно прогноза за подадени искания за 2019 г. - 30 бр. се предвижда увеличение на приходите от въвеждането на такива такси приблизително в размер на 83 600 лв. за 2020 г., 87 800 лв. за 2021 г. и 96 000 лв. за 2022 г.
Хазартната дейност е сред секторите на икономиката, в които освен прякото влияние върху интересите на непосредствено ангажираните в нея лица се засягат и широк кръг обществени интереси. Упражняването на тази дейност без осъществяването на надзор от страна на държавата би могло да доведе до нарушаване на установения в страната общeствен ред. Това налага намесата на държавата чрез прилагане на регулативни мерки - лицензионен режим и контрол по прилагане на предвидените в закона с цел защита на обществения интерес правила и процедури за осъществяването на хазартна дейност, се казва още в доклада на министър Горанов относно предложението за изменение на Постановлението от 2012 година.
Равносметката
Както вече посочихме, в резултат от изпълнението на дейностите по предложения проект на акт се предвижда увеличение на приходите от държавни такси приблизително в нетен размер 74 600 лв. за 2020 г.; 74 400 лв. за 2021 г. и 80 400 лв. за 2022 г.
За изпълнението на проекта на подзаконавия акт не са необходими допълнителни разходи/трансфери/други плащания по бюджета на Министерството на финансите, респективно по бюджета на Държавната комисия по хазарта.
Още по темата:
Къде се харчат най-много пари за хазарт
Какви са шансовете ви да спечелите от тото?
Казината - най-засегнатите в моменти на кризи!